Eurovision 2025

Mina intryck inför första deltävlingen efter att lyssnat på låtarna i flera veckor och då börjar jag tycka att alla blir mer eller mindre bra :laugh: (har ingen koll på hur det snackas i Eurovison-kretsarna, utan bara mina intryck):
Island - Svängig låt. Risk för att den är lite för mellanmjölk för övriga Europa och väldigt nordisk på ett icke framgångsrikt sätt? Tror inte den går vidare.
Polen - Tror den går vidare. Men inget för mig. Det är något med de höga, långa tonerna som får mig att tänka på Ruslana 2004. Vilket kanske är ett tecken på att den kan gå hem, eller att den är otroligt daterad, vilket som.
Slovenien - Blänker till ibland. Fin röst. Tyvärr stor risk att en fyller på vinglaset dock, händer inte mycket.
Estland - Älskar det. Tokigt och töntigt och roligt och helt urballat. Kommer gå långt.
Spanien - Kommer också funka, säkert kort, får lite fotbolls-vm-känsla. Dans-break?
Ukraina - Svinbra och kommer få mycket sympatiröster. Modern, poppig, har karaktär (om man nu kan påstå det i Eurovision).
Sverige - Dundrar vidare till finalen. Kommer vara tokigt i arenan. Hejja!
Portugal - Gud vad tråkig. Möjligen att jag inte förstår, men tror inte den går vidare.
Norge - Personligen tycker jag låten är tråkig men kan tänka mig att den går hem ganska mycket överallt i Europa. Välputsat och polerat, men också någon typ av Balkan-flirt jag inte riktigt kan precisera.
Belgien - Nä, tråkigt. Händer ju ingenting? Beror nog mycket på scenframträdandet.
Italien - Herre gud vad italienskt. Ser ut som Edward Scissorhands lillebror. Kommer gå bra!
Azerbaijan - Så tudelad. Lite Pharrell Williams? Gillar gitarrinslaget (är det ens gitarr?), i övrigt ganska trist.
San Marino - Alltså SÅ BRA! Simpelt och lite fånigt. Ingen vinnare, men det kommer skrålas "Tutta l'Italia" i arenan. Lånar de alltid in gamla hitmakers, för några år sedan försökte de ju med Flo Rida.
Albanien - Stabil låt men misstänker att scenframträdandet blir tråkigt. Kommer absolut gå vidare. Låter lite som hon lånat in Leonard Cohen, vilket absolut är ett bra betyg ;).
Nederländerna - SWISH vidare till finalen. Fin röst, catchigt, bra mix mellan pampigt och poppigt.
Kroatien - Kan vara en av de bästa, är ganska förvånad. Typiskt eurovision, gillar variationen. Han har något som funkar, frågan är om han löser det i finalen...
Schweiz - Så schweiziskt. Heja dom. Kommer gå bra. Men väldigt förutsägbart.
Cypern - Smart. Svängigt. Men är i gott sällskap så frågan är om den sticker ut?

De jag tror går vidare från semi 1 är

Sverige
Norge:
ska man göra generisk scandipop så ska man göra den så här. Killen är superduktig och numret jättesnyggt med mycket eld och en känd breakdansare som rekryterats till Basel.
Estland: supercatchy fåntrattslåt, jag gillar den mycket, men tyvärr sjunger han som en kratta live. Trumpslipsen ursäktar dock en del.
Island: inte många tror på den här men jag gör det. De båda studsbollarna är oemotståndliga och de har gjort en låt om att ro :rofl:
Nederländerna: bland de mest juryvänliga låtarna när den väl kommer till final, och jag tror att många tittare också gillar den. Jag tycker dock att den är jättebeige, men killen är karismatisk.
Albanien: den är nog mer en fan- än tittarfavorit men jag tror ändå att den tar sig vidare, det finns tillräckliga många tittare österut som kommer att rösta på den.
Polen: sånt som eurovision har älskat sen 1900-talet. Jag gör det inte riktigt men förstår fascinationen inför den här 52-åriga divan i läder eller latex eller vad det är, som hänger i linor från taket och kan hålla en ton hur länge som helst.
Ukraina: går alltid vidare. Dock tycker jag att den här låten är deras sämsta på flera år.
Cypern: Olidlig låt men fascinerande staging, den imiterar da Vincis vitruvianske man
San Marino eller Belgien: DJ eller rave? Svårt att veta vad tittarna föredrar. Jag gillar båda men gillar inte att San Marino tävlar med en DJ som står för låten, den är hans och det är han som är stjärnan, medan maskerade sångare står för sången.

San Marino - Alltså SÅ BRA! Simpelt och lite fånigt. Ingen vinnare, men det kommer skrålas "Tutta l'Italia" i arenan. Lånar de alltid in gamla hitmakers, för några år sedan försökte de ju med Flo Rida.
DJ:n Gabry Ponte skickade in den till San Remo-fesrtivalen men fick nobben, de vill ha artister som sjunger, en DJ fick inte tävla. Då gick han vidare till San Marino med låten medan San Remo-festivalen gjorde den till sin signaturlåt 🤷‍♀️😅

DJ:n Gabry Ponte skickade in den till San Remo-fesrtivalen men fick nobben, de vill ha artister som sjunger, en DJ fick inte tävla. Då gick han vidare till San Marino med låten medan San Remo-festivalen gjorde den till sin signaturlåt 🤷‍♀️😅
Rörigt.

Överhuvudtaget rörigt när det är så sjukt mycket olika språk bland bidragen. Alltså superskoj, men det är en vild blandning!

Rörigt.

Överhuvudtaget rörigt när det är så sjukt mycket olika språk bland bidragen. Alltså superskoj, men det är en vild blandning!
Ja det är fler språk än tidigare som är med, vilket fansen är överlyckliga över. Men vinnaren brukar nästan alltid vara på engelska så vi får se hur både jury och tittare tänker.

Det är helt hopplöst att försöka gasta med i t ex Islands och Albaniens låtar 😅

Fast det är väll ändå
Ja det är fler språk än tidigare som är med, vilket fansen är överlyckliga över. Men vinnaren brukar nästan alltid vara på engelska så vi får se hur både jury och tittare tänker.

Det är helt hopplöst att försöka gasta med i t ex Islands och Albaniens låtar 😅
Fast om man jämnar ut det så bör det väl vara ganska lika? De flesta bidragen brukar väll vara på engelska? Då är det ju konstigt att det oftare är en engelsk låt som vinner.

Jag har, vad jag vet, inte hört något annat bidrag än Sveriges än. Jag vill gärna hålla det så också, till stor del eftersom jag inte brukar vara så imponerad av något och är fullt nöjd med att ha hört allt en gång. Nu kommer jag ändå titta på deltävlingen där Sverige är med, för jag måste se KAJ, men annars försöker jag hålla mig till finalen (och kanske lyssnar i efterhand på de som inte tog sig vidare dit, ifall något skulle råka vara bra).

I min familj är ESC jätteviktigt så jag har lyssnat in mig sen ett bra tag tillbaka. Förutom Kaj (:love::love::love:) är mina favoriter i tisdagsfinalen följande
  • Island, för den är knasig, svänger och scenkläderna påminner mig om en gammal Sugarcubes-LP. Björk ingick där innan hon var Björk.
  • Estland. Episkt knasig.
  • Portugal. Fin men att gå ut efter Kaj är döden, tror tyvärr inte de går vidare.
  • San Marino. Dans och scenshowen ser ut att bli fullt ös. Lite daterad musik dock.
  • Nederländerna. Bra kort och gott.
  • Schweiz. Fin den med.

Stilpoäng för Italien och Ukraina, även om de inte hamnat i nån av mina spellistor. Polen och Albanien tycker också är intressanta.

Jag har lyssnat på alla låtar och har en del jag gillar men mycket hänger på framträdande för mig. Hittade en spotifylista som är uppdelad i semi 1 och 2 och alla länder står så återkommer med vilka länder det är jag gillar

Delfinal 2 känns en gnutta svagare än den första tycker jag. Jag gillar de här:
  • Irland. Väldigt catchy men samtidigt vill gråta över den verkliga Laika
  • Litauen. Min inre gothtonåring älskar det, men de kommer nog tyvärr inte gå vidare.
  • Malta. Lite väl explicit men jag gillar ändå.
  • Tjeckien. Det är bombastiskt och glittrigt, och jag gillar hans röst.
I övrigt tror jag Danmark och Finland går vidare härifrån, och Österrike som jag fortfarande inte riktigt insett storheten i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka