Jag blir så jäklar trött på det där skambeläggandet av valet att inte rösta. Att rösta är i Sverige en RÄTTIGHET inte en skyldighet.
Angående blankröstande så är det rätt meningslöst eftersom en blankröst räknas som ogiltig= värdelös. Det enda den gör är att öka % talet av deltagare.
Jag har inte bestämt om jag ska rösta. Jag vill rösta men jag vet inte på vad eftersom det mesta känns som antingen brunblå smörja eller nyliberal dito. Jag trivs inte i något av de lägren. Med tanke på att jag ser EUs grundkonstruktion som korrumperad så blir valet ännu svårare.
 
Att inte rösta är att vara likgiltig inför vilket inflytande som styr det valet handlar om. Att ha koll på vad man röstar på står inte i konflikt till att det är bra att rösta alls så fort man identifierat minsta lilla möjlighet att tycka lite mindre eller mer om ett eller flera partier.

Allvarligt, det känns lite mindre begåvat att avsaknad av bra matchning mot ett parti leder till beslutet att inte rösta alls. Jag kan förstå känslan, men det är helt enkelt inte bra att agera på den känslan framför de fakta som ligger på bordet.
Jag har aldrig avstått min rösträtt men jag tycker man har skyldighet att sätta sig in i vad man röstar på. Och just nu känns inte valet som prio ett i mitt liv.
 
Jag fattar att det är viktigt att rösta.
Jag fattar att man inte kan tycka som ett parti fullt ut.
Men jag vill inte rösta på vad som helst bara för att. (Nej jag har aldrig avstått att rösta)
Jag tycker att man har ett ansvar att veta vad man röstar på.
Och JAG tycker att det är svårt. Och blir rätt irriterad när jag får upp i ansiktet att det är lätt och att jag är mindre begåvad.
Och i EU ännu svårare eftersom jag inte är insatt. Och inte jättekunnig.
 
Jag fattar att det är viktigt att rösta.
Jag fattar att man inte kan tycka som ett parti fullt ut.
Men jag vill inte rösta på vad som helst bara för att. (Nej jag har aldrig avstått att rösta)
Jag tycker att man har ett ansvar att veta vad man röstar på.
Och JAG tycker att det är svårt. Och blir rätt irriterad när jag får upp i ansiktet att det är lätt och att jag är mindre begåvad.
Och i EU ännu svårare eftersom jag inte är insatt. Och inte jättekunnig.

Partierna har samma värderingar oavsett kontext. Som tanke att odla.

Lätt? Varför skulle det vara det? Lätt är det dock att inse att en icke-röst är sämre än alla andra alternativ om man tycker att demokrati är något bra.

Det är inte en person som är mindre begåvad. Det är att handlingen att inte rösta för att man inte hittat ett perfekt parti att rösta på som inte är begåvad.
 
Och just nu känns inte valet som prio ett i mitt liv.

Ändå är du här och tjötar om det. Krävs inte särskilt mycket mer engagemang att välja det som inte är det sämsta och få iväg en röst. Men det är frivilligt att använda eller slänga sitt inflytande på gödselstacken.
 
Jag tycker att man bör ha koll på vad man röstar på.
Och jag tycker inte om att rösta när jag inte har fullt förtroende.
Jag tycker att det är hemskt att man ska rösta för att inte ge hemska åsikter makt. Men jag gör det oftast själv.
Men kan du inte informera dig då? Det finns ju massor av information från trovärdiga källor man enkelt kan ta till sig om man vill? Jag tänker att det är ens plikt som medborgare i en demokrati: att informera sig såpass att man vet vad man ska rösta på. ”Jag vet inte tillräckligt och orkar inte ta reda på det heller, så jag struntar i att rösta” - jag tycker nog att det är ett ansvar man har, att göra sitt för att demokratin ska kunna fungera. Det är ju inte mycket man behöver göra, lära sig lite grundläggande om olika politiska inriktningar, och så masa sig till valurnan vartannat år eller så. En timmes insats om året kan väl demokratin vara värd, eller?
 
Jag tycker att man bör ha koll på vad man röstar på.
Och jag tycker inte om att rösta när jag inte har fullt förtroende.
Jag tycker att det är hemskt att man ska rösta för att inte ge hemska åsikter makt. Men jag gör det oftast själv.
Informera dig tills du vet tillräckligt för att känna dig trygg med var du lägger din röst då?
 
Jag blir så jäklar trött på det där skambeläggandet av valet att inte rösta. Att rösta är i Sverige en RÄTTIGHET inte en skyldighet.
Angående blankröstande så är det rätt meningslöst eftersom en blankröst räknas som ogiltig= värdelös. Det enda den gör är att öka % talet av deltagare.
Jag har inte bestämt om jag ska rösta. Jag vill rösta men jag vet inte på vad eftersom det mesta känns som antingen brunblå smörja eller nyliberal dito. Jag trivs inte i något av de lägren. Med tanke på att jag ser EUs grundkonstruktion som korrumperad så blir valet ännu svårare.
Det är visst en skyldighet. Eller hur tänkte du att demokrati skulle kunna fungera om ingen röstar? Ska vi lotta fram vinnarna eller?
 
Det är visst en skyldighet. Eller hur tänkte du att demokrati skulle kunna fungera om ingen röstar? Ska vi lotta fram vinnarna eller?
Var skrev jag det?
Nej det är inget tvång att rösta i Sverige. Andra länder har ett sådant tvång. För mig känns sådant mest som att "Vi politiker är så fruktansvärt dåliga på att få folk att förstå vad vi vill så vi tvingar dem att rösta på oss."
Demokrati är en rättighet inget annat. Man ska dock givetvis vara medveten om vad valet att inte rösta ger för signaler och vart det i det långa loppet kan leda men det är fortfarande inget skyldighet att gå att rösta. Den dagen det blir ev. en skyldighet så anser jag inte längre att vi har en demokrati.
 
Ändå är du här och tjötar om det. Krävs inte särskilt mycket mer engagemang att välja det som inte är det sämsta och få iväg en röst. Men det är frivilligt att använda eller slänga sitt inflytande på gödselstacken.
Man kan svara trevligt eller inte. Hur man är mot människor påverkar också vårat samhälle.
Jag tjötar här för att jag vill göra rätt. Är inte van att bli idiotförklarad pga sin osäkerhet.
 
Men kan du inte informera dig då? Det finns ju massor av information från trovärdiga källor man enkelt kan ta till sig om man vill? Jag tänker att det är ens plikt som medborgare i en demokrati: att informera sig såpass att man vet vad man ska rösta på. ”Jag vet inte tillräckligt och orkar inte ta reda på det heller, så jag struntar i att rösta” - jag tycker nog att det är ett ansvar man har, att göra sitt för att demokratin ska kunna fungera. Det är ju inte mycket man behöver göra, lära sig lite grundläggande om olika politiska inriktningar, och så masa sig till valurnan vartannat år eller så. En timmes insats om året kan väl demokratin vara värd, eller?
Och det är ju just därför jag startade den här tråden. Men det verkar vara lättare att hacka än att försöka hjälpa.
 
Man kan svara trevligt eller inte. Hur man är mot människor påverkar också vårat samhälle.
Jag tjötar här för att jag vill göra rätt. Är inte van att bli idiotförklarad pga sin osäkerhet.

Vem har idiotförklarat dig?

Jag försöker envist förklara att det finns ljusår bättre alternativ än det allra sämsta tänkbara till att hitta det perfekta partiet att rösta på.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 251
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 470
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 253
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 205
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp