Och det är ju just därför jag startade den här tråden. Men det verkar vara lättare att hacka än att försöka hjälpa.
Jag har ju försökt hjälpa, jag har berättat vilka alternativ som finns, och tipsat om en sida (Wikipedia) som på ett kortfattat och enkelt sätt förklarar vad de olika partigrupperna står för i grunden.
 
Var skrev jag det?
Nej det är inget tvång att rösta i Sverige. Andra länder har ett sådant tvång. För mig känns sådant mest som att "Vi politiker är så fruktansvärt dåliga på att få folk att förstå vad vi vill så vi tvingar dem att rösta på oss."
Demokrati är en rättighet inget annat. Man ska dock givetvis vara medveten om vad valet att inte rösta ger för signaler och vart det i det långa loppet kan leda men det är fortfarande inget skyldighet att gå att rösta. Den dagen det blir ev. en skyldighet så anser jag inte längre att vi har en demokrati.
Det är en moralisk och medborgerlig skyldighet. Om man kräver att få bestämma, men samtidigt vägrar att göra det, så blir det ju väldigt märkligt. Så om man vill ha folkstyre får man ju också göra sin del som folk och gå och rösta. Alternativt, om man inte orkar rösta, se till att det byts till ett system när man inte behöver göra det. Diktatur t ex. Då slipper man ju.
 
Inga, förutom de sociala sanktionerna såklart. Eller hur menar du? Det är en moralisk och demokratisk skyldighet. För att systemet ska funka behöver man som medborgare 1) Ta ansvar för att informera sig och 2) Ta ansvar för att rösta. Annars fungerar inte systemet.
Ja, det är ju en åsikt.

Men tydligen upprätthålls systemet även om bara 51% procent av en nations röstberättigade röstar.

Edit: och totalt i EU 42,6% i förra valet.
 
Ja, det är ju en åsikt.

Men tydligen upprätthålls systemet även om bara 51% procent av en nations röstberättigade röstar.

Edit: och totalt i EU 42,6% i förra valet.
Det beror ju på vad man menar med upprätthålls. Det blir ju inte representativt längre när 60% inte röstar. Styret representerar inte folkviljan och tappar legitimitet. Vilket en del nog skulle säga är exakt vad som hänt med europaparlamentet. Så nej, jag tycker inte alls systemet verkar kunna upprätthållas särskilt bra när människor inte röstar.

Dessutom - det kategoriska imperativet. Den grundläggande moraliska spelregeln uppfyller man ju inte när man som medborgare i en demokrati struntar i att gå och rösta.

Jag tror de flesta statsvetare skulle hålla med om att demokrati bygger på att människor röstar. Så det är ju lite mer än en åsikt att man bör gå och rösta om man vill leva i en fungerande demokrati.
 
Från
Det är visst en skyldighet.

Till
Så det är ju lite mer än en åsikt att man bör gå och rösta om man vill leva i en fungerande demokrati.

”Man bör” är klart bättre än ”det är visst en skyldighet”, även om ”jag tycker att man bör” inte hade skadat. Hur många statsvetare du än radar upp så finns det ingen skyldighet att rösta. Det är en rättighet. Rösträtten. När rösträtten uppfattas som en skyldighet kan det gå illa, som i Nordkorea. Där är folk så rädda för repressalier att valdeltagandet steg från 99,7 till 99,9% i senaste ”valet”.

Och nu är ju den här tråden ingen utsnitt ur en statsvetenskaplig diskussion, utan en konkret vädjan om hjälp från en konkret person att kunna fatta sitt röstningsbeslut.
 
Det beror ju på vad man menar med upprätthålls. Det blir ju inte representativt längre när 60% inte röstar. Styret representerar inte folkviljan och tappar legitimitet. Vilket en del nog skulle säga är exakt vad som hänt med europaparlamentet. Så nej, jag tycker inte alls systemet verkar kunna upprätthållas särskilt bra när människor inte röstar.

Dessutom - det kategoriska imperativet. Den grundläggande moraliska spelregeln uppfyller man ju inte när man som medborgare i en demokrati struntar i att gå och rösta.

Jag tror de flesta statsvetare skulle hålla med om att demokrati bygger på att människor röstar. Så det är ju lite mer än en åsikt att man bör gå och rösta om man vill leva i en fungerande demokrati.
Att röstdeltagandet är lågt är ett symptom på att demokratin fungerar dåligt, inte en orsak - det är en väsentlig skillnad.
 
Jag har gjort ett par valkompasser. Och så har jag tänkt igenom vilka frågor jag tycker är viktigast på EU-nivån. För mig är det miljön och migrationen. Utifrån det står jag nu och vacklar mellan två partier.

Rösta på det minsta; ju fler partiet desto fler bra grupper i EU kan de ingå i!
 
Måste man ha med sig röstkortet eller kan man få nytt där man ska rösta? Har slängt de röstkort som kom, trodde det var reklam.. kollade inte så noga 😅
 
Det beror ju på vad man menar med upprätthålls. Det blir ju inte representativt längre när 60% inte röstar. Styret representerar inte folkviljan och tappar legitimitet. Vilket en del nog skulle säga är exakt vad som hänt med europaparlamentet. Så nej, jag tycker inte alls systemet verkar kunna upprätthållas särskilt bra när människor inte röstar.

Dessutom - det kategoriska imperativet. Den grundläggande moraliska spelregeln uppfyller man ju inte när man som medborgare i en demokrati struntar i att gå och rösta.

Jag tror de flesta statsvetare skulle hålla med om att demokrati bygger på att människor röstar. Så det är ju lite mer än en åsikt att man bör gå och rösta om man vill leva i en fungerande demokrati.
Men jösses! Baserar du dina handlingar på Kants kategoriska imperativ?

Vad jag kan förstå bör det betyda att du skulle vilja att rösta (alltså att faktiskt gå och rösta) upphöjdes till allmän lag. Att så skedde genom din vilja om det vore möjligt.

Men att lagstifta om att alla röstberättigade ska rösta, är ju snarare något vi ser i odemokratiska stater. Där rösträtten blivit en röstskyldighet, ett obligatorium.
 
Måste man ha med sig röstkortet eller kan man få nytt där man ska rösta? Har slängt de röstkort som kom, trodde det var reklam.. kollade inte så noga 😅
Ja, om du ska förtidsrösta. Från valmyndighetens sajt:

När behöver jag röstkortet?
  • Om du ska förtidsrösta i Sverige måste du ha med dig röstkortet. Röstkortet används för att skicka din röst till din vallokal.
  • Om du röstar i din vallokal är röstkort inte ett krav, men praktiskt för att kontrollera att du röstar i rätt vallokal.
@niardasp
 
@MarieJ jag känner som dig. Har extremt dålig koll generellt. Vet att jag inte vill rösta på SD, ungefär det. Moderaterna verkar vilja samarbeta med SD, så då går dom bort.
Enligt tips i tråden så körde jag "valduellen" mellan s och c, partier jag tidigare röstat på. C fick betydligt mer rätt.

Mer tid har jag inte lust/ork att lägga. Så jag lägger en röst på c och får vara nöjd där känner jag. Röstar ändå mest för att lägga en motvikt mot SD.
 
@MarieJ jag känner som dig. Har extremt dålig koll generellt. Vet att jag inte vill rösta på SD, ungefär det. Moderaterna verkar vilja samarbeta med SD, så då går dom bort.
Enligt tips i tråden så körde jag "valduellen" mellan s och c, partier jag tidigare röstat på. C fick betydligt mer rätt.

Mer tid har jag inte lust/ork att lägga. Så jag lägger en röst på c och får vara nöjd där känner jag. Röstar ändå mest för att lägga en motvikt mot SD.
Där någonstans lägger du en fullt rimlig mininivå, tänker jag. Att rösta i första hand för att hejda sd och deras europeiska vänner, dvs rösta på ett rumsrent parti. Och sen välja nåt utifrån det.

@MarieJ vill inte riktigt nöja sig med den nivån, och det är ju också fullt begripligt.

För egen del känner jag det deppigt att i så hög grad rösta MOT extremhögern. Jag vill hellre rösta FÖR något. Men vad ska man göra? Extremhögern är ju farlig.
 
@MarieJ jag känner som dig. Har extremt dålig koll generellt. Vet att jag inte vill rösta på SD, ungefär det. Moderaterna verkar vilja samarbeta med SD, så då går dom bort.
Enligt tips i tråden så körde jag "valduellen" mellan s och c, partier jag tidigare röstat på. C fick betydligt mer rätt.

Mer tid har jag inte lust/ork att lägga. Så jag lägger en röst på c och får vara nöjd där känner jag. Röstar ändå mest för att lägga en motvikt mot SD.
Röstar du på C röstar du på det liberala blocket. M och SD samarbetar inte i Europaparlamentet, de tillhör olika partigrupper.

Här är bra, och rätt underhållande, förklaring av hur det fungerar:

 
Det beror ju på vad man menar med upprätthålls. Det blir ju inte representativt längre när 60% inte röstar. Styret representerar inte folkviljan och tappar legitimitet. Vilket en del nog skulle säga är exakt vad som hänt med europaparlamentet. Så nej, jag tycker inte alls systemet verkar kunna upprätthållas särskilt bra när människor inte röstar.
Europaparlamentet har aldrig haft någon legitimitet. Tidigare har det mer eller mindre varit ett vuxendagis utan någon som helst makt. Nu försöker man skapa legitimitet för sig men hos mig lyckas man dåligt med tanke på att man sitter i knät på kapitalets lobbyister.
Ett stort problem med EU är att institutionerna skapades för en helt annan typ av samarbete än det som sker idag. För att kunna visa upp någon typ av demokrati inom organisationen så lappar man och lagar lite här och där men det är fortfarande inte folket som styr alls. Hela projektet styrs av en elitgrupp som verkar glömma att det finns ett antal miljoner invånare i Europa som påverkas av besluten eller bristen på sådana.
(Att man dessutom har så naiva regler för medlemskapet gör ju inte saken bättre. Hur kan man ha regler som ställer upp en lägsta nivå för att få gå med men inga regler (sanktioner) för att hålla denna nivå då länder redan är medlemmar).
 
Jag funderade vidare på Kant och det kategoriska imperativet, och jag lutar åt att rösta i EU-valet är en sådan ssk som sas faller utanför den kategori av handlingar som det moraliska inperativet hanterar. Enligt detsamma är det alltså varken rätt eller fel att rösta i EU-valet.

Man kan nog säga att vi, enligt Kant, har en prima facieplikt att rösta (alltså typ till synes har en sådan plikt, men den är inte bindande). En sådan plikt är en annan sak än en plikt enligt det kategoriska imperativet.

Alltså en sån plikt som Kant kallar imperfekt. Om det vi vill uppnå gynnas av att vi röstar, så bör vi rösta. Men det behöver man ju varken Kant eller andra tänkare för att fatta.

Om jag minns Kant rätt, då. Han är lite snårig.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 289
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 516
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 381
Senast: Niyama
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 206
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp