Eventuellt slöare hund?

Lycanthrope

Trådstartare
Det blir tyvärr lite diffust :o

Både jag och sambon märker lite skillnad på äldsta hunden, schäfer/labrador, 7,5år.
Han har alltid varit frisk, haft lätt för att bli åt det rundare hållet.
Han brukar rakas på sommarhalvåret eftersom han blir så varm, han blir mycket piggare och gladare då.

Han har varit lite tröttare sista dagarna/veckorna, vi är inte riktigt överens om när vi la märke till det :o
Eventuellt också lite stel ibland när han ska ställa sig upp, framförallt i bakbenen.

Han är pigg och busig ute, särskilt när vi släpper båda hundarna lösa för att leka tillsammans. Han blir trött ganska fort på promenader men han har inte så väldigt bra kondition, och så är han inte i sportform direkt. Vi har nyligen börjat promenera mer regelbundet och längre.

Han äter bra, dricker bra.
Lyssnar inte alltid när man ropar flera gånger, har svårt att avgöra om han inte bryr sig eller inte hör. Känns som om han lyssnar lite sämre än tidigare? :cautious:

På promenaden idag lyssnade han jättebra på inkallning mm, så döv är han ju inte.

Jag har svårt att avgöra om det är något fel, han känns bara inte riktigt lika tossig. Det har varit lite varmare ett tag så vi tänkte raka honom imorgon, se om det gör skillnad.

Vad bör man annars kolla upp? Blodprov och sådant kanske?
Han har nog inte kommit åt något giftigt. Fästingar har vi knappt och särskilt inte den här årstiden. Verkar inte ha ont någonstans.

Sambon tycker också att han tunnat av lite vid korset, att höftbenen syns lite tydligare. :cautious:

Han är inte avmaskad, kan det vara något sådant? Gör man något prov för att se om hundar har mask eller avmaskar man bara?

Tacksam för lite råd. Ska rådgöra med veterinär också men känns så otydligt, som att man kanske bara är lite hypokondrisk kring sin älskling.
Jag har väldigt lätt för att noja upp mig kring sådant här efter att min ponny dog förra året. Säger sambon minsta lilla tror jag det värsta :o


IMG_0147.jpg
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Ingen expert, men hade de vart min hund hade jag börjat med extra glukosamin i fodret innan jag gick vidare med provtagning hos veterinären.
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Kan man ge det i förebyggande syfte?
Eller om han nu börjar känna av i lederna lite då, antar jag. Har inte så stor koll på glukosamin :o Hur snabbt ser man skillnad?
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Glukosamin kan du definitivt ge förebyggande. Ibland ser man skillnad nästan direkt, ibland tar det upp till en månad innan det ger full effekt.

Fästingsjukdomar kan ligga och gömma sig länge, så bara för att han inte haft nån fästing nu betyder det inte att det är omöjligt.
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Även om det är otydligt, så är en gammal herre värd en seniorkoll:) Mycket möjligt att den har börjat få artros i lederna och det kan en duktig veterinär känna genom att röra på lederna. Kan vara så at den behöver få en omgång inflammationshämmande och smärtstillande en period och även börja med tillskott för lederna.
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Även om det inte finns fästingar i er landsände just nu så hade jag bett att man skulle kolla det om man inte känner artros. En seniorkontroll hade inte varit fel, åtminstone så att man lyssnar på hjärta o lungor. Det brukar jag be att man kollar i samband med vaccination varje gång.

Tillägg: Du kan själv göra en munkontroll. En lös tand, tandsten, tandvärk eller att något fastnat mellan ett par tänder (pinne t ex) kan ju kännas obehagligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Eventuellt slöare hund?

Om hunden har tunnat av över rygg och lår så hade jag röntgat ryggen. Det kan mycket väl vara spondylos som gör lite ont och då kan det behövas lite smärtstillande.
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Det är inte alltid fästingsjukdomarna dyker upp på en gång, det kan ibland ta flera månader innan sådant visar sig, alltså kan det vara klokt att kolla på det ändå.

Så ja, fästingsjukdomar och leder skulle väl jag kolla upp först, samt se till att veterinär lyssnar på lungor och hjärta samt kollar mun och hals (men det brukar de ju alltid kolla när man kommer in för att något är fel).
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Tänker också i banorna artros/spondylos.
Håller med russinbulle, boka en seniorkoll och få leder, tänder, hjärta och allmäntillstånd kollat. Gamla hundar får lite krämpor förr eller senare, och då kan det vara skönt att veta när de var fräscha senast.
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

kl

Jag har varit och köpt ett tillskott för seniorer med glukosamin och så tänkte vi boka tid hos veterinär.

Har tempat honom och han låg nu på 39,6. Det är ju lite högt.
Vid en tidigare tempning låg han på strax över 39. Han brukar vara varm på kvällen. Vi har nyss varit ute och gått.

Han verkar bara lite stel ibland, inte alls när vi är ute och går eller på förmiddagarna.
Däremot så märkte jag idag när jag klippte bort en del päls (han blir så varm) att han darrar/vibrerar. Det är på bakre delen av kroppen. Vet inte om det kan vara kopplat till ont i bakben eller rygg?

Han andas bra, snarkar lite på natten (gjort länge).

Kort och gott:
Lite stel ibland, framförallt när han legat/ska sätta sig ibland
Lite hög temp?
Lite mindre "vaken"

För övrigt äter och dricker han bra, är pigg på promenader men inte riktigt lika energisk som vanligt.

Sambon sitter i telefonkö till veterinären för rådgivning. Vet inte om vi bör åka in redan i helgen eller vågar avvakta till måndag? :o
Jag blir såklart jättenojjig efter att jag förlorade en fyrbent familjemedlem förra året, väldigt plötsligt.
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Vi har tid hos veterinären imorgon. Så jag håller tummarna att det inte är något allvarligt. :(
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

kl

Veterinären tyckte att han reagerade bak vid ryggmusklerna och höfterna, som om han har ont där då.

Samt via blodprov såg dom en ev begynnande infektion.

Han fick rimadyl och antibiotika och skulle återkomma om 2 veckor för röntgen.

Han var mycket piggare på em/kvällen efter att ha fått smärtstillande och har varit bättre sedan dess.

Igår kväll var tempen 39,3 men nu var den 39,9 :(
Vi ska åka in igen om en stund, fick tid kl 13.00.
Jag är så orolig. Vad kan det vara?
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Röntgen av bröstkorg/lungor såg fin ut och hjärtat lät bra. Lite feber.
Men sänkan var väldigt hög så han har ju en inflammation/infektion nånstans.

Han är dock pigg och glad och veterinären tyckte vi skulle köra vidare på rimadyl och antibiotika till början av nästa vecka och åka in igen då och ta en ny sänka.
 
Sv: Eventuellt slöare hund?

Ingen expert, men hade de vart min hund hade jag börjat med extra glukosamin i fodret innan jag gick vidare med provtagning hos veterinären.
Tackar för tipset!
Har aldrig funderat i de här banorna tidigare, men min tant till blandrastik, åtta år i maj, har varit lite stel och haltat lite när hon ska starta igång efter vila och sömn. I lek har hon sedan inte haft det minsta hälta, utan härjat som aldrig förr.

Jag har nu köpt ett halvårsförbrukning av glukosamin åt henne för 650:- på den lokala djuraffären i den rikstäckande kedjan.
Ska försöka komma ihåg att rapportera här om något ändrar sig för henne.
 
Jag köper glukosamin för häst till hunden. fruktansvärt mycket billigare och glukosamin är glukosamin.
 
@Jeffery Nja jag går ju på procentuell vikt. Häst 500 kg - dos enligt förpackning, hund 50 kg 10 % av hästens dos.
Tänkte mer på vad du sade om "glukosamin är glukosamin". Är det samma pulver, som tillverkaren ibland häller i "Glukosamin för Hund"-förpackning, ibland i "Glukosamin för Häst"-förpackning?
Hur mycket ger du din hund (på 50kg?) per dag?

Min förpackning talar om att min hund på 25kg ligger på brytpunkten mellan 3 och 4 kryddmått (3-4 x 1 ml) per dag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 402
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 651
Senast: fejko
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 056
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej på er! Önskar få synpunkter och tips på vad man kan göra när ens ena hund inte vill gå på promenad i området där jag bor? Åker jag i...
Svar
7
· Visningar
4 563
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp