EU bestämmer över våra lagar, på gång är även en harmoniserad socialförsäkring och ett gemensamt försvar. Vad definierar ett land och när upphör det att existera och istället bli en delstat kan man fråga sig? Utan rätt att stifta egna lagar, utan egen försvarsmakt, utan rätt att bestämma över vilka som får vistas här, utan möjlighet till egen ekonomisk- och social politik är vi inget eget land och det som sker nu är att Sverige gå god väg att upphöra. Jag vill inte det.

Vi har hitintills betalat svindlande 500 miljarder i direkt avgift till EU, utöver det har vi som land minst lika stora, men sannolikt flera gånger större kostnader i form av en EU-byråkrati som vi måste följa, enbart anpassningen av lagar och tolkning av EU-rätt kostar flera miljarder varje år,, och till det kommer kostnader för en kraftigt ökad brottslighet. Det är enorma summor som måste tas från andra områden.

Handeln med andra EU-länder har ökat, dvs. importen samtidigt som motsvarande produktion läggs ned i Sverige. Exporten till andra EU-länder har förvisso också ökat men betydligt mindre än importen så Sverige är en förlorare på alla områden. Utan den stora kronförsvagning, dvs devalvering, som skett hade vår ekonomi kollapsat.
 
EU bestämmer över våra lagar, på gång är även en harmoniserad socialförsäkring och ett gemensamt försvar. Vad definierar ett land och när upphör det att existera och istället bli en delstat kan man fråga sig? Utan rätt att stifta egna lagar, utan egen försvarsmakt, utan rätt att bestämma över vilka som får vistas här, utan möjlighet till egen ekonomisk- och social politik är vi inget eget land och det som sker nu är att Sverige gå god väg att upphöra. Jag vill inte det.

Vi har hitintills betalat svindlande 500 miljarder i direkt avgift till EU, utöver det har vi som land minst lika stora, men sannolikt flera gånger större kostnader i form av en EU-byråkrati som vi måste följa, enbart anpassningen av lagar och tolkning av EU-rätt kostar flera miljarder varje år,, och till det kommer kostnader för en kraftigt ökad brottslighet. Det är enorma summor som måste tas från andra områden.

Handeln med andra EU-länder har ökat, dvs. importen samtidigt som motsvarande produktion läggs ned i Sverige. Exporten till andra EU-länder har förvisso också ökat men betydligt mindre än importen så Sverige är en förlorare på alla områden. Utan den stora kronförsvagning, dvs devalvering, som skett hade vår ekonomi kollapsat.

För mig är det lika självklart att Sverige är en stor vinnare, liksom resten av EUs länder i att samarbeta och inte strida utanför demokratin. Krig och konflikter devalverar på många fler sätt än kriser som man gemensamt arbetar sig igenom.

Olika frågor passar i olika stora sammanhang.

Jag tycker också det är en för jävla dålig ambition att nöja sig med att det går bra för Sverige när man bor i ett så rikt och privilegierat land.

Det är för övrigt ingen som driver den dystopiska bild av avskaffat nationellt styre i alla frågor som du målar upp.
 
Jag kollade också på Naturskyddsföreningens sida som @MiniLi tipsar om. Eftersom jag tycker att klimatet och miljön bör prioriteras över allt annat så behövde jag inte göra några tester efter att ha läst det här:

"Miljöpartiet
Miljöpartiet är ett av de partier som under mandatperioden har visat störst engagemang för miljön av de svenska partierna. Deras fyra parlamentariker har lagt bra miljöröster i omkring 95 procent av de granskade omröstningarna. Linnea Engström och Jakop Dalunde har utmärkt sig som särskilt drivande i miljöfrågor, exempelvis i frågor om en mer hållbar fiskeripolitik och energi- och transportfrågor. De har båda fått betyget utmärkt."

Här är länken igen.
https://m.naturskyddsforeningen.se/euval2019/rapport-blaslampor-och-bromsklossar
 
Är jättedåligt insatt. Röstar man på samma parti som till riksdagsvalet? Eller hur resonerar ni?
Finns det något ställe där man kan läsa om vad partierna vill/tycker?
Du röstar ju indirekt på partigrupper i EU-parlamentet, så för egen del är det framförallt de jag läser på om. Våra nationella partier är ju bara mellanhänder, så att säga. Nu ska det ju väljas efterträdare till Jean-Claude Juncker, så jag tittar också på vilken kandidat de olika grupperna har till den posten. Indirekt handlar ju valet om att välja den efterträdaren.

Så de svenska partiernas egna agendor spelar för mig mindre roll än partigruppernas program och deras respektive kandidater till Europeiska kommissionens ordförande. Det är en viktig post, inte minst utåt, så det kommer väga ganska tungt för mig. Inte en CSU-are, tänker jag, med tanke på hur CSU agerat i tysk inrikespolitik, och deras åsikter generellt. Så Manfred Weber går bort - men det kommer ju bli han, om inte tillräckligt många röstar på annat än EPP.
 
Nu har jag gjort ngr test och inser att jag inte har en aning om någonting. Funderar på att låta bli att rösta.
Absolut inte. För vet du vilka som har lätt att mobilisera sina väljare? Extremhögern. Om du inte vill att deras röster ska väga tyngre för att du stannar hemma, så gå och rösta. Det är ju rätt tydliga partigrupper i Europaparlamentet, så man kan ju göra det lätt för sig och för enkelhetens skull rösta efter sin huvudsakliga politiska övertygelse: vänster, socialdemokrater, liberaler, de gröna, de kristkonservativa eller högerpopulisterna. Det är ju lättare än i det svenska valet.
 
Absolut inte. För vet du vilka som har lätt att mobilisera sina väljare? Extremhögern. Om du inte vill att deras röster ska väga tyngre för att du stannar hemma, så gå och rösta. Det är ju rätt tydliga partigrupper i Europaparlamentet, så man kan ju göra det lätt för sig och för enkelhetens skull rösta efter sin huvudsakliga politiska övertygelse: vänster, socialdemokrater, liberaler, de gröna, de kristkonservativa eller högerpopulisterna. Det är ju lättare än i det svenska valet.
Jag tycker det är svårt när man är så dåligt insatt.
Vill motverka högerextrema partier.
Vill rösta på ett parti som inte är miljömaniska på bekostnad av allt annat.
Men sen då?
 
Jag tycker det är svårt när man är så dåligt insatt.
Vill motverka högerextrema partier.
Vill rösta på ett parti som inte är miljömaniska på bekostnad av allt annat.
Men sen då?
Ja, var befinner du dig på den klassiska höger-vänster-skalan?

För då går de gröna och högerpopulisterna bort. Återstår vänster, socialdemokrater, liberaler och konservativa. Vilket som är bäst där beror ju på om du är vänster, liberal eller konservativ. Du behöver inte vara särskilt insatt, du behöver bara i de allra grövsta dragen veta vad du har för grundideologi.
 
Ja, var befinner du dig på den klassiska höger-vänster-skalan?

För då går de gröna och högerpopulisterna bort. Återstår vänster, socialdemokrater, liberaler och konservativa. Vilket som är bäst där beror ju på om du är vänster, liberal eller konservativ.
Det är det som är mitt problem. Att jag passar inte in någonstans. Jag håller inte med ngt parti till fullo. Och jag är inte politiskt insatt. Jag vill att alla människor och djur ska leva värdigt och tryggt utan att det för den delen måste vara helt rättvist.
Jag vill att man tänker på miljön i det vardagliga utan att bli klankad på för att man inte säljer bilen. Typ.
 
Jag kollade också på Naturskyddsföreningens sida som @MiniLi tipsar om. Eftersom jag tycker att klimatet och miljön bör prioriteras över allt annat så behövde jag inte göra några tester efter att ha läst det här:

"Miljöpartiet
Miljöpartiet är ett av de partier som under mandatperioden har visat störst engagemang för miljön av de svenska partierna. Deras fyra parlamentariker har lagt bra miljöröster i omkring 95 procent av de granskade omröstningarna. Linnea Engström och Jakop Dalunde har utmärkt sig som särskilt drivande i miljöfrågor, exempelvis i frågor om en mer hållbar fiskeripolitik och energi- och transportfrågor. De har båda fått betyget utmärkt."

Här är länken igen.
https://m.naturskyddsforeningen.se/euval2019/rapport-blaslampor-och-bromsklossar
Samma här, har varit rätt klar över vilket parti som får min röst. Och detta får mig bara att bli mera säker.
 
Det är det som är mitt problem. Att jag passar inte in någonstans. Jag håller inte med ngt parti till fullo. Och jag är inte politiskt insatt. Jag vill att alla människor och djur ska leva värdigt och tryggt utan att det för den delen måste vara helt rättvist.
Jag vill att man tänker på miljön i det vardagliga utan att bli klankad på för att man inte säljer bilen. Typ.
Det finns nog ingen som håller med om något partiprogram till 100%, inte ens partiledarna.
 
Det är det som är mitt problem. Att jag passar inte in någonstans. Jag håller inte med ngt parti till fullo. Och jag är inte politiskt insatt. Jag vill att alla människor och djur ska leva värdigt och tryggt utan att det för den delen måste vara helt rättvist.
Jag vill att man tänker på miljön i det vardagliga utan att bli klankad på för att man inte säljer bilen. Typ.
Det handlar inte om att tycka som något parti till fullo, utan om grundideologi. Liberal, konservativ eller vänster? Du vet, sånt man lärde sig i samhällskunskapen i grundskolan. ;)

Den generella riktningen man gillar bäst, helt enkelt. Wikipedia har en rätt bra beskrivning av vad de tre huvudideologierna betyder, läs de tre sidorna och se vilken du håller med om mest. Sen röstar du på den. Enkelt!
 
Det handlar inte om att tycka som något parti till fullo, utan om grundideologi. Liberal, konservativ eller vänster? Du vet, sånt man lärde sig i samhällskunskapen i grundskolan. ;)

Den generella riktningen man gillar bäst, helt enkelt. Wikipedia har en rätt bra beskrivning av vad de tre huvudideologierna betyder, läs de tre sidorna och se vilken du håller med om mest. Sen röstar du på den. Enkelt!
Du behöver inte förminska mitt förstånd.
Jag VET men som jag skrev passar jag inte in särskilt bra någonstans. Och då tycker jag att det är jobbigt att rösta. För jag anser att alla ska ha det bra utan att ha rätt till exakt lika.
Aftonbladet och Expressen sa C i testen.
 
Du behöver inte förminska mitt förstånd.
Jag VET men som jag skrev passar jag inte in särskilt bra någonstans. Och då tycker jag att det är jobbigt att rösta. För jag anser att alla ska ha det bra utan att ha rätt till exakt lika.
Aftonbladet och Expressen sa C i testen.
Vänd på det, om du inte röstar så ger du automatiskt de högerpopulisterna större utrymme.
 
Det är ju inte riktigt så enkelt. För alla har olika syn på vad som är plånboken (vems plånbok tex) resp. vad som är bäst för alla i det långa loppet. Däri ligger ju komplexiteten.

Tja, att det finns olika idéer om hur alla får det bäst, motsäger väl inte @vallhund s inlägg?

Om man röstar på de egna plånboken som utgångspunkt har man ju det som utgångspunkt oavsett vad man tror är bäst för samhället.

Det går knappast att kombinera. Oavsett ideologi
 
Känner att rättssäkerhet på Internet och att stoppa galna copyright lagar har seglat upp högt på priolistan så jag måste sätta mig in i vad partierna tycker den här gången. Gillar verkligen PP men tveksam till om de får nog med röster..
Vilket nog är en anledning till att det inte går så bra för dem, ingen "vågar" lägga sin röst på dem.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 250
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 877
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 188
Senast: Smoothi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 796
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Sytråden del 4
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp