Eu+Smällare= Rädda djur..

Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Fast jag önskar att han, som tidigare år, inte skulle reagera alls! Han får inte börja skälla eller stissa upp sig om jag (en dag) ska tävla med honom och det blir platsliggning under skott. Idag är han alltså inte rädd, men reagerar.
Det har jag aldrig haft problem med. Just platsliggning är ju till sin karaktär mycket tvingande för hunden och den får ju inte reagera på något alls, skoj eller inte. Under kommando ju. Hellre dämpar jag leklusten vid vissa tillfällen än försöker dämpa rädsla.

Jag är också, som sagt, livrädd att en smällare en dag ska komma seglande över planket istf bakom, han hugger den i munnen och ... man får hoppas han dör omedelbart. Och att Lillmatte, 9 år, inte ser på.
Men det är ju liksom en helt annan sak. Man kan aldrig helt skydda sig mot idioter och vore jag du skulle jag omedelbart ta ett seriöst snack med grannarna. Det kan ju lika gärna vara lillmatte som får smällaren innanför kragen eller raketen som visslar in igenom ett fönster. För en del år sedan sköt några idioter raketer från grannens trädgård, rakt mot vår lagård!! Gissa om det blev liv i luckan. Dom har aldrig gjort om det. :)

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

KL.

Även skottfasta hundar som tävlat och aldrig brytt sig kan bli skotträdda och det när de blir äldre.
Jag vet flera ex på hundar som aldrig visat skotträdsla, men som runt 10-års ålder visat att de tycker det är obehagligt.
Min gamla som är 12,5 år, började för ett par år sedan. Men är just bara mot vissa ljud.
Skotten som är på klubben tycker hon inte om längre, detta har hon aldrig brytt som om förut. Men åska och smällare har hon hittills inte visat något för.


Hade en terv för många år sedan som under en övning fick komma i kontakt med k-pist. Då började hon reagera på skott efter det. Men jag tränade och tränade och åter tränade och jag fick bort det.
Allt med skott var roligt. Jag hade en liten knallpulver pistol med mig lite överallt, så till slut förknippade hon den med lek.
Jag glömmer aldrig när vi skulle starta första gången i högra klass spår. Var första gången jag gömde mig med skott på platsen. Hade verkligen dragit ut på det och sen blev det hastigt att jag skulle tävla.
Jag var så nervös när jag stod bakom skjulet och jag hörde alla skott. Men när vi fick gå tillbaka till hundarna så låg min så fint på sin plats. Då visste jag att jag lyckats i min träning :bump:
Men jag förstår det inte går lära alla. Kanske inte min var så "kraftigt" påverkad av skott.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Kan bli rädd ja..

Men det var inte det jag svarade på ( och inte riktigt vad du först skrev).

Du skrev att det inte spelade någon roll hur stabilt avlad hunden är om någon smäller en smällare bredvid så blir den lätt rädd.

Jag hävdade att det alls behöver bli så på en bra och mentalt stabil hund :)
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Inte för min del. Det var du som tog upp det!
Har ännu inte hittat någon som säger att skotträdsla inte är ovanligt. Däremot många som menar att den är lämpad för aktiviteter som i sig medför smällar/skott och oväsen.

Jag tittade på nätet, inte i första hand efter rasbeskrivning, utan efter vad ägare säger om sina hundar. Det är av dom man får reda på hur olika raser verkligen är. Se t ex schäfern. :o

Gratulerar till att du kan så mycket om rasen beauceron! :bow:

LIA
Det var DU Lia som tog upp rasen och rädslor:

Jag har också lärt mig att beauseron inte tillhör dom mest lättskrämda. Fundera du på varför just din hund inte tål en smällare.
Och jag säger att du har fel. Skotträdsla är inget STORT problem (som hos collien exempelvis), men det finns och man ska tänka sig för vad man köper efter. Inte alls ovanligt att en kull har flera individer som är skottberörda idag.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Alla hundar går inte att laga, så där håller jag med Aliide. Hur mycket terapi man än ägnar sig åt så kan den inte övervinna en genetiskt inbyggd rädsla.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Problemet med förbud är att det alltid finns någon som bryter mot det och fyrverkerier lär vara svårt att bli av med. Smällarrädda hundar tenderar att reagera på de också.

Rätt avel hjälper förvisso inte din nuvarande hund, men det hjälper dig att slippa få en skotträdd hund till. Det har också fördelen av att hundarna slipper vara rädda. Även om det nu skulel bli ett förbud så anser jag det oerhört viktigt att bara avla på skottfasta och icke ljudkänsliga hundar, för hundarnas skull.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Men det är ju liksom en helt annan sak. Man kan aldrig helt skydda sig mot idioter och vore jag du skulle jag omedelbart ta ett seriöst snack med grannarna. Det kan ju lika gärna vara lillmatte som får smällaren innanför kragen eller raketen som visslar in igenom ett fönster. För en del år sedan sköt några idioter raketer från grannens trädgård, rakt mot vår lagård!! Gissa om det blev liv i luckan. Dom har aldrig gjort om det. :)

LIA

Jo, det ska jag, denna vinter. :devil:
Jag menade bara att detta är en del av hela Smällar-diskussionen, det är så mycket som är jävligt med just smällare och har man sett foton av hur folk ser ut sedan dom fått halva eller hela ansiktet bortskjutet av en smällare, tycker man dessa leksaker är rätt onödiga... Jag hade inte en aning om att förbudet skulle komma att lättas härhemma iomed EUreglerna, jag trodde det skulle bli hårdare!
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Alla hundar går inte att laga, så där håller jag med Aliide. Hur mycket terapi man än ägnar sig åt så kan den inte övervinna en genetiskt inbyggd rädsla.
Det vet jag, har heller aldrig påstått annat, men alla hundar kan påverkas vad gäller deras problem. Även en liten förbättring av ett (medfött) problem är en förbättring.
Hur långt man kan komma beror givetvis på ett antal faktorer.

För mig är det självklart att ju tidigare man börjar bearbeta ett problem, desto längre kan man komma. Och det bästa måste väl ändå vara att förhindra att det alls uppstår?! På tal om att skott/smäll-vänja sin hund innan man har fått den skotträdd.

Ber om ursäkt för att jag använder uttryck som "skott/smäll-vänja", men jag hoppas du förstår meningen.

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Det var DU Lia som tog upp rasen och rädslor:
Det var du som tog upp rasen och (medfödd) skotträdsla:

"Men du, hundexperten. Jag har en Beauceron här hemma som är skotträdd och livrädd för smällare efter att ha fått en på sig för 3 år sedan. Om jag skickar ner honom till dig så löser du det eller?"

Alltså tyckte jag att just rasen kunde kommenteras, iom att den används där smällar är vanligt.

Jag har också lärt mig att beauseron inte tillhör dom mest lättskrämda.
"Och jag säger att du har fel."
Jaha? Då tillhör dom alltså de mest lättskrämda, enligt dig. Jag tror faktiskt inte att det är jag som har fel ...

Men varför hänger du upp dig på det? Det jag skrev i mitt första inlägg, var påpekanden att man kan göra något åt skotträdslan hos en hund och att man kan vänja den vid smällar innan den hinner skrämmas av sådana. Plus att jag påpekade att man har 4 månader på sig att jobba med det.
På vad sätt hade jag fel i det jag skrev???

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

*kl*

Eftersom jag själv har skotträdd hund (och ja min är ett vrak mentalt) och ogillar smällare då jag själv lätt hoppar högt när det smäller bakom haserna på en ute i mörkret en sen kväll tycker jag givetvis att oskicket ska bort!
Allmänt tillåtet att skjuta nyår och valborg mellan 20.00 och 01.00 och möjlighet att ansöka om dispens om man vill skjuta annars.
Samtidigt så håller jag ju med om att det är en avelsfråga och att ingen hund ska vara så kasst konstruerad att ljudrädslan inte går att få bort. Sen ställer jag mig frågande till att det är möjligt ens att få rasklubbar för tex chihuahua, mops, pommeranian osv att anamma dessa avelsmål...

Lite OT: Tänkte börja ljudträna min hund idag och hade köpt ett smarrigt ben, gav benet och han började genast tugga, satte lite oroligt in CD:n och nä han reagerar inte ens! Nu är ljudet på lilla laptopen på max! Och han tuggar glatt ben utan att bry sig det minsta... (får låna husses dator och ordentlig ljudanläggning att träna med i fortsättningen :P)
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Vad jag vet är hundar individer. Det trodde jag de flesta förstod. Det är jobbigt att behöva bli övertydlig och nära nog behöva använda teckningar. Jag ger upp.

I Sverige har vi ingen krigsmakt utan en Försvarsmakt med insatsförsvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Ursäkta mig men va?

Vad menar du men övertydlig, du var ju väldigt otydlig i sådantfall.

Du skriver ju att oavsett hur bra hunden är mentalt så blir den lätt rädd av smällare och jag tror inte alls att en bra avlad och mentalt stabil hund blir rädd så jäkla lätt.

Dvs så hävdar jag din motsats, hur har du då varit övertydlig och vad är det jag inte har förstått som kräver att du ska sucka och börja dra till med saker som att man tydligen ska vara övertydlig och rita teckningar om jag ska förstå?!

Och vad har krigsmakt/försvarsmakten med mitt svar att göra öht?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

*knapplån*

"jag sa..."

"men du skrev!"

"nej du skrev..."

"vad menar du med det"

"vadå vad menar du med det"

"det har jag aldrig sagt!"

Konstruktiv diskussion på hög nivå.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

det här var det DUMMASTe jag har hört! så alla hundar som är rädda för smällare och raketer är mentalt ostabila?
Min hund var i början in ta alls rädd för smällare, men under hennes tredje år var det några snorungar som KASTADE smällare på henne! Att hon är rädd betyder därför inte att hon är sönderavlad!!!!!
Att du på allvar kan säga att det är fel på hundens "mentala arv" är ju idiotiskt. Men som folk ofta säger här på Buke: "Det finns folk för allt!"
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Kan också tillägga att min hund är otroligt stabil i psyket. Jag har haft många olika hundar i olika raser och kan säga att min nuvarande tik är fantastisk!!!!
När hon är rädd är hon varken aggresiv eller hotfull, hon är bara rädd! Jag har i många års tid försökt att träna bort det men hon klarar inte av träningen, hon blir ett vrak, en spillra av sig själv så fort hon hör ett ljud hon inte tål.
Pratade med vet. när hon fick smällare på sig, hon tror att det är möjligt att hon fick en smällare på huvudet i närheten av örat.
ergo, hon är inte genetiskt inkorrekt, bara rädd, och jag tror att det finns fler hundar där ute som är precis som hon.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Jag lånar knappen lite...

Vad är det för skiva alla pratar om, är den bra?
Min hund är fruktansvärt rädd för smällare, så rädd så vi ger henne en rejäl dos med lugnande. Och nej, hon har nog den sämsta mentaliteten vad det gäller rädslor en hund kan ha, vilket är mycket jobbigt och något vi är medvetna om. Det enda positiva är att hennes hörsel börjar bli sämre på gamla dar så nu hör hon inte enstaka smällare på långt håll:angel:

Men hur skulle ni jobba med henne för att få bort så mycket rädsla som möjligt? Jag tror inte att man kommer kunna få henne helt lugn nu då hon är väldigt gammal och har en värdelös mentalitet (Vi snackar om en hund som är orolig och ibland livrädd om det blåser kraftigt ut).

Jag vill ju hjälpa min hund på bästa sätt men det känns svårt då hon blir helt blockerad vid första smällarna hon hör! Så lek, godis eller gnagben går helt bort. Hon har firat nyår tillsammans med en annan hund utan att ens reflektera över att den hunden varit där förrän dagen efter då hon upptäckte doftera. På den nivån ligger det alltså... Detta nyåret fick hon rejält med lugnande men innan dess har vi bara gett rekommenderad mängd av något ganska milt preparat som inte funkar fullt ut och då ligger hon och hyperventilerar från första smällaren till i alla fall 4-5 på morgonen 1 januari.

Så hur skulle ni jobbat med henne då? Går det till exempel att verkligen fixa alla smällrädda hundar?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Nej, men vi har smällare, fyrverkerier och annat som smäller högt och därför bör det även fortsättningsvis avlas på hundar som tål detta.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Det är fel på hundens mentalitet om den inte kan avreagera. Antingen det eller också har du som ägare förstärkt den initiala rädslan istället för att ignorera den.

Som sagts tidigare, det finns gott om hundar som inte utvecklar skotträdsla trots smällare kastade på sig. De har förmåga att avreagera. Det är något man i första hand påverkar genom avel och sedan när valpen levererats så får man som ägare förvalta det.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Det var du som tog upp rasen och (medfödd) skotträdsla:

"Men du, hundexperten. Jag har en Beauceron här hemma som är skotträdd och livrädd för smällare efter att ha fått en på sig för 3 år sedan. Om jag skickar ner honom till dig så löser du det eller?"

Alltså tyckte jag att just rasen kunde kommenteras, iom att den används där smällar är vanligt.

Jaha? Då tillhör dom alltså de mest lättskrämda, enligt dig. Jag tror faktiskt inte att det är jag som har fel ...

Men varför hänger du upp dig på det? Det jag skrev i mitt första inlägg, var påpekanden att man kan göra något åt skotträdslan hos en hund och att man kan vänja den vid smällar innan den hinner skrämmas av sådana. Plus att jag påpekade att man har 4 månader på sig att jobba med det.
På vad sätt hade jag fel i det jag skrev???

LIA

Att jag skrev rasen var bara ett sammanträffande. Sen att du genast börjar med att rasen inte har problem med skotträdsla. I det HAR du faktiskt fel.

Och att dom inte är bland de mest lättskrämda har du också fel i. Inte att dom är mest lättskrämda men det är fan inga modiga hundar, även om du läst att det är så.

4 månader att jobba med det? Du tror inte man jobbar med det så gott det går och att det trots 5 års träning fortfarande inte är någon skillnad?

Men du kan få anta att det bara är att träna bort. Man kan nästan hoppas på att du själv får en genetiskt skotträdd hund en dag som du kan träna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 045
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 018
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp