Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Sveriges telefonröster...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240512-085710.png
    Screenshot_20240512-085710.png
    51 KB · Visningar: 160
Eurovision kanske inte är något av en stor happening i din filterbubbla? Du kan säkert hitta rätt, kaffe är gott!
Har väl sisådär 60% homos i min vänlista på Facebook, och i princip alla var i Malmö igår. Varje år är det samma visa ”den riktiga vinnaren var rånad”, förutom i år. Märkligt
 
Nu gör du dig dummare än vad du är.
Jaså? Tycker det är lite roligt att folk inte är principfasta. När Netta och Toy vann så fick jag i den bubblan inte kritisera pga budskapet var bra. Då var palestinafrågan långt borta. Människor är får och följer flocken. Då var metoo ett brinnande ämne, nu Palestina. Snart kommer något nytt.
 
Har väl sisådär 60% homos i min vänlista på Facebook, och i princip alla var i Malmö igår. Varje år är det samma visa ”den riktiga vinnaren var rånad”, förutom i år. Märkligt

Om folket hade fått bestämma hade Kroatien vunnit. Dina vänner kanske gillade Schweiz bidrag bättre och därför helt enkelt tycker att det är lite kul att det blev som det blev denna gång?

Tror inte man ska ha för stor förväntan om att folk alltid ska vara helt principfasta i en musiktävling där man kommer att gilla olika bidrag olika mycket. Båda bidragen har dessutom varit med högt upp i förhandsspekulationerna, så helt off blev det ju inte med Nemo som vinnare.
 
Kolla kommentarerna på Insta. De är definitivt där även om Nemo inte får motta samma nivå som Loreen fick förra året. Men det är absolut MÅNGA kommentarer om att Kroatien är den riktiga vinnaren och att juryn borde skrotas!
Inte Israel då som telefonrösterna visar var vad folk ville skulle vinna. Var det för att låten var bra. Eller är det politiskt att i offentligheten hörs Pro-Palestina högst, men runt köksborden i Europa så är det för Israel folk egentligen står
 
Inte Israel då som telefonrösterna visar var vad folk ville skulle vinna. Var det för att låten var bra. Eller är det politiskt att i offentligheten hörs Pro-Palestina högst, men runt köksborden i Europa så är det för Israel folk egentligen står
Jag tror säkert att det finns såna köksbord, men de flesta jag känner vill ha ett stopp för det urskillningslösa våldet och är vare sig för Palestina eller Israel. Och majoriteten av det urskillningslösa våldet har Israel stått för och står för.

Sen fick ju Kroatien flest poäng så att inte de som ville att Israel skulle vinna tar på sig dumstruten och tycker att juryn är kass är inte så konstigt.
 
Så många som röstade på en så tråkig låt... märkligt!

Nja, märkligt är det väl inte. Ett flertal svenska politiker, bl a inom M och KD, har uppmuntrat i sociala medier att rösta på Israel för att rösta "mot Vänstern". Jag tror även att buropen på plats gav spontana sympatiröster från tittare som inte är insatta i konflikten.

Jag tycker att det är tråkigt att det blir "politiskt" på den här nivån, men (som vi diskuterade igår) menar att det inte går att frikoppla ESC från omvärlden, att det skulle bli naivt att tro att det skulle varit något annat så som omvärlden ser ut. Men både EBU och Israel skulle kunna hanterat det hela bättre, nu har de istället bidragit till polariseringen vilket är det sista ESC och själva konflikten behöver.

Jag tror t ex att reaktionerna skulle vara helt annorlunda om den israeliska sångerskan hade uttryckt sig mer i ord av fred och kärlek, istället för att distansera sig helt från det som inte går att distansera sig ifrån när man representerar Israel. Det är ju hyfsat enkelt att uttala sig fluffigt och okontroversiellt om alla människors lika värde, att man önskar att det en dag blir fred och människor kan leva sida vid sida. Man behöver inte uttala orden vapenvila och tvåstadslösning, vilket jag tror inte skulle vara möjligt i situationen ens för en Israel som själv verkligen önskar det. Oavsett hur mycket rätt man tycker att Israel har att slå tillbaka, borde det inte vara så svårt att formulera ett fredsbudskap under ESC-veckan.

Det blir en smula ironiskt när en tillställning som säger sig vilja vara opolitisk, snarare spär på en konflikt och polariseringen runt den.
 
Nja, märkligt är det väl inte. Ett flertal svenska politiker, bl a inom M och KD, har uppmuntrat i sociala medier att rösta på Israel för att rösta "mot Vänstern". Jag tror även att buropen på plats gav spontana sympatiröster från tittare som inte är insatta i konflikten.

Jag tycker att det är tråkigt att det blir "politiskt" på den här nivån, men (som vi diskuterade igår) menar att det inte går att frikoppla ESC från omvärlden, att det skulle bli naivt att tro att det skulle varit något annat så som omvärlden ser ut. Men både EBU och Israel skulle kunna hanterat det hela bättre, nu har de istället bidragit till polariseringen vilket är det sista ESC och själva konflikten behöver.

Jag tror t ex att reaktionerna skulle vara helt annorlunda om den israeliska sångerskan hade uttryckt sig mer i ord av fred och kärlek, istället för att distansera sig helt från det som inte går att distansera sig ifrån när man representerar Israel. Det är ju hyfsat enkelt att uttala sig fluffigt och okontroversiellt om alla människors lika värde, att man önskar att det en dag blir fred och människor kan leva sida vid sida. Man behöver inte uttala orden vapenvila och tvåstadslösning, vilket jag tror inte skulle vara möjligt i situationen ens för en Israel som själv verkligen önskar det. Oavsett hur mycket rätt man tycker att Israel har att slå tillbaka, borde det inte vara så svårt att formulera ett fredsbudskap under ESC-veckan.

Det blir en smula ironiskt när en tillställning som säger sig vilja vara opolitisk, snarare spär på en konflikt och polariseringen runt den.

Jag tycker att det är rätt nedvärderande att säga att de som gav Israel sympatiröster gjorde det pga att de inte var insatta. Rent krasst är Israel det mest civiliserade landet i Mellanöstern inte minst avseende HBTQ-rättigheter (vilket har stor betydelse i just ESC). Försök vara öppet queer i Palestina och se hur bra det går.

För min del var Israels låt alldeles för tråkig!

Men jag är glad Frankrike fick en så bra placering! Fantastisk röst och sång!
 
Jag tycker att det är rätt nedvärderande att säga att de som gav Israel sympatiröster gjorde det pga att de inte var insatta. Rent krasst är Israel det mest civiliserade landet i Mellanöstern inte minst avseende HBTQ-rättigheter (vilket har stor betydelse i just ESC). Försök vara öppet queer i Palestina och se hur bra det går.

För min del var Israels låt alldeles för tråkig!

Men jag är glad Frankrike fick en så bra placering! Fantastisk röst och sång!

Spontana sympatiröster ÄVEN från dem som inte är insatta. Sedan fick de naturligtvis sympatiröster från dem som medvetet agerade pro-israeliskt utifrån konflikten. Samt från dem som röstade som uttryck för att vara "mot vänstern".

Poängen i mitt inlägg var att det kom röster från flera olika håll, som inte handlade om att man gillade låten (som svar till din fråga om det var förvånande att de fick så mycket röster). Rösterna från politiska högersidan och pro-israeler hade kommit oavsett burop i arenan under veckan, men jag tror att de fick en mängd extra sympatiröster från tittare som inte brukar ta ställning i konflikten, och som var mer spontana i sitt sympatiröstande. Och dessa tror jag kunde ha agerat annorlunda om det inte varit så mycket burop och diskussion om buropen under veckan. Därav att jag tyckte de var mer intressanta att diskutera, de andra förväntade stödrösterna är ju vad de är.

Hur det är att leva som HBTQ i Mellanöstern vet jag inte varför du tar upp. ESC är ju inte en tävling där man rösta fram bästa landet att leva i. Och Palestina är ju inte ens med, så hur får du detta till att bli en röstning om det är bäst att leva som Queer i Israel eller Palestina?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 348
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 282
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 414
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp