Eurovision song contest 2023, FINALEN

Musikaliskt tycker jag att lord of the lost (det tyska bandet) cover pÄ cha cha cha Àr mycket bÀttre Àn KÀÀrijÀs orginal.


KÀÀrijÀ har en vÀlarbetad scenografin, men musikaliskt Àr det inte bÀttre Àn vilken vÀrdelöst festdÀnga som helst. Han sjunger inte alls bra.
 
Kan förstĂ„ varför Finlands var en sĂ„dan favorit, den var vĂ€ldigt underhĂ„llande och tyckte sjĂ€lv lĂ„ten var bra. Jag har inte hört alla bidrag men av dom jag hört sĂ„ var Sverige och Loreen den som var absolut mest en lĂ„t som lĂ„ter som en vinnare av Eurovision i mina obildade öron â˜ș

Gillade sjĂ€lv Frankrike, Finland och Slovenien (sĂ„ngaren pĂ„minde mig om Harry Styles). Israels vill jag höra igen, fick bara med mig sista av lĂ„ten igĂ„r och jag kĂ€nner jag vill lyssna pĂ„ Tysklands. Min mans favoriter var Estland och Finland đŸ˜€đŸŽ¶đŸŽ¶

Brukar inte kolla pĂ„ Eurovision, tror sist jag sĂ„g var nĂ„n gĂ„ng pĂ„ nittiotalet 🙈😅 men ville se i Ă„r för det kĂ€ndes speciellt. Men sĂ„ roligt det var!! Och bĂ€ttre Ă€n vad jag minns sĂ„ vill verkligen kolla nĂ€sta Ă„r med đŸ‘ŒđŸŽ‰đŸ„ł
 
Hoppas att jurysystemet ses över. Juryrösterna ska inte avgöra vem som vinner tycker jag.
TĂ€nker du att tittarrösterna ska avgöra? DĂ„ finns ju en risk för att ”grannröstning” tar över, (ex vis brukar Turkiet fĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga tittarröster frĂ„n Tyskland eftersom det bor mycket turkar i Tyskland).
Är ju dĂ€rför de placerar vissa lĂ€nder i olika semifinaler, sĂ„ de inte kan rösta pĂ„ varandra.
Nu hamnade ju Sverige, Norge och Finland i samma semi och det var lite konstigt.
En lösning kan ju vara att de tar in schlagerfans frÄn allmÀnheten i jurygrupperna, sÄ det inte bara Àr professionella dÀr.
 
HÀnde inte nÄt liknande med Sveriges John Lundvik för nÄgra Är sen? SuperspÀnnande till sista röstgruppen ... trodde han skulle vinna ... och sÄ bom halkade han ner till typ 4:e plats eller nÄt. Minns inte om det var juryrösterna eller folkets röster som avgjorde?
 
Är det inte alltid nĂ„gra som ska hitta orsaker till att fel lĂ„t vann? Är det inte juryn som gĂ„r emot folket sĂ„ Ă€r det grannlĂ€nder som röstat pĂ„ varandra? Eller sĂ„ Ă€r det ”rĂ€tt” lĂ„t som fĂ„tt fel startnummer eller nĂ„t knas med ljudet, eller nĂ„got annat. I sport brukar det kallas dĂ„liga förlorare.
 
TĂ€nker du att tittarrösterna ska avgöra? DĂ„ finns ju en risk för att ”grannröstning” tar över, (ex vis brukar Turkiet fĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga tittarröster frĂ„n Tyskland eftersom det bor mycket turkar i Tyskland).
Är ju dĂ€rför de placerar vissa lĂ€nder i olika semifinaler, sĂ„ de inte kan rösta pĂ„ varandra.
Nu hamnade ju Sverige, Norge och Finland i samma semi och det var lite konstigt.
En lösning kan ju vara att de tar in schlagerfans frÄn allmÀnheten i jurygrupperna, sÄ det inte bara Àr professionella dÀr.
Jag tycker inte att jurygrupper, bestÄende av 5 personer per land, ska ha sÄ mycket makt nej. Men tycker ÀndÄ juryn har sin roll för att balansera upp det hela. Jag tÀnker antingen fler personer i juryn eller mindre pÄverkan pÄ slutresultatet dvs inte 50/50, jury/tittarröster.
 
Hoppas att jurysystemet ses över. Juryrösterna ska inte avgöra vem som vinner tycker jag.
Fast de gör ju inte det. Den sammanlagda poÀngen avgör. Loreen var faktiskt tittarnas tydliga tvÄa och juryns tydliga etta. Finland var förvisso Àr tydlig etta hos tittarna men bara fyra hos juryn. Jag Àr ledsen, men killen kan inte sjunga. Han rappar bra men kan inte sjunga pÄ tillrÀcklig nivÄ.
 
TĂ€nker du att tittarrösterna ska avgöra? DĂ„ finns ju en risk för att ”grannröstning” tar över, (ex vis brukar Turkiet fĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga tittarröster frĂ„n Tyskland eftersom det bor mycket turkar i Tyskland).
Är ju dĂ€rför de placerar vissa lĂ€nder i olika semifinaler, sĂ„ de inte kan rösta pĂ„ varandra.
Nu hamnade ju Sverige, Norge och Finland i samma semi och det var lite konstigt.
En lösning kan ju vara att de tar in schlagerfans frÄn allmÀnheten i jurygrupperna, sÄ det inte bara Àr professionella dÀr.

De delar de fem nordiska lÀnderna. Danmark och Island var i den andra semin. Det finns ju bara tvÄ semifinaler sÄ det mÄste vara tre nordiska i den ena och tvÄ i den andra.
 
Fast de gör ju inte det. Den sammanlagda poÀngen avgör. Loreen var faktiskt tittarnas tydliga tvÄa och juryns tydliga etta. Finland var förvisso Àr tydlig etta hos tittarna men bara fyra hos juryn. Jag Àr ledsen, men killen kan inte sjunga. Han rappar bra men kan inte sjunga pÄ tillrÀcklig nivÄ.
Loreen fick inte en enda 12:a av folket, det var bara juryn som tyckte att hon var allra bÀst.
 
@Lingon Det skilde bara 27 poÀng mellan Sveriges andra plats och Norges tredje plats pÄ folkets röster. Och hela 133 poÀng skilde det mellan Finland och Sverige. Jordskredsseger med andra ord.
 
Gav en vÀn i USA lÀnk till Loreens upptrÀdande. VÀnnen blev sjukt imponerad i alla fall :D
Ang röstningssystemet sÄ blir det nÀstan lite komiskt ibland. Jag ser hur tidningarna i Sverige nu skriver om hur de i Finland Àr rasande. Samtidigt kommenterar folk frÄn just Finland och berÀttar att dÀr skriver tidningarna mest om att de Àr stolta över att ha kommit tvÄa men att norrmÀnnen Àr sura över att Sverige vann och jag kan slÄ vad om att det i Norge skrivs nÄgot helt annat.

Min slutsats Àr att Eurovision i Är fÄr högsta betyg, jag tyckte faktiskt att programmet var bra(!) och det jag hann se av programledarna innan jag somnade i natt var jÀttetrevligt. Inte alls lika fjantigt och lika dÄliga skÀmt osv som det brukar kunna vara och extremt mycket bÀttre Àn Mello hÀr i Sverige.
RÀtt lÄt vann. Placeringarna pÄ de andra bidragen blev rimliga, totalt sett. NÄgra överraskningar sÄklart men sÄ Àr det alltid. Svenska kommentatorerna var ocksÄ jÀttebra. Svensk media i övrigt (tidningar osv) fÄr dÀremot bottenbetyg, svensk journalistik verkar bara bli sÀmre och sÀmre för var dag som gÄr, om det ens Àr möjligt att fÄ det sÀmre lÀngre? Herregud vad jag önskar att de bara kunde skriva vettiga artiklar med rimliga rubriker. Nu blir det ju Ät helvete oavsett om de skriver om Eurovision, krig eller svensk politik...
 
De delar de fem nordiska lÀnderna. Danmark och Island var i den andra semin. Det finns ju bara tvÄ semifinaler sÄ det mÄste vara tre nordiska i den ena och tvÄ i den andra.
Det fattar jag ju! :meh:
Vad jag minns sÄ brukar Norge o Sverige rösta pÄ varandra sÄ tycker det Àr konstigt att de var i samma semi.
 
SÄg Tommy sjunga vinnarlÄten pÄ teckensprÄk nyss och nÀ, han skulle ha vunnit tycker jag :love:
 

Liknande trÄdar

Kultur Nu Àr det snart dax! Semi 1 pÄ tisdag och semi 2 pÄ torsdag. Jag tÀnker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam trÄd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 376
Senast: Rosett
·
Kultur Dags för den officiella trÄden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 448
Senast: Lingon
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • UppdateringstrĂ„d 29

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp