Eurovision Song Contest 2018 - FINALEN!

EDIT: Omformulerade mig
Men alltsa, vad mer kan vi onska an en glad och catchy poplat som folk lagger pa minnet som ocksa har ett starkande budskap?
Vilken vad din favorit? Letar du mest vackraste sang och sangerska a la Celine Dion typ?
Jag tyckte inte att låten var bra även om budskapet var fint.
Min lista var Danmark, Frankrike, Irland, Nederländerna, Österrike. Lite blandat alltså. Sen fanns det många som hade känts ok. Men jag personligen tror inte att vinnaren hade vunnit om man inte brytt sig om budskapet. Jag håller med juryn mer än folket kan man väl säga.
 
Det är väl klart att texten i en låt spelar in? Den är ju en del av låten? Text och musik liksom. Sen är väl Eurovision inget nobelpris-litterärt forum för texter rent generellt :laugh: så tror inte vi ska ge texterna allt för stor cred här. Är alternativet att utesluta text helt? Ska artisterna nynna fram sina bidrag?
Snacka om tolka eller tyda eller vad du skrev.
Jag tror inte att varken årets eller fjolårets vinnare hade vunnit om man inte lagt stor vikt vid budskapet.
Som var fint båda åren men jag håller mer med juryns resultat.
 
Jag undrar om det är oroligheter där?
Varför skulle jag skämta?

Ok sorry trodde faktiskt att du skämtade. Ber om ursäkt. Tel Aviv har ju närmast blivit nya Palma för svenskar på semester senaste åren. Tänkte att det måste vara svårt att missa att ”alla åker dit”.

Tel Aviv är en modern storstad och säkerhetsmässigt lugn. Går inte jämföra med Västbanken, Gaza eller Golan.
Staden är väldigt sekulariserad och internationell. Konst, kultur, nattlivet är fantastiskt, maten likaså. Klimatet är också fantastiskt större delen av året, stranden ligger i direkt anslutning till staden. Staden har också en stor gay-scen som jag lite fördomsfullt kanske tror kommer passa Eurovision perfekt. Jag gissar på folkfest! :banana:
 
Ok sorry trodde faktiskt att du skämtade. Ber om ursäkt. Tel Aviv har ju närmast blivit nya Palma för svenskar på semester senaste åren. Tänkte att det måste vara svårt att missa att ”alla åker dit”.

Tel Aviv är en modern storstad och väldigt lugnt. Går inte jämföra med Västbanken, Gaza eller Golan.
Staden är väldigt sekulariserad och internationell. Konst, kultur, nattlivet är fantastiskt, maten likaså. Klimatet är också fantastiskt större delen av året, stranden ligger i direkt anslutning till staden. Staden har också en stor gay-scen som jag lite fördomsfullt kanske tror kommer passa Eurovision perfekt!
Ok tack för info! Har dålig koll på vart det är oroligt och inte.
 
Men alltså. Jag förstår inte grejen med att bli upprörd över kvalitén på musiken hos bidragen om man gillar tävlingen, det blir ju lika analt som "musikkännare" som tycker att Eurovision är något som är lägre stående. Man får ta det för vad det är, en form av publikfest där det varierar något vad som är publikfriande eller inte. Genom åren har det väl dessutom varit politiskt på andra sätt än budskap, dåliga eller bra relationer med andra länder har ju blottats och allt sånt där. Sen är väl jag själv typen som inte riktigt gillar musiken som brukar förekomma, men det vet jag ju med mig och får skylla mig själv om jag kollar. Slutligen så tycker jag nog att förekomsten av budskap skiljer agnarna från betet när det kommer till musik överlag.
 
Israels framträdande och sång var inte min kopp te live, men catchy låt for sure. Och skitkul att hon vann eftersom Sobral hatade hennes bidrag och nu var tvungen att ge henne priset ändå. Kan bara tänka mig hur arg mr "bringing real music to eurovision" måste varit! :rofl:

Sen köper jag inte att Benjamin skulle vara fjärde sämst av alla. Obs att jag fattar att vissa inte orkar med honom. Tongångarna har bara varit 30 gånger värre än vanligt så jag är övertygad om att oavsett vem vi hade skickat så hade telefonrösterna varit sämst. :(

Nå, nu efteråt kommer jag nog mest lyssna på Tyskland. Den låten satte sig som en bautasten i hjärtat, på ett bra sätt.
 
Jag tycker att det tyder på att folk röstar för goda budskap.
Tja, själv har jag (som tidigare nämnt i tråden) svårt för låtar som har texter jag inte förstår, eller som har texter jag tycker är dåliga. För romantiskt blaha och jag byter låt, för mycket stereotypa könsroller som kommer upp i låttexten och jag byter låt på en gång, för mycket av något alls som jag inte gillar och jag byter låt - även om allt låter bra. På så sätt kan även en bra och stark text som sjungs från hjärtat rädda en låt som bara låter lite halvdant och en del musik som jag inte alls gillat vid en första lyssning kan bli favoritlåtar när jag lyssnar närmare på texten.

Om fler är som mig, vilket nog många är, då är det inte konstigt alls om låtar med starkast budskap vinner. Fler än mig lär tänka "fan vad bra!" om sådana låtar. Jag är en av dem. Om jag hade röstat på någon låt så hade det utan tvekan varit Israels. Den låten gillade jag. Jag tyckte den var bra som låt och jag gillade texten. Vad mer kan önskas av en Eurovisionlåt?
 
Somnade innan röstningen... Helt OK att Israel vann, den stack ut på ett bra sätt (fast musikaliskt - njaä). Jag är mest nöjd med att fiolnissen inte vann. Jag är mest förvånad över att jag plötsligt gillade Österrike (vid sidan om Frankrike). Att Benjamin inte vann förvånar inte ett dugg. Ett sömnpiller, om än ett ganska snyggt sådant.
 
Det gick väl ungefär som jag trodde även om vägen dit var lite udda. Trodde inte Sverige skulle så poppis bland juryn och avskydd bland publiken. Trodde att båda skulle ge oss lite halvbra poäng. Känns som om avundsjukan mot Sveriges framgångar slog igenom. Men en sjunde plats är väl ungefär där jag trodde vi skulle hamna.

Jag är jätteglad att Israel vann!!! Så bra!! Vill bara dansa när jag hör den!!! :banana::banana::banana::bump::bump::bump:

Österrike var en stor överraskning men han sjöng ju väldigt bra så det var väl det jurygrupperna gick igång på.
 
Men nog kan vi konstatera att bidrag som sticker ut verkar ha större chans att vinna vare sig det handlar om metoo kycklingar, hjärtfel, hbtq personer eller annat?

Jag skulle dock avvakta innan jag bokar till Tel-Aviv. Som läget är idag kan det bli krig, inte mellan Palestina och Israel utan mot grannarna och då lär det inte vara riktigt lika lugnt i området som det är idag.

Jag har dock alltid haft svårt att förstå varför Israel är med i tävlingen. De tillhör ju inte Europa och ockuperar dessutom en annan makt och går emot allt vad Europa tror på när det kommer till MR vilket är anledningen att andra länder inte är med. Visst att de är med i Europas statliga tvbolag eller vad det heter, men det är Nordafrikas länder också. Utan att någonsin varit med i Eurovision.
 
Jag har dock alltid haft svårt att förstå varför Israel är med i tävlingen. De tillhör ju inte Europa och ockuperar dessutom en annan makt och går emot allt vad Europa tror på när det kommer till MR vilket är anledningen att andra länder inte är med. Visst att de är med i Europas statliga tvbolag eller vad det heter, men det är Nordafrikas länder också. Utan att någonsin varit med i Eurovision.
Fast Nordafrikanska länder får ju vara med i Eurovision, och t ex Marocko, Algeriet och Tunisien har varit med förut. Jag tror att alla länder i EBU får vara med, precis som du säger :)
 
Fast Nordafrikanska länder får ju vara med i Eurovision, och t ex Marocko, Algeriet och Tunisien har varit med förut. Jag tror att alla länder i EBU får vara med, precis som du säger :)
Marocko verkar vara det enda som deltagit av de du säger? Lika fel det. Marocko är också en ockupationsmakt ;-). Andra länder som bryter mot internationell lag har inte fått vara med. Nä, tycker det är märkligt.
 
Marocko verkar vara det enda som deltagit av de du säger? Lika fel det. Marocko är också en ockupationsmakt ;-). Andra länder som bryter mot internationell lag har inte fått vara med. Nä, tycker det är märkligt.
Ja det är en ren vetenskap med vilka länder som varit med och inte. Tunisien och Libanon tänkte tydligen vara med ett år men drog sig ur, och Algeriet, Jordanien, Egypten och Libyen är länder som får vara med men som aldrig varit med. Ber om ursäkt för mitt slarv i det förra inlägget :o
 
Ja det är en ren vetenskap med vilka länder som varit med och inte. Tunisien och Libanon tänkte tydligen vara med ett år men drog sig ur, och Algeriet, Jordanien, Egypten och Libyen är länder som får vara med men som aldrig varit med. Ber om ursäkt för mitt slarv i det förra inlägget :o
Ja. Dock är vissa länder stoppade för de inte följer MR och diskussioner förs om fler. Senast Azerbajdzjan som inte hade fri media (vilket blev en het diskussion), vilket Israel inte heller har. Turkiet ett annat, vilket inte heller varit med av oklara skäl beroende på vem du frågar de senaste åren. Å andra sidan får Ryssland vara med där det är mot lagen att vara gay. Men jag ska inte kapa tråden mer. MIN högst personliga åsikt är att man ska hålla samma linje. Diskuterar och utesluter man ett land för brott mot MR och internationell lag då ska man utesluta alla. Israel hör definitivt inte hemma där då. Nu ska jag inte kapa tråden mer.
 
Ja. Dock är vissa länder stoppade för de inte följer MR och diskussioner förs om fler. Senast Azerbajdzjan som inte hade fri media (vilket blev en het diskussion), vilket Israel inte heller har. Turkiet ett annat, vilket inte heller varit med av oklara skäl beroende på vem du frågar de senaste åren. Å andra sidan får Ryssland vara med där det är mot lagen att vara gay. Men jag ska inte kapa tråden mer. MIN högst personliga åsikt är att man ska hålla samma linje. Diskuterar och utesluter man ett land för brott mot MR och internationell lag då ska man utesluta alla. Israel hör definitivt inte hemma där då. Nu ska jag inte kapa tråden mer.

Men ska man utesluta alla nationer som bryter mot eller fällts för brott mot mänskliga rättigheter så ryker ju de flesta länder, även Sverige.
 

Liknande trådar

Äldre Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 225
Senast: voltis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 653
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp