Eu+Smällare= Rädda djur..

Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Varför skulle det vara omöjligt?

Det är väl något man ska sträva efter i alla raser.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Varför skulle det vara omöjligt?

Det är väl något man ska sträva efter i alla raser.

För att det inte är genomförbart. Tror du på riktigt att den egoistiska människan skulle plocka bort alla veka och klena individer (och dess syskon) och tappa stor del av sina avelsdjur för att hundarna ska tåla vad fan som helst?

Man får vara realistisk.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Nej, det gör jag inte. Alternativet är dock ännu mer orealistiskt. Det finns inte en chans att samhället kommer att anpassas till fega hundar.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Nej, det gör jag inte. Alternativet är dock ännu mer orealistiskt. Det finns inte en chans att samhället kommer att anpassas till fega hundar.

Såklart inte. Och jag anser inte att smällare ska förbjudas för hundarnas skulle enbart. Men vilka djur mår bra av det? Ska man avla på stabilare hästar också? Avliva rådjur som reagerar på höga ljud? Katter?

Det är knappast bara hundar som lider av detta.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Men du, hundexperten. Jag har en Beauceron här hemma som är skotträdd och livrädd för smällare efter att ha fått en på sig för 3 år sedan. Om jag skickar ner honom till dig så löser du det eller?
Det är ju din hund, så varför lär du dig inte själv hur man löser det?

Jag har aldrig utgett mig för att vara hundexpert, så den typen av spydigheter kan du hålla inne med, däremot har jag genom åren lärt mig en del. Bl a att smällarerädsla inte är ett måste.
Jag har också lärt mig att beauseron inte tillhör dom mest lättskrämda. Fundera du på varför just din hund inte tål en smällare.

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Äh, vilket bjäfs. Har hunden förmåga att avreagera så blir inte hunden skotträdd bara för att den får en smällare på sig. Min förra hanes första möte med smällare var några som brann av under magen på honom. Han hoppade till, undersökte och avreagerade. Hunden var då fyra-fem månader. För en mentalt bra hund är inte detta någon traumatiskt upplevelse, så länge inte ägaren gör det till en sådan.

Vi kan skicka ut hundar i brinnande krig utan att de blir rädda. Då kan vi också avla fram hundar som tål lite smällare. Vad är det jämfört med eldgivning från automatvapen och bomber.

Hundar som ska till krigsdrabbade områden tillika jakthundar skottränas. De blir inte skrämda vid träningen. De invänjs under en längre tid. En väldig skillnad. Smällare och gevärsskott är två olika händelser dessutom. Det finns hundar som inte reagerar på skott men är rädda för smällare.
Du kan få telefonnumret av mig till veterinären så kan du själv tala om att det är "bjäfs".
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Det är ju din hund, så varför lär du dig inte själv hur man löser det?

Jag har aldrig utgett mig för att vara hundexpert, så den typen av spydigheter kan du hålla inne med, däremot har jag genom åren lärt mig en del. Bl a att smällarerädsla inte är ett måste.
Jag har också lärt mig att beauseron inte tillhör dom mest lättskrämda. Fundera du på varför just din hund inte tål en smällare.

LIA

Bara att du kallar detta för "smällarrädsla" tyder på okunskap.

Roligt att du vet mer om rasen än vad jag gör. Kan tillägga att skotträdsla inte är allt för ovanligt i rasen.

Fundera på varför han inte tål en smällare? För att han är ljudkänslig, skotträdd och fick en smällare på sig?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Smällare är en petitess i jämförelse med ljudnivån under krig. Därför håller det inte att hävda att smällarljudet är annorlunda.

Förvisso skotttränas hundar som tillhör krigsmakten, men det intressanta är att deras initiala reaktion på skott inte är att bli rädda. De kan snarare bli nyfikna, precis som bra hundar ska bli. De blir heller inte förstörda för all framtid om nu någon skulle råka bränna av ett vapen nära dem i förtid. De reagerar, undersöker och avreagerar.

Sedan har vi alla dessa vanliga svensson-hundar som inte genomgår någon speciell skottträning och ändå sover sig igenom allt vad smällande och raketer heter och som inte blir vrak bara för att de får en smällare på sig. Det är något vi skapat genom medveten avel.

Hundar som skapar en livslång rädsla på grund av en eller två smällare har en bristande mentalitet. Allt annat är bara bortförklaringar.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Har du ett bättre ord för det? Om man inte tycker sig vara tvungen att presentera en vetenskaplig redovisning för varje ord man skriver här???

Vad gäller min kunskap/okunskap tänker jag inte bry mig om att informera dig mer. Är trött på dessa personangrepp som kommer så snart någon tar åt sig även av allmänna påpekanden.

Frågan kvarstår, varför du inte själv löser dina problem med hunden?

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Ett svar; För att det inte går.

Alt. så har jag inte hittat den ultimata människan som kan hantera en hund som släpper analsäckarna, bits vid beröring, ignorerar all form av mat, inte fungerar på dap samt blir okontaktbar.

Den dagen du själv får en hund, som föds med ljudkänslighet samt skotträdsla så kommer du förstå att man inte kan laga precis allt. Får tillägga att det är stor skillnad på en berörd hund och en rädd hund.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Skotträdda hundar är inte bra hundar och är något som ska avlas bort. Jag har haft skotträdd hund och det var så överjävligt jobbigt att jag aldrig vill ha det igen. Realist som jag är så inser jag att det är betydligt enklare att avla fram skottfasta hundar än att ändra på samhället.

Måste det ena utesluta det andra? :confused:

Som jag skrev innan, avla på du - det hjälper inte min tik (och många fler hundar) på nyårsafton.

Det är inte realistiskt att tro att det är enklare att avla fram skottfasta hundar än att fastslå ett ordenligt förbud mot smällare. Du ska ändra på hela hundsverige (och de länder vi importerar ifrån)...? Lycka till.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Alternativet är dock ännu mer orealistiskt. Det finns inte en chans att samhället kommer att anpassas till fega hundar.

Nu finns det väl lite fler orsaker än rädda hundar som nog motiverar ett förbud mot smällare...

Människor som smäller av dem händerna, i ansiktet på folk, orsakar olyckor, bränder, fyrverkerier som flyger in i folk bostäder osv för att bara nämna ett par anledningar.
Vilda djur som störs, miljöföroreningar med enorma mängder kemikaler, allt skräp som ska landa någonstans.

Kan inte se några fördelar med att INTE förbjuda dem faktiskt...
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Jag har också en Beauceron, en riktigt orädd kille, som fick 1:a på skottet på MH:t då han verkade närmast stendöv inför det hela. Vi bor i villaområde där nyårsafton kan jämföras med att sitta i en exploderande fyrverkerifabrik. Han har, under sina 3 nyårsaftnar inte reagerat.
Nu har vi grannar :mad: som gärna smäller smällare bakom planket mellan våra hus. REJÄLA smällare som går loss när han varit utomhus. Det handlar om ungdomar i lägsta tonåren. NU har min stabila jycke bärjat reagera, han reagerar på att dom smäller just när han sitter utanför huset och planket är 3 meter bort. Han skäller och ska DIT! Han blir ARG. Jag med, men det hjälper inte mot 13åringar.
På MT:t i våras skällde min skottfasta hund på skotten och fick en 3:a! Sen stack han som en furie upp i skogen för att leta reda på skytten, alla trodde det skulle bli blodbad (utom jag) men han kom tillbaka, glad i hågen och mycket stolt.
Nu vet jag inte hur detta ska sluta. Han reagerar nu, kommer han att reagera allt mer? Gå från ilska till rädsla? Jag vet inte. Ingen av oss reagerar när det smäller, men det gör han. Hur vänjer man sin hund vid slynglar i grannskapet som kastar smällare halva december och januari?
Jag tycker smällare ska BORT, de är fullständigt onödiga och livsfarliga för folk och djur. Vad händer den dan dom slänger en smällare ÖVER planket och in till oss och hunden hugger den i munnen - och den smäller? Då har jag en hund med halva skallen borta.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Ett svar; För att det inte går.
Alternativt svar: För att jag inte kan?

Den beskrivning man hittar på nätet om beauceron stämmer illa med din beskrivning att skotträdsla inte är allt för ovanligt i rasen. Bl a därför tror jag inte att det är rasrelaterat.

Jag tänker inte jämföra vem av oss som kan mest hund, har mest erfarenhet av det ena och andra osv. Du får gärna för mig fortsätta att tro att jag är okunnig om hundar i allmänhet och om skotträdda sådana i synnerhet.

Jag skrev det jag skrev för att påpeka, att man faktiskt kan göra förändringar och att det är tid att påbörja detta jobb nu. Du behövde ju faktiskt inte ta åt dig personligen!

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Människor som smäller av dem händerna, i ansiktet på folk, orsakar olyckor, bränder, fyrverkerier som flyger in i folk bostäder osv för att bara nämna ett par anledningar.
Vilda djur som störs, miljöföroreningar med enorma mängder kemikaler, allt skräp som ska landa någonstans.

Kan inte se några fördelar med att INTE förbjuda dem faktiskt...
Jag håller med dig, det kan inte jag heller.
Man borde, av många skäl, koncentrera fyrverkerier till ett par tre tillfällen/år och endast arrangerade av myndigheter, föreningar etc. För "riktiga" fyrverkerier kan vara nog så vackra att se på och borde kunna täcka det behovet hos oss.

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Den beskrivning man hittar på nätet om beauceron stämmer illa med din beskrivning att skotträdsla inte är allt för ovanligt i rasen. Bl a därför tror jag inte att det är rasrelaterat.

Det är ganska många beskrivningar av flera raser som inte stämmer överens med verkligheten när man tittar närmare efter.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

NU har min stabila jycke bärjat reagera, han reagerar på att dom smäller just när han sitter utanför huset och planket är 3 meter bort. Han skäller och ska DIT! Han blir ARG. Jag med, men det hjälper inte mot 13åringar. ....

Nu vet jag inte hur detta ska sluta. Han reagerar nu, kommer han att reagera allt mer? Gå från ilska till rädsla?
Styr över honom till glädje! Visa hur vansinnigt roligt det är med smällare och fyrverkerier och att matte älskar att leka med sånt och jaga raketer. :laugh:

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Den faktan och rasstandarden du hittar på nätet om Beauceron är mer; "Hur rasen ska vara." Inte hur den faktiskt är.

Och jag vet att jag kan mer om rasen än vad du någonsin kan läsa dig till.

Men vad spelar det för roll? Om rasen har problem med skott eller inte? Låt säga att rasen inte hade det och min hund ändå var skotträdd. Gör det någon skillnad?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Styr över honom till glädje! Visa hur vansinnigt roligt det är med smällare och fyrverkerier och att matte älskar att leka med sånt och jaga raketer. :laugh:

LIA

Fast jag önskar att han, som tidigare år, inte skulle reagera alls! Han får inte börja skälla eller stissa upp sig om jag (en dag:angel:) ska tävla med honom och det blir platsliggning under skott. Idag är han alltså inte rädd, men reagerar.
Jag är också, som sagt, livrädd att en smällare en dag ska komma seglande över planket istf bakom, han hugger den i munnen och ... man får hoppas han dör omedelbart. Och att Lillmatte, 9 år, inte ser på.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Men vad spelar det för roll? Om rasen har problem med skott eller inte? Låt säga att rasen inte hade det och min hund ändå var skotträdd. Gör det någon skillnad?
Inte för min del. Det var du som tog upp det!
Har ännu inte hittat någon som säger att skotträdsla inte är ovanligt. Däremot många som menar att den är lämpad för aktiviteter som i sig medför smällar/skott och oväsen.

Jag tittade på nätet, inte i första hand efter rasbeskrivning, utan efter vad ägare säger om sina hundar. Det är av dom man får reda på hur olika raser verkligen är. Se t ex schäfern. :o

Gratulerar till att du kan så mycket om rasen beauceron! :bow:

LIA
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 051
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 019
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp