Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Spontana sympatiröster ÄVEN från dem som inte är insatta. Sedan fick de naturligtvis sympatiröster från dem som medvetet agerade pro-israeliskt utifrån konflikten. Samt från dem som röstade som uttryck för att vara "mot vänstern".

Poängen i mitt inlägg var att det kom röster från flera olika håll, som inte handlade om att man gillade låten (som svar till din fråga om det var förvånande att de fick så mycket röster). Rösterna från politiska högersidan och pro-israeler hade kommit oavsett burop i arenan under veckan, men jag tror att de fick en mängd extra sympatiröster från tittare som inte brukar ta ställning i konflikten, och som var mer spontana i sitt sympatiröstande. Och dessa tror jag kunde ha agerat annorlunda om det inte varit så mycket burop och diskussion om buropen under veckan. Därav att jag tyckte de var mer intressanta att diskutera, de andra förväntade stödrösterna är ju vad de är.

Hur det är att leva som HBTQ i Mellanöstern vet jag inte varför du tar upp. ESC är ju inte en tävling där man rösta fram bästa landet att leva i. Och Palestina är ju inte ens med, så hur får du detta till att bli en röstning om det är bäst att leva som Queer i Israel eller Palestina?

Mtp att du tog upp att sympatiröster för Israel var från folk som inte är så insatta så tyckte jag att det var lämpligt att nyansera det lite.
 
Oj va "bittert" att Israel fått så många "sympatiröster" eller jag menar "högertroll som mobiliserat sej" i alla dessa länder där de fick 12p av tittarrösterna.

Bara för alla Hamas gillande människor att inse att det Israel faktiskt gör INTE är så illa.
Det är KRIG, att det dör folk ÄVEN oskyldiga i Krig är inte konstigt, se bara på Ukraina. Och det var Hamas som började !

Sen är det ju så att Hamas MED FLIT gömmer sej där de tror "här kommer ingen bomba, jag sitter ju i ett sjukhus och gömmer mej under det med hela sjukhusets vetskap" ... Hade folket i Gaza verkligen velat avsluta kriget hade de inte tillåtit att Hamas utnuttjar dem som mänskliga sköldar, men de verkar inte Hamas gillande människor fatta... Så gömmer man Hamas i sin källare under sjukhus ... japp då blir det bombat om man ska "utrota" Hamas. Simpel logik.
Vill man behålla sitt sjukhus så kastar man ut Hamas och säger åt dem att gömma sej nån annanstans.
 
Mtp att du tog upp att sympatiröster för Israel var från folk som inte är så insatta så tyckte jag att det var lämpligt att nyansera det lite.

Ja, och jag tror fortfarande att en del av sympatirösterna som kom in kom från personer som inte är insatta i konflikten, sådana som t ex tänkte "man buar inte åt en artist på scen" men inte röstade av sympati i konflikten. Menar du att ALLA som sympatiröster gjorde det med konflikten i åtanke?

Du svarade inte på varför du drog in hur det är att leva som queer i Palestina i diskussionen om varifrån rösterna kom? Jag får intrycket av att du menar att valet att rösta eller inte rösta på Israel i ESC verkligen ÄR ett uttryck för ställningstagande om kriget i Gaza? Vilket är lite förvånande när du gått hårt åt i tråden om att vi andra inte ska göra ESC politiskt.
 
Oj va "bittert" att Israel fått så många "sympatiröster" eller jag menar "högertroll som mobiliserat sej" i alla dessa länder där de fick 12p av tittarrösterna.

Bara för alla Hamas gillande människor att inse att det Israel faktiskt gör INTE är så illa.
Det är KRIG, att det dör folk ÄVEN oskyldiga i Krig är inte konstigt, se bara på Ukraina. Och det var Hamas som började !

Sen är det ju så att Hamas MED FLIT gömmer sej där de tror "här kommer ingen bomba, jag sitter ju i ett sjukhus och gömmer mej under det med hela sjukhusets vetskap" ... Hade folket i Gaza verkligen velat avsluta kriget hade de inte tillåtit att Hamas utnuttjar dem som mänskliga sköldar, men de verkar inte Hamas gillande människor fatta... Så gömmer man Hamas i sin källare under sjukhus ... japp då blir det bombat om man ska "utrota" Hamas. Simpel logik.
Vill man behålla sitt sjukhus så kastar man ut Hamas och säger åt dem att gömma sej nån annanstans.

Var det inte du som ville hålla konflikten utanför denna tråd? Varför drar du då upp det mycket mer än någon annan gjort?
 
Sen argumentet jag sett på flera ställen gällande ESC och t.ex. Bambie Thug, att hen och resten av HBTQ-gemenskapen själva inte skulle vara "välkomna" i Palestina.

Tycker bara det bekräftar vissas skeva sätt att tänka. Det går liksom att ha kritik mot folks sätt att tänka och leva och samtidigt ha empati för dem och erkänna deras människovärde...
 
Ja, och jag tror fortfarande att en del av sympatirösterna som kom in kom från personer som inte är insatta i konflikten, sådana som t ex tänkte "man buar inte åt en artist på scen" men inte röstade av sympati i konflikten. Menar du att ALLA som sympatiröster gjorde det med konflikten i åtanke?

Du svarade inte på varför du drog in hur det är att leva som queer i Palestina i diskussionen om varifrån rösterna kom? Jag får intrycket av att du menar att valet att rösta eller inte rösta på Israel i ESC verkligen ÄR ett uttryck för ställningstagande om kriget i Gaza? Vilket är lite förvånande när du gått hårt åt i tråden om att vi andra inte ska göra ESC politiskt.

Jag tror att folk har gjort det politiskt oavsett vad jag tycker om det. Och jag tror definitivt att det fanns de som sympatiröstade på Israel just för att de är insatta i konflikt. Det var väldigt nedvärderande av dig att anta att de inte var det.

Själv skulle jag aldrig sympatirösta. Jag röstar på den/de låtar jag tycker bäst om. Israels låt var tråkig. Eden var duktig och gjorde ett bra jobb. Men låten tråkade ut mig. En typisk ESC-ballad som för mig hamnar i kategorin fin men tråkig.
 
Förresten ledsamt att Nemo behövde smuggla in sin ickebinära flagga. Såg på twitter att en del fått sin beslagtagen i publiken (vilket också Aftonbladet skrev om).

Spår f.ö att transflaggan, och kanske eventuellt den ickebinära flaggan, kommer att bannas inom några år. Sett till trender i ganska många länder.
 
Sen argumentet jag sett på flera ställen gällande ESC och t.ex. Bambie Thug, att hen och resten av HBTQ-gemenskapen själva inte skulle vara "välkomna" i Palestina.

Tycker bara det bekräftar vissas skeva sätt att tänka. Det går liksom att ha kritik mot folks sätt att tänka och leva och samtidigt ha empati för dem och erkänna deras människovärde...
Europeisk rasism i ett nötskal.

”Om de inte lever och tänker som oss är de inte lika mycket värda, men andra ord- de kan lika gärna dö.”

”JAG bryr mig inte, JAG vill bara slippa höra om eländet.”

Tidstypiska resonemang i en osympatisk värld.
 
Sen argumentet jag sett på flera ställen gällande ESC och t.ex. Bambie Thug, att hen och resten av HBTQ-gemenskapen själva inte skulle vara "välkomna" i Palestina.

Tycker bara det bekräftar vissas skeva sätt att tänka. Det går liksom att ha kritik mot folks sätt att tänka och leva och samtidigt ha empati för dem och erkänna deras människovärde...

Det är väl inte konstigt om ens empati för människor som inte tycker att man borde få existera är mindre än för de som accepterar en för den man är?
 
Är helt förbluffad över jurybojkotten mot Israel. Alltså JAG röstade inte på Israel, jag satte in pengar till Gaza istället, av känslomässiga skäl. Men en jury får inte gå på känslor på det sättet.

Jag läste igår om vilka kriterier de bedömer på, de var fyra, alla handlade om det musikaliska och numret. Och utifrån de kriterierna är det helt orimligt att Israel fick så låga jurypoäng. Hon fick NOLL av 24/36 jurygrupper, trots det fina numret.

Det lät som om de haft teamsmöte och gjort upp, för helt klart var alla livrädda för om Israel skulle vinna. Och det är jag personligen lika glad att de inte gjorde, men det ser inte vackert ut när juryerna lät det väga så tungt att det helt underkände ett bidrag som slog ut så många andra.

Israel fick för övrigt svenska tittarnas 12, Schweiz fick 7.
 
Jag tror att folk har gjort det politiskt oavsett vad jag tycker om det. Och jag tror definitivt att det fanns de som sympatiröstade på Israel just för att de är insatta i konflikt. Det var väldigt nedvärderande av dig att anta att de inte var det.

Själv skulle jag aldrig sympatirösta. Jag röstar på den/de låtar jag tycker bäst om. Israels låt var tråkig. Eden var duktig och gjorde ett bra jobb. Men låten tråkade ut mig. En typisk ESC-ballad som för mig hamnar i kategorin fin men tråkig.

Men jag har ju inte skrivit att ingen av dem som sympatiröstade är insatt i konflikten. Det jag skrivit flera gånger nu är att jag tror att sympatirösterna nog kom från flera olika håll, varav vissa röstade på Israel som ställningstagande i konflikten och andra gjorde det utan att bry sig om konflikten. Om du inte håller med om det så kan jag inte tolka dig på annat sätt än att du menar att ALLA sympatiröstade som ett aktivt ställningstagande, och det tror inte jag. Jag tror att det fanns folk som sympatiröstade utan att blanda in konflikten, och det är inte att nedvärdera någon utan är enbart ett konstaterande att det finns många som tittar på musiktävlingen som sådan och agerar utifrån vad som händer där men som inte bryr sig så mycket om politik och krig runt om i världen.
 
Är helt förbluffad över jurybojkotten mot Israel. Alltså JAG röstade inte på Israel, jag satte in pengar till Gaza istället, av känslomässiga skäl. Men en jury får inte gå på känslor på det sättet.

Jag läste igår om vilka kriterier de bedömer på, de var fyra, alla handlade om det musikaliska och numret. Och utifrån de kriterierna är det helt orimligt att Israel fick så låga jurypoäng. Hon fick NOLL av 24/36 jurygrupper, trots det fina numret.

Det lät som om de haft teamsmöte och gjort upp, för helt klart var alla livrädda för om Israel skulle vinna. Och det är jag personligen lika glad att de inte gjorde, men det ser inte vackert ut när juryerna lät det väga så tungt att det helt underkände ett bidrag som slog ut så många andra.

Israel fick för övrigt svenska tittarnas 12, Schweiz fick 7.

Fast det är ju inte så att de sätter ett betyg mellan 0 och 12 och juryn "bedömde" Israels bidrag som värt 0p. Utan de har ju bara en 12a en 10 osv att dela ut till 10 av de 25 deltagande bidragen.

Att de fick 0p betyder ju bara att det fanns 10 andra bidrag som just de jurygrupperna tyckte var bättre. Jag tycker inte det var så konstigt, det var liksom ett ganska slätstruket bidrag. Inte bäst sång, inte bäst melodi, inte bäst koreografi, inte bäst show osv. Ganska bra på det mesta men det är ganska vanligt att sådana bidrag hamnar utanför topp 10.
 
Hahaha, så det blir det ett tredjelands ECS nästa år igen.

Edit: EBU är glada

Om Ukraina vann så skulle ESC behövt hållas i ett annat land, även om kriget var slut eftersom landet är helt sönderbombat. 2023 arrangerade Liverpool ESC istället. Och en liknande lösning hade behövts om Ukraina vann i år.
Uppfattade ditt första inlägg (översta citatet) som att det blir ett tredjelands ESC nästa år men det blir det ju inte. Du kanske svarade på nåt inlägg. Jag blev lite förvirrad bara.
 
Oj va "bittert" att Israel fått så många "sympatiröster" eller jag menar "högertroll som mobiliserat sej" i alla dessa länder där de fick 12p av tittarrösterna.

Bara för alla Hamas gillande människor att inse att det Israel faktiskt gör INTE är så illa.
Det är KRIG, att det dör folk ÄVEN oskyldiga i Krig är inte konstigt, se bara på Ukraina. Och det var Hamas som började !

Sen är det ju så att Hamas MED FLIT gömmer sej där de tror "här kommer ingen bomba, jag sitter ju i ett sjukhus och gömmer mej under det med hela sjukhusets vetskap" ... Hade folket i Gaza verkligen velat avsluta kriget hade de inte tillåtit att Hamas utnuttjar dem som mänskliga sköldar, men de verkar inte Hamas gillande människor fatta... Så gömmer man Hamas i sin källare under sjukhus ... japp då blir det bombat om man ska "utrota" Hamas. Simpel logik.
Vill man behålla sitt sjukhus så kastar man ut Hamas och säger åt dem att gömma sej nån annanstans.
Jag tror absolut att det till viss del är högern som mobiliserat sig, men också de som tyckte synd om henne pga. buandet. Till och med jag, som tycker att det mesta talar för att Israel begår folkmord och inte borde ha fått delta, fick en klump i magen när jag såg ett klipp där Golan grät som ett litet barn efter hon gick av scenen. Utöver det verkar Israel spenderat ganska mycket pengar på reklam tex. billboard på times square. Vet ärligt talat inte hur vanligt det är, det kanske det är? Sedan finns det säkert en grupp som också bara röstar på låten de gillar bäst och skalar bort allt annat.

Oavsett att det var Hamas som startade just den här konflikten är det inte jämförbart med de flesta krig som varit. Det är liksom konstaterat att det dör mer civila än vad som annars har varit "standard". Lägg därtill att Israel mer eller mindre ockuperar Gaza och därmed egentligen har skyldigheter att "förvalta" området och dess befolkning - i befolkningens intresse. Och det här med Hamas under sjukhus eller andra ställen där det egentligen utgör krigsbrott att bomba sönder - så har det inte direkt presenterats bevis från IDF på att det varit så.
 
Uppfattade ditt första inlägg (översta citatet) som att det blir ett tredjelands ESC nästa år men det blir det ju inte. Du kanske svarade på nåt inlägg. Jag blev lite förvirrad bara.

Jag skrev inlägget när Ukraina såg ut att vinna och la till Edit när Schweiz vann till EBUs extrema glädje gissar jag.
 
Sen argumentet jag sett på flera ställen gällande ESC och t.ex. Bambie Thug, att hen och resten av HBTQ-gemenskapen själva inte skulle vara "välkomna" i Palestina.

Tycker bara det bekräftar vissas skeva sätt att tänka. Det går liksom att ha kritik mot folks sätt att tänka och leva och samtidigt ha empati för dem och erkänna deras människovärde...
De hade ändå blivit dödade av IDF, som de flesta andra i Gaza just nu. 🤷‍♀️


Men jag håller med.
 
Fast det är ju inte så att de sätter ett betyg mellan 0 och 12 och juryn "bedömde" Israels bidrag som värt 0p. Utan de har ju bara en 12a en 10 osv att dela ut till 10 av de 25 deltagande bidragen.

Att de fick 0p betyder ju bara att det fanns 10 andra bidrag som just de jurygrupperna tyckte var bättre. Jag tycker inte det var så konstigt, det var liksom ett ganska slätstruket bidrag. Inte bäst sång, inte bäst melodi, inte bäst koreografi, inte bäst show osv. Ganska bra på det mesta men det är ganska vanligt att sådana bidrag hamnar utanför topp 10.

Det fetade: precis så!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 348
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 282
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 414
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp