Bukefalos 28 år!

Eurovision Song Contest 2024

Sen argumentet jag sett på flera ställen gällande ESC och t.ex. Bambie Thug, att hen och resten av HBTQ-gemenskapen själva inte skulle vara "välkomna" i Palestina.

Tycker bara det bekräftar vissas skeva sätt att tänka. Det går liksom att ha kritik mot folks sätt att tänka och leva och samtidigt ha empati för dem och erkänna deras människovärde...

Och det är extremt kontraproduktivt att förespråka Israels fortsätta attacke med argumentet att man är för HBTQ:s rättigheter. De kommer inte magiskt uppstå i ett samhälle som är jämnat med marken, där folket måste kämpa för att få mat och vatten för att överleva dagen och nyligen fått stora delar av sin släkt och sina vänner och grannar dödade. Det funkar liksom inte så...
 
Fast det är ju inte så att de sätter ett betyg mellan 0 och 12 och juryn "bedömde" Israels bidrag som värt 0p. Utan de har ju bara en 12a en 10 osv att dela ut till 10 av de 25 deltagande bidragen.

Att de fick 0p betyder ju bara att det fanns 10 andra bidrag som just de jurygrupperna tyckte var bättre. Jag tycker inte det var så konstigt, det var liksom ett ganska slätstruket bidrag. Inte bäst sång, inte bäst melodi, inte bäst koreografi, inte bäst show osv. Ganska bra på det mesta men det är ganska vanligt att sådana bidrag hamnar utanför topp 10.
Utifrån kriterier som har med musikalitet och nummer att göra har svårt att se att personer i branschen skulle bedöma
Storbritannien, Luxemburg, Cypern och Österrike som bättre än Israel. (Svenska juryn som exempel.)
 
Utifrån kriterier som har med musikalitet och nummer att göra har svårt att se att personer i branschen skulle bedöma
Storbritannien, Luxemburg, Cypern och Österrike som bättre än Israel. (Svenska juryn som exempel.)
Här är för övrigt kriterierna:
  • Juries are asked to focus their vote on 4 main sets of criteria:
    Vocal capacity of the artist(s)
    Performance on stage
    Composition and originality of the song
    Overall impression of the act

    Jag kan ju stillsamt undra hur tvillingarnas nummer klarade den bedömningen bättre än Israel (hur bra jobb de än gjorde)
 
Utifrån kriterier som har med musikalitet och nummer att göra har svårt att se att personer i branschen skulle bedöma
Storbritannien, Luxemburg, Cypern och Österrike som bättre än Israel. (Svenska juryn som exempel.)
Av de du räknar upp var det ju dock bara Luxemburg som fick högre jurypoäng än Israel.
 
Bara Ukraina gav sin "publiktolva" till Schweiz, å andra sidan fick Schweiz publikpoäng från alla utom Israel.

Kroatien var ju inte heller allt för givmilda mot Nemo, ett futtigt poäng från tittarna och det enda landet vars jury nollade vinnarbidraget...? (Finlands publikröster nollade visserligen Loreen också i fjol, men då kompenserade juryn med en tolva.)

https://eurovisionworld.com/eurovision/2024#switzerland
 
Utifrån kriterier som har med musikalitet och nummer att göra har svårt att se att personer i branschen skulle bedöma
Storbritannien, Luxemburg, Cypern och Österrike som bättre än Israel. (Svenska juryn som exempel.)

Det har inte jag. Storbritannien hade sämre sång på både semi- och final än Israel men juryn bedömer ju genrep så det kan ha varit marginellt bättre där. Och numret var betydligt mer avancerat visuellt. Österrike är inte riktigt min musiksmak men tyckte det var bra kvalitet på både sång och nummer. Cypern och Luxemburg kommer jag inte ihåg riktigt detaljerna men enligt mig var de på likvärdig nivå kvalitetsmässigt med Israel.
 
Här är för övrigt kriterierna:
  • Juries are asked to focus their vote on 4 main sets of criteria:
    Vocal capacity of the artist(s)
    Performance on stage
    Composition and originality of the song
    Overall impression of the act

    Jag kan ju stillsamt undra hur tvillingarnas nummer klarade den bedömningen bättre än Israel (hur bra jobb de än gjorde)

Tvillingarna var bättre på scenen och hade en bättre scenshow! Låtarna originalitet och overall impression är väl likvärdigt. Ingen av dem stack ut på nåt sätt. Sveriges var mycket proffsigt gjord. Det tilltalar juryn.
 
Av de du räknar upp var det ju dock bara Luxemburg som fick högre jurypoäng än Israel.
Det var ju svenska juryn som exempel som jag skrev. Och den röstade såhär, enligt Aftonbladet.

12 Schweiz
10 Kroatien
8 Storbritannien
7 Italien
6 Luxemburg
5 Frankrike
4 Portugal
3 Ukraina
2 Cypern
1 Österrike

Inga poäng till Israel.
 
Det har inte jag. Storbritannien hade sämre sång på både semi- och final än Israel men juryn bedömer ju genrep så det kan ha varit marginellt bättre där. Och numret var betydligt mer avancerat visuellt. Österrike är inte riktigt min musiksmak men tyckte det var bra kvalitet på både sång och nummer. Cypern och Luxemburg kommer jag inte ihåg riktigt detaljerna men enligt mig var de på likvärdig nivå kvalitetsmässigt med Israel.
Då måste Olly Alexander ha råkat ut för allvarliga stämbandsproblem alla gånger utom jurygenrepet ... och Österrike, där hörde man ju bara kören, hennes egen röst höll inte alls. Cypern och Luxemburg hade låtar som det går tretton på dussinet av ESC - varje år. Israels ballad var inte unik, men hade definitivt mer egen karaktär de där två.
 
Tvillingarna var bättre på scenen och hade en bättre scenshow! Låtarna originalitet och overall impression är väl likvärdigt. Ingen av dem stack ut på nåt sätt. Sveriges var mycket proffsigt gjord. Det tilltalar juryn.
Tvillingarna gjorde ett jättebra jobb, och numret var maffigare än i Mello, men alltihop kändes som 2010. Så daterat om man jämför med mycket annat i år.
 
Det var ju svenska juryn som exempel som jag skrev. Och den röstade såhär, enligt Aftonbladet.

12 Schweiz
10 Kroatien
8 Storbritannien
7 Italien
6 Luxemburg
5 Frankrike
4 Portugal
3 Ukraina
2 Cypern
1 Österrike

Inga poäng till Israel.
Jo, det såg jag, men jag tycker det blir märkligt att ta enbart en jury som exempel. Det finns ju en anledning till att vi använder fler.
Blir ju lite som att hävda ett skevt resultat för att Estland fick en tolva av folket i Lettland, men bara kom på en 20:e plats.
 
Det var ju svenska juryn som exempel som jag skrev. Och den röstade såhär, enligt Aftonbladet.

12 Schweiz
10 Kroatien
8 Storbritannien
7 Italien
6 Luxemburg
5 Frankrike
4 Portugal
3 Ukraina
2 Cypern
1 Österrike

Inga poäng till Israel.
Österrikes är medryckande 90-tals retro, det ligger i tiden. Rimligt att den kommer före Israels som är en musikaliskt slätstruken och intetsägande ESC-ballad.
Luxemburg och Cypern håller jag inte med juryn om, var är Irland? De gjorde alla gånger större avtryck än Israel. Och varför kom inte Tjeckien till final? Det var de värda.

Det är inte det minsta konstigt att Israel inte ligger på en jurys topp 10, den där offerkoftan får Israel ta av sig för det är inte klädsamt.
 
Jag tror absolut att det till viss del är högern som mobiliserat sig, men också de som tyckte synd om henne pga. buandet. Till och med jag, som tycker att det mesta talar för att Israel begår folkmord och inte borde ha fått delta, fick en klump i magen när jag såg ett klipp där Golan grät som ett litet barn efter hon gick av scenen. Utöver det verkar Israel spenderat ganska mycket pengar på reklam tex. billboard på times square. Vet ärligt talat inte hur vanligt det är, det kanske det är? Sedan finns det säkert en grupp som också bara röstar på låten de gillar bäst och skalar bort allt annat.

Oavsett att det var Hamas som startade just den här konflikten är det inte jämförbart med de flesta krig som varit. Det är liksom konstaterat att det dör mer civila än vad som annars har varit "standard". Lägg därtill att Israel mer eller mindre ockuperar Gaza och därmed egentligen har skyldigheter att "förvalta" området och dess befolkning - i befolkningens intresse. Och det här med Hamas under sjukhus eller andra ställen där det egentligen utgör krigsbrott att bomba sönder - så har det inte direkt presenterats bevis från IDF på att det varit så.
Jag insåg att jag glömde att lista ytterligare ett skäl. Det kanske redan har påpekats, men både juryn och tittarna från Ukraina gav inte några poäng till Israel. Där har det direkt med Eden Golan att göra snarare än landet och krigandet i Gaza, hon har ju levt större delen av sitt liv i Ryssland, uppträtt på annekterade Krim och jag tror inte hon sagt sig vara emot Rysslands invasion av Ukraina. Hon finns till och med på en lista (Myrotvorets) över fiender till Ukraina, som verkar vara lite "halvofficiell" och har lett till att en del arresterats. https://en.wikipedia.org/wiki/Myrotvorets
 
Det hör väl egentligen inte hit (utom kanske indirekt på så sätt att en betydande del av eurovisions publik tillhör HBTQ+), men jag tycker verkligen inte att man med gott samvete kan använda HBTQ+ som slagträ i den här frågan.

Av flera skäl där några avgörande redan nämnts men också för att Israel bland annat har en minister som kallat sig själv för fascistisk homofob och har jämfört samkönade äktenskap med incest. En av flera öppet homofoba ministrar. Är det detta man ska vara "tacksam" och rösta på Israels ballad för? Då ligger ribban på golvet. Och även om man kanske tycker att det finns grader i helvetet och därför uppskattar ministerns försäkran om att han ändå inte vill stena homosexuella, eller om man personligen anser att detta inte alls är en särskilt farlig utveckling i Israel, vad vet jag, så kan man fortfarande inte utan vidare släta över den ganska så högerextrema regeringens hållning i HBTQ-frågan för att rättfärdiga Israels krigföring. För det är två skilda saker.
 
Ytterligare en nivå av galenskap högertwitter börjat publicera namnen på de i Svenska juryn för att skamma dem för att de inte röstade på Israel. Namnen är väl säkert offentliga, så den delen är egentligen ingen fara om man bortser ifrån att syftet verkar vara att uppvigla stämning mot dem. Men det stannar inte där, de nämner om någon av de donerat pengar till Amnestys Palestinainsamlingar eller om de tagit ställning för Palestina någon gång. Och en av de som basunerar ut skiten är Magnus Ranstorp, med en av de största megafonerna som finns här i landet utöver att han numera sitter i Sidas styrelse!!! Det är verkligen helt genomvidrigt!
 
Ytterligare en nivå av galenskap högertwitter börjat publicera namnen på de i Svenska juryn för att skamma dem för att de inte röstade på Israel. Namnen är väl säkert offentliga, så den delen är egentligen ingen fara om man bortser ifrån att syftet verkar vara att uppvigla stämning mot dem. Men det stannar inte där, de nämner om någon av de donerat pengar till Amnestys Palestinainsamlingar eller om de tagit ställning för Palestina någon gång. Och en av de som basunerar ut skiten är Magnus Ranstorp, med en av de största megafonerna som finns här i landet utöver att han numera sitter i Sidas styrelse!!! Det är verkligen helt genomvidrigt!
Netanyahu var iallafall nöjd med Golan och höjde henne till skyarna. Synd hon inte vann
 
Ytterligare en nivå av galenskap högertwitter börjat publicera namnen på de i Svenska juryn för att skamma dem för att de inte röstade på Israel. Namnen är väl säkert offentliga, så den delen är egentligen ingen fara om man bortser ifrån att syftet verkar vara att uppvigla stämning mot dem. Men det stannar inte där, de nämner om någon av de donerat pengar till Amnestys Palestinainsamlingar eller om de tagit ställning för Palestina någon gång. Och en av de som basunerar ut skiten är Magnus Ranstorp, med en av de största megafonerna som finns här i landet utöver att han numera sitter i Sidas styrelse!!! Det är verkligen helt genomvidrigt!
Det är ju helt bisarrt, riktigt illa. Hur är man ens funtad om man håller på så?
Usch.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 348
Senast: Tonto
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 282
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
529
· Visningar
14 414
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
496
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp