Ex vägrar flytta ut?

Självklart är det hela en jobbig situation, men man får även tänka på den andra sidan, helt plötsligt vill partnern göra slut och tycker att man ska lämna det gemensamma boende omgående. Självklart har man rätt att bo kvar tills man hittar något, sen bör man sköta det snyggt men själva boendet är svårt att ifrågasätta.

Tänk om frågan har varit ställd från det perspektivet, då hade svaren sett lite annorlunda ut.
Visst händer sådana saker men här verkar ju inte partnern lyfta ett finger för att lösa situationen utan snarare stå som ett ankare i änden på dragkampstrossen och bita sig fast med näbbar och klor.
 
Visst händer sådana saker men här verkar ju inte partnern lyfta ett finger för att lösa situationen utan snarare stå som ett ankare i änden på dragkampstrossen och bita sig fast med näbbar och klor.
Fast återigen, vi har bara en sida av historien. Jag kan mycket väl vara färgad av hur en väns partner gick på hur vidrig min vän var som bodde kvar trots att hen hade begärt skilsmässa. Min vän slet som ett djur för att få tag på ett boende som fungerade i hen situation, men det visste bara vi vänner.
 
Visst händer sådana saker men här verkar ju inte partnern lyfta ett finger för att lösa situationen utan snarare stå som ett ankare i änden på dragkampstrossen och bita sig fast med näbbar och klor.
Och sånt händer också.

När jag skildes från maken så bodde han kvar på min gård i ett helt år, innan han förmådde sig att ta sig hem till sin föräldragård. En gård han längtat efter att bo på hela vår tid tillsammans.
Han blev handlingsförlamad. Månaderna gick.
 
Fast återigen, vi har bara en sida av historien. Jag kan mycket väl vara färgad av hur en väns partner gick på hur vidrig min vän var som bodde kvar trots att hen hade begärt skilsmässa. Min vän slet som ett djur för att få tag på ett boende som fungerade i hen situation, men det visste bara vi vänner.

Fast om man nu letar boende som "ska fungera" kommunicerar man inte med den andre då och säger just varför man inte flyttat ? Eller går man alltså bara omkring och surar och skiter i allt ?
 
Och sånt händer också.

När jag skildes från maken så bodde han kvar på min gård i ett helt år, innan han förmådde sig att ta sig hem till sin föräldragård. En gård han längtat efter att bo på hela vår tid tillsammans.
Han blev handlingsförlamad. Månaderna gick.
Det säger jag inget om men att i ett läge där det verkar finnas flera alternativ för exet att som @Snurrfian dra upp att partnern måste ha någonstans att bo blir ju ett lite underligt resonemang. Det verkar ju i så fall snarare var som med ditt X att det uppstått handlingsförlamning inte att bostadsmöjligheter saknas
 
Självklart är det hela en jobbig situation, men man får även tänka på den andra sidan, helt plötsligt vill partnern göra slut och tycker att man ska lämna det gemensamma boende omgående. Självklart har man rätt att bo kvar tills man hittar något, sen bör man sköta det snyggt men själva boendet är svårt att ifrågasätta.

Tänk om frågan har varit ställd från det perspektivet, då hade svaren sett lite annorlunda ut.

Nja, jag tror inte någon här inne hade hejat på en person som skrivit att hen blivit dumpad och nu tänker hen minsann inte städa, laga mat eller bidra till boendet på något sätt eftersom partnern valt att göra slut. Bor man kvar tillsammans efter förhållandets slut så hade jag förutsatt att ex-partnern betet sig som en vuxen människa under tiden man måste fortsätta dela boende.

Jag tycker inte heller att det bara ska gå att slänga ut någon hipp som happ, men någon som inte betalar för sig eller gör ens en ansats att försöka gå vidare och hitta eget boende hade jag också blivit galen på och velat slänga ut.
 
Självklart är det hela en jobbig situation, men man får även tänka på den andra sidan, helt plötsligt vill partnern göra slut och tycker att man ska lämna det gemensamma boende omgående. Självklart har man rätt att bo kvar tills man hittar något, sen bör man sköta det snyggt men själva boendet är svårt att ifrågasätta.

Tänk om frågan har varit ställd från det perspektivet, då hade svaren sett lite annorlunda ut.
Jag tror faktiskt inte att svaren sett annorlunda ut från det andra perspektivet.
I min värld så flyttar man asap vid en separation. Man håller inte på och letar efter det perfekta boendet utan man hittar isf en tillfällig lösning som får fungera tills vidare. I det här fallet låter det ju som att personen kan flytta in hos sina föräldrar. Det är ju en bättre lösning att bo tillfälligt hos föräldrarna medans man letar efter ett nytt boende att köpa/hyra än att vara kvar hos sitt ex.
Tycker bara det är respektlöst att stanna om man har en annan lösning.
 
Och sånt händer också.

När jag skildes från maken så bodde han kvar på min gård i ett helt år, innan han förmådde sig att ta sig hem till sin föräldragård. En gård han längtat efter att bo på hela vår tid tillsammans.
Han blev handlingsförlamad. Månaderna gick.
Fast det spelar väl ingen roll om man blir handlingsförlamad. Ingen ska behöva vänta flera månader på att bli av med sitt ex om personen har ett annat boende att flytta till.
 
Fast om man nu letar boende som "ska fungera" kommunicerar man inte med den andre då och säger just varför man inte flyttat ? Eller går man alltså bara omkring och surar och skiter i allt ?
Hur vet vi att det inte är kommunicerat? Min vän var väldigt tydlig med att hen letade och hen gjorde mer än sin del av hemarbetet men hennes partner talade ändå om för alla som ville lyssna att hen inte gjorde ett skit.

Nja, jag tror inte någon här inne hade hejat på en person som skrivit att hen blivit dumpad och nu tänker hen minsann inte städa, laga mat eller bidra till boendet på något sätt eftersom partnern valt att göra slut. Bor man kvar tillsammans efter förhållandets slut så hade jag förutsatt att ex-partnern betet sig som en vuxen människa under tiden man måste fortsätta dela boende.

Jag tycker inte heller att det bara ska gå att slänga ut någon hipp som happ, men någon som inte betalar för sig eller gör ens en ansats att försöka gå vidare och hitta eget boende hade jag också blivit galen på och velat slänga ut.

Det jag säger är att vi har en version av berättelsen, och man behöver vara försiktig.
Jag tror faktiskt inte att svaren sett annorlunda ut från det andra perspektivet.
I min värld så flyttar man asap vid en separation. Man håller inte på och letar efter det perfekta boendet utan man hittar isf en tillfällig lösning som får fungera tills vidare. I det här fallet låter det ju som att personen kan flytta in hos sina föräldrar. Det är ju en bättre lösning att bo tillfälligt hos föräldrarna medans man letar efter ett nytt boende att köpa/hyra än att vara kvar hos sitt ex.
Tycker bara det är respektlöst att stanna om man har en annan lösning.
🙄 Japp visst alla har möjlighet att flytta hem. Det kan väl inte vara en nyhet att det inte alltid finns en förälder att flytta till. I mitt fall fanns även barn inblandade och nej man flyttar inte vart som helst med barn och det var inte någon lösning att lämna barnen heller.
 
🙄 Japp visst alla har möjlighet att flytta hem. Det kan väl inte vara en nyhet att det inte alltid finns en förälder att flytta till. I mitt fall fanns även barn inblandade och nej man flyttar inte vart som helst med barn och det var inte någon lösning att lämna barnen heller.
Jag har inte påstått att alla kan flytta hem? Du går gärna läsa lite mer noga.
Jag skrev att i det här fallet låter det ju som att personen kan flytta in hos sina föräldrar. Jag gissar att TS inte ljuger om den delen.
 
Hur vet vi att det inte är kommunicerat? Min vän var väldigt tydlig med att hen letade och hen gjorde mer än sin del av hemarbetet men hennes partner talade ändå om för alla som ville lyssna att hen inte gjorde ett skit.

Det framgick inte i det inlägget jag svarade på.
 
Kan också vara ett kontrollbehov från exet som gör att hen vägrar flytta ut. Har tyvärr varit med om det, ett ex som inte accepterade att det var slut, vägrade flytta trots att hen hade egen bostad, vägrade hämta sina grejer, fortsatte att stalka mig långt efter att jag fått ut hen ur huset. En del är bara rövhål helt enkelt...
 
Jag har inte påstått att alla kan flytta hem? Du går gärna läsa lite mer noga.
Jag skrev att i det här fallet låter det ju som att personen kan flytta in hos sina föräldrar. Jag gissar att TS inte ljuger om den delen.
Nu vet vi inte ålder men är ju inte rekommenderat att träffa sina äldre släktingar och än mindre bo hos dom.

Farsan hade säkert öppnat upp hemmet om det behövs för mig, jag hade vägrat då jag aldrig hade förlåtit mig själv om jag smittade han eller hans särbo.
 
Hur vet vi att det inte är kommunicerat? Min vän var väldigt tydlig med att hen letade och hen gjorde mer än sin del av hemarbetet men hennes partner talade ändå om för alla som ville lyssna att hen inte gjorde ett skit.



Det jag säger är att vi har en version av berättelsen, och man behöver vara försiktig.

🙄 Japp visst alla har möjlighet att flytta hem. Det kan väl inte vara en nyhet att det inte alltid finns en förälder att flytta till. I mitt fall fanns även barn inblandade och nej man flyttar inte vart som helst med barn och det var inte någon lösning att lämna barnen heller.
Vi har i princip alltid bara en version av en berättelse på buke, varför skulle vi här börja tänka att TS har fel, att det finns två sidor ?Tråden handlar inte om din vän, och TS, vad det framgår, har inte barn, EN vuxen person kan alltså flytta hem till sina föräldrar ASAP, men väljer att inte göra det.
 
Vi har i princip alltid bara en version av en berättelse på buke, varför skulle vi här börja tänka att TS har fel, att det finns två sidor ?Tråden handlar inte om din vän, och TS, vad det framgår, har inte barn, EN vuxen person kan alltså flytta hem till sina föräldrar ASAP, men väljer att inte göra det.
Jag brukar vara noga med att försöka tänka att det finns två sidor i alla historier och det som fick mig att reagerar här var att det var så självklart att man ska flytta ut omgående. Det finns mängder av orsaker till varför man inte kan flytta ut omgående.
 
I min värld så flyttar man asap vid en separation. Man håller inte på och letar efter det perfekta boendet utan man hittar isf en tillfällig lösning som får fungera tills vidare
När jag skiljde mig så bodde exmaken kvar tills att vi hade hittat ett lämpligt boende åt honom. Vi är ju fortfarande vänner och vänner vill man väl. Men han bidrog ju naturligtvis till hushållet under tiden.
Han är en fantastisk människa och det var ganska så trevligt, men vi var inte längre ett par. I alla fall inte jag.
 
Lägenheten vi bor i är min.

Det kan vara så att det inte är riktigt så enkelt, juridiskt. Bodde du i lägenheten innan ni bestämde er för att flytta ihop? Eller skaffades den för att ni skulle bo där ihop, dvs för gemensamt bruk för er som sambos? Om den skaffades i syfte att vara ert gemensamma boende, har ni något samboavtal?

Jag förstår att situationen måste vara fruktansvärt jobbig!
 
När jag skiljde mig så bodde exmaken kvar tills att vi hade hittat ett lämpligt boende åt honom. Vi är ju fortfarande vänner och vänner vill man väl. Men han bidrog ju naturligtvis till hushållet under tiden.
Han är en fantastisk människa och det var ganska så trevligt, men vi var inte längre ett par. I alla fall inte jag.
Ja och det är väl jättebra om båda känner sig bekväma med ett sånt upplägg. TS verkar dock inte vilja att exet bor kvar och då blir ju situationen annorlunda. Jag tycker inte att man mot sin vilja ska tvingas att fortsätta bo med sitt ex om det finns godtagbara alternativ för den som ska flytta ut.
 
Det kan vara så att det inte är riktigt så enkelt, juridiskt. Bodde du i lägenheten innan ni bestämde er för att flytta ihop? Eller skaffades den för att ni skulle bo där ihop, dvs för gemensamt bruk för er som sambos? Om den skaffades i syfte att vara ert gemensamma boende, har ni något samboavtal?

Jag förstår att situationen måste vara fruktansvärt jobbig!

Inte alls svårt ... Jag och min då pojkvän skaffade en lägenhet, han hade dock inte inkomst nog att stå på avtalet. När han sen gjorde slut och jag villa ha hjälp att betala hyran under uppsägningstiden (han flyttade in hos sin nya) så var det MITT problem med den höga hyran för det var bara jag som stod på kontraktet. Trots att jag kunde bevisa med inbetalningar från hans sida att han hjälpt till och även att vi skrevs på lägenheten samma dag mm. (facebook inlägg mm). Vi hade dessutom avtal på en ny (mindre och billigare lgh där bägge stod på avtalet som "bevis" på sambos) (bägge sades upp)
Detta vet jag iom att jag skickade till kronofogden när han vägrade hjälpa till med räkningarna.
Tingsrättsdomaren sa vid förhandlingarna att det ändå inte gick att bevisa att han var sambo med mej trots införskaffandet ihop iom att han inte stod på avtalet. Vi förlikades dock.
Som domaren sa när vi var ensamma. Han verkar va ett svin så jag ska försöka få honom att betala så mkt jag kan, men hon sa samtidigt att jag inte hade mkt att komma med om det skulle gå till tingsrätten. Därav förlikningen. Bättre än inget iaf..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp