Tja, att det finns olika idéer om hur alla får det bäst, motsäger väl inte @vallhund s inlägg?

Om man röstar på de egna plånboken som utgångspunkt har man ju det som utgångspunkt oavsett vad man tror är bäst för samhället.

Det går knappast att kombinera. Oavsett ideologi

Ptja, min tolkning av inlägget i fråga, är att det säger "antingen tänker man på sin egen plånbok, eller så tänker man på andra människor". Jag menar att det går att kombinera. Att vara mån om sin egen ekonomi utesluter inte för mig att ha ett intresse för andra människors välmående eller för andra människors ekonomi.
 
Gjorde några kompasser och läste på så nu vet jag var min röst hamnar, ska för första gången kryssa i ett namn.

Hade inte röstat på den personen eller partiet om det inte vore eu val.
 
Du behöver inte förminska mitt förstånd.
Jag VET men som jag skrev passar jag inte in särskilt bra någonstans. Och då tycker jag att det är jobbigt att rösta. För jag anser att alla ska ha det bra utan att ha rätt till exakt lika.
Aftonbladet och Expressen sa C i testen.
Detta valet gjorde jag så att jag valde en viktig fråga som blev miljön och plockade bort alla som inte ville ha mycket högre miljömål år (vilket det nu var), sedan plockade jag bort alla som vill gå ur EU, vill införa euro och positiva till gmo och några saker till och till sist så hittade jag den som passade mig bäst.
 
EU bestämmer över våra lagar, på gång är även en harmoniserad socialförsäkring och ett gemensamt försvar. Vad definierar ett land och när upphör det att existera och istället bli en delstat kan man fråga sig? Utan rätt att stifta egna lagar, utan egen försvarsmakt, utan rätt att bestämma över vilka som får vistas här, utan möjlighet till egen ekonomisk- och social politik är vi inget eget land och det som sker nu är att Sverige gå god väg att upphöra. Jag vill inte det.

Vi har hitintills betalat svindlande 500 miljarder i direkt avgift till EU, utöver det har vi som land minst lika stora, men sannolikt flera gånger större kostnader i form av en EU-byråkrati som vi måste följa, enbart anpassningen av lagar och tolkning av EU-rätt kostar flera miljarder varje år,, och till det kommer kostnader för en kraftigt ökad brottslighet. Det är enorma summor som måste tas från andra områden.

Handeln med andra EU-länder har ökat, dvs. importen samtidigt som motsvarande produktion läggs ned i Sverige. Exporten till andra EU-länder har förvisso också ökat men betydligt mindre än importen så Sverige är en förlorare på alla områden. Utan den stora kronförsvagning, dvs devalvering, som skett hade vår ekonomi kollapsat.
Utan EU hade iaf Västsverige kollapsat för längesen.
 
Ptja, min tolkning av inlägget i fråga, är att det säger "antingen tänker man på sin egen plånbok, eller så tänker man på andra människor". Jag menar att det går att kombinera. Att vara mån om sin egen ekonomi utesluter inte för mig att ha ett intresse för andra människors välmående eller för andra människors ekonomi.

Närapå ingen är väl svartvit i avseendet, men det finns en värdering i vilket man tycker är mest viktigt för den röst man avlägger. När jag röstar ser jag visserligen världen från just mina ögon, men jag har inte en tanke på att just JAG ska gynnas. Jag tycker inte det har med samhällsbygge och politik att göra. (Lika självklart sätter jag inte min egen och mina närståendes situation längst bak i andra sammanhang utan det handlar just om samhällsbygge och politik)

Det har för övrigt inget med att vara mån om sin ekonomi eller inte, tycker jag. Om man anser att politiken ska anpassas till den egna plånboken/situationen alltså. Det är mer att man vill göra det lättare för sig själv på bekostnad av alla andra.
 
Du behöver inte förminska mitt förstånd.
Jag VET men som jag skrev passar jag inte in särskilt bra någonstans. Och då tycker jag att det är jobbigt att rösta. För jag anser att alla ska ha det bra utan att ha rätt till exakt lika.
Aftonbladet och Expressen sa C i testen.
Då så, liberalblocket. Enkelt! Jag tror folk gör det svårare och mer komplicerat än vad det är.
 
Då så, liberalblocket. Enkelt! Jag tror folk gör det svårare och mer komplicerat än vad det är.

Framförallt dras slutsatsen ”det är lika bra att låta bli att rösta” på tok alltför snart för att man inte perfekt matchar ett parti. Det finns ingen sådan situation såvida det inte är farligt att lämna själva rösten.

Det räcker att man tycker bara lite, lite mer illa om ett eller flera partier så är det mycket värt att gå och rösta.

Och tycker man att alla partier är exakt likvärdiga har man nog inte tänkt hela vägen fram till näsan ens.
 
Framförallt dras slutsatsen ”det är lika bra att låta bli att rösta” på tok alltför snart för att man inte perfekt matchar ett parti. Det finns ingen sådan situation såvida det inte är farligt att lämna själva rösten.

Det räcker att man tycker bara lite, lite mer illa om ett eller flera partier så är det mycket värt att gå och rösta.

Och tycker man att alla partier är exakt likvärdiga har man nog inte tänkt hela vägen fram till näsan ens.
Jag tycker att man bör ha koll på vad man röstar på.
Och jag tycker inte om att rösta när jag inte har fullt förtroende.
Jag tycker att det är hemskt att man ska rösta för att inte ge hemska åsikter makt. Men jag gör det oftast själv.
 
Jag tycker att man bör ha koll på vad man röstar på.
Och jag tycker inte om att rösta när jag inte har fullt förtroende.
Jag tycker att det är hemskt att man ska rösta för att inte ge hemska åsikter makt. Men jag gör det oftast själv.

Att inte rösta är att vara likgiltig inför vilket inflytande som styr det valet handlar om. Att ha koll på vad man röstar på står inte i konflikt till att det är bra att rösta alls så fort man identifierat minsta lilla möjlighet att tycka lite mindre eller mer om ett eller flera partier.

Allvarligt, det känns lite mindre begåvat att avsaknad av bra matchning mot ett parti leder till beslutet att inte rösta alls. Jag kan förstå känslan, men det är helt enkelt inte bra att agera på den känslan framför de fakta som ligger på bordet.
 
Jag tycker att man bör ha koll på vad man röstar på.
Och jag tycker inte om att rösta när jag inte har fullt förtroende.
Jag tycker att det är hemskt att man ska rösta för att inte ge hemska åsikter makt. Men jag gör det oftast själv.
Skrämmande, hur har du tänkt dig att samhället skall fungera, skall vi skippa den representativa demokratin?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 262
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 883
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 190
Senast: Smoothi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 809
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp