Bukefalos 28 år!

Exteriör vs hållbarhet

J

Jeeves

Vet inte om frågan hör hemma här eller på hästvård men vi prövar här först; En 1,5 åring som är ngt inåttåad och har en tendens att biljardera - vad bör man tänka på inför framtiden? Tänker skoning, hållbarhet m m.

Han sliter utsida på sina framhovar och det är något som "stör" mig en aning då jag tycker att han har ngt korta skenor fram samt kort från kotan och neråt. Hoppas att det inte är helt obegripligt:crazy:

Är ingen expert på något vis så det kan hända att det finns korrekta benämningar på ovanstående men tacksam för all info i frågan när det gäller hållbarhet och ev åtgärd!
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Vet inte om frågan hör hemma här eller på hästvård men vi prövar här först; En 1,5 åring som är ngt inåttåad och har en tendens att biljardera - vad bör man tänka på inför framtiden? Tänker skoning, hållbarhet m m.

Han sliter utsida på sina framhovar och det är något som "stör" mig en aning då jag tycker att han har ngt korta skenor fram samt kort från kotan och neråt. Hoppas att det inte är helt obegripligt:crazy:

Är ingen expert på något vis så det kan hända att det finns korrekta benämningar på ovanstående men tacksam för all info i frågan när det gäller hållbarhet och ev åtgärd!


Ang skoning. Har du en samarbetsvillig hovslagare kan de oftast fixa ställningen om hästen endast är "ngt" innåttåad

Det bästa, för att jag ska göra en rättvis bedömmning är en bra bild (bogspetsen och neråt) frammifrån, när hästen står på plan mark.

Många tar nämligen fel på tåtrång (inåttåad) och utåtbruten tåaxel
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Det viktigaste är en vettig och utbildad hovslagare som kan sköta hovarna och hålla dem så korrekta som möjligt. De flesta avvikelser blir bättre när man börjar sko för då sliter de inte snett på samma sätt eftersom skon tål mer än hoven.
Men en bra hovslagare är A och O. En dålig kan göra felställningen värre.

Inåttåad är ganska vanligt och behöver inte leda till några som helst påverkningar. Hästen kan bli 25 och aldrig vara halt liksom. Men det kan också snedbelasta och då sliter det ju lite. Låter man hästen bli lång i hovarna och att man skor lite för sällan blir ju felställningen värre, så det är viktigt att man skor med en inte alltför lång intervall så man håller benets/hovens vinklar så konstanta som möjligt.
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Hmm, jag har ingen bild i dag men ska försöka fixa några bilder ( tekniska under det här med att lägga in bilder...).

Den här "känslan" av att det är "kort" mellan kota och hov, alltså jag funderar på om man kan få bra "svikt" i gången eller om han kommer att vara begränsad, oavsett hur man justerar hovens vinkel?

Kanske finns det någon här som redan nu har bilder och exempel på olika exteriöra "avvikelser" när det gäller framben? Det hade varit intressant att se och höra fler åsikter. Jag har letat efter bra exteriörböcker, med bilder OCH på svenska, men jag har inte hittat någon bra än.
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Korta, stumma kotor disponerar för strålbenshälta, ringkota och sekundära skador i leder och senor. Och ja, det ger begränas svikt. Men den är ju bara 1,5 år så man kan inte säga för mycket.
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Hmm, jag har ingen bild i dag men ska försöka fixa några bilder ( tekniska under det här med att lägga in bilder...).

Den här "känslan" av att det är "kort" mellan kota och hov, alltså jag funderar på om man kan få bra "svikt" i gången eller om han kommer att vara begränsad, oavsett hur man justerar hovens vinkel?

Kanske finns det någon här som redan nu har bilder och exempel på olika exteriöra "avvikelser" när det gäller framben? Det hade varit intressant att se och höra fler åsikter. Jag har letat efter bra exteriörböcker, med bilder OCH på svenska, men jag har inte hittat någon bra än.

Min häst har relativt korta kotor bak och har mkt bra svikt ändå. Jag tror man ska vänta tills unghästen är färdigvuxen innan man börjar fundera på om extremiteterna är något hinder eller inte. Det är så svårt att se proportionerna innan de är klara; benvinklarna är knepiga att bedöma när hästen är överbyggd, bogen ändrar sig (tyvärr ofta till det sämre), kotorna kan vara uppdrivna och se kortare ut, osv. Men jag skulle inte oroa mig i ditt fall, utan bara försöka hitta en bra hovis :)

ps. Korta framskenor anses av många som positivt.
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Nervös blir man... Han är ju bara 1,5 år som du säger och man hoppas ju på att han utvecklas på rätt håll.

Jag har en ambitiös och erfaren hovslagare så jag ska ta och "förpesta" tillvaron lite med att envisas med en massa frågor plus en plan för han ska verkas och så småningom skos.

Tack för PM:et!
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Ja det är en knepig ålder 1,5, inte är de så vackra precis. Växer så det knakar, på olika håll och olika fort!

När jag står och studerar honom i hagen ( borde väl inte göra det så mycket kanske...) så ser jag vad jag beskrivit ovan, plus en väldigt bred bringa, han har riktigt brett mellan frambenen upptill. Han är överbyggd bak, rejält just nu, och har en alldeles förtjusande hjärtformad rumpa. Låånga bakben med mycket aktivitet/rörlighet och rejäla haser. Jag ser också en ganska liggande bog. Kort sagt man skulle kunna få ut tre hästar av en!

Hans temperament kan ingen ta ifrån honom i a f, underbart!
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Kolla gärna av med osteopat eller duktig massör - jag har sett många så kallat innåt-tåade hästar - där det i själva verket varit så att muskelskador / spänningar eller liknande dragit fram och låst bogbladen så mycket att hästen blivit innåt-tåad - hästen blir i så fall rättställd om skadan åtgärdas - Lycka till!
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

om du inte redan har sett det, så har du fått pm :D


Vad är det nu för någon häst vi talar om, lite kul att veta. Stam?
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Ja det är en knepig ålder 1,5, inte är de så vackra precis. Växer så det knakar, på olika håll och olika fort!

När jag står och studerar honom i hagen ( borde väl inte göra det så mycket kanske...) så ser jag vad jag beskrivit ovan, plus en väldigt bred bringa, han har riktigt brett mellan frambenen upptill. Han är överbyggd bak, rejält just nu, och har en alldeles förtjusande hjärtformad rumpa. Låånga bakben med mycket aktivitet/rörlighet och rejäla haser. Jag ser också en ganska liggande bog. Kort sagt man skulle kunna få ut tre hästar av en!

Hans temperament kan ingen ta ifrån honom i a f, underbart!

Jag tycker att det låter som en mycket bra häst! :) Bred bringa kan nog lätt ge inåttåade individer, mitt gamla sto var sådan. Rejäla haser = stooor! Ska du använda honom till dressyr eller hoppning?
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Vet knappt om man vågar säga det :D - har ju bytt ras från halvblod till welsh cob nu!

Kanske är det ovanan att se en unghäst av annorlunda ras som gör att man reagerar. Fast exteriöra "avvikelser" eller hur man nu ska uttrycka det, de är väl samma oavsett ras och bedöms antagligen på samma sätt. Det är spännande med en ny ras. Hans rörelser skiljer sig en del tycker jag och det ska bli spännande att se vad man kan åstadkomma i dressyren med honom. Biljarderandet är ju mindre roligt men det kanske växer bort?

Stammen kanske inte säger så mycket för det stora flertalet men han är efter en hingst som heter Derwen Sea adventure och undan ett sto som heter Derwen Queen of Memories. Vad jag sökte i just denna hästen var en lite smäckrare cob som har förutsättningar att bli av större modell, runt 1,55. Färgen var väl inte direkt avgörande men att han är svart med bläs var bara bonus.

Mycket spännande är det i a f att se vad som kan växa fram de närmaste åren. Och tack för PM:et som sagt, ska se om den kanske kan beställas via Ridsport, de brukar ju ha en boksida där som man kan beställa ifrån. Jag försöker hitta en bra balans med utfodring också och är livrädd att han ska dra iväg och växa för fort! Han har varit tunn när jag köpte honom, alltför tunn, och vi har nu kommit tillrätta med det. Nu är det kanske dags att se över och bromsa kraftfodergivan så att det inte blir för mycket åt andra hållet! Men det hör till ett helt annat forum...
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Dressyr är det tänkt, en utmaning med en udda ras tycker jag som är träningsfreak ( och helst låter någon annan tävla mina hästar...)

Sen misstänker jag att det här kan bli en rätt trevlig hopphäst om man nu hade varit lagd åt det hållet:D
Han ska löshoppas till våren och det ska bli intressant, nu har jag bara sett prov på hans hoppglädje när jag har varit ute med honom vid hand. När matte kravlar sig över ett stengärde ( smidig som ett kylskåp ) så har han valt att flott segla över. Det är inte i närheten av mitt halvblod som är ungefär lika "smidig" som matte, om han händelsevis vågade sig över något vid hand så var det oftast med ett brak.
Denna nya förmåga är mjuk som en katt! Jag hoppas ju på en ganska allround ridhäst som ska hålla i många år och som man kan ha glädje av i olika sammanhang. Sen kan man ju bara försöka att "matcha" unghästen på det sätt man tror på och hoppas på att det håller hela vägen fram.
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Korta skenor på en Welsh Cob anses vara bra eftersom de då har längre överarm som de ju kan "styra" lite mer över vilket i sin tur ger högre knälyft - särskilt i kombination med en lagom liggande bog. Cobbar ska också ha rejäla breda haser.

Biljaderandet kan växa bort då det ofta är en "unghäst-grej" men se till att han verkas rätt som unghäst. Om han biljarderar kan det även bero på att han är fransysk - det kan vara svårt att se på svarta hästar..

Hjärtformad rumpa och trevligt temperament SKA de ha :)

Tyvärr kan Derwen-cobbarna ibland ha lite för lång rygg men det är ju inte säkert att just din häst får.

Se till att inte fodra honom för mycket bara om han har varit väldigt tunn - bäst att ta det lite försiktigt...... Import?

/Johanna

www.welshcob.se
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Jäpp, import! MYCKET intressant att få höra ditt kunnande i cobbarnas exteriör, tack:)

Hans pappa har något lång rygg i mitt tycke och vad jag förstår så har han använts inom körsporten. Har i alla fall endast sett bilder för vagn av honom. Vad jag kan se nu så har min unghäst inte någon exceptionellt lång rygg men det är lite svårt att se proportionerna nu när han verkligen växer ojämnt.

Jag tror att jag ska dra ner på kraftfodergivan något och möjligen öka högivan, vi har ett hö med "medelvärden" rakt över så det ska inte vara någon fara. Bättre att komplettera med mineraler?
Han har blivit väldigt fin i kroppen men börjar nu bli lite för rund, en unghäst ska inte vara för rund enligt min åsikt.

Han sliter sina framhovar på yttersidan trots att han verkas var 6:e vecka så hinner han slita snett. Får ta diskussionen med hovslagaren om det är lämpligt att sko honom redan som tvååring för att bromsa snedslitningen? Annars skor jag aldrig mina unghästar förrän vid tre eller när de börjar att arbeta.

Tack igen för info och om du har exteriörbilder på cobbar att lägga ut så vore det kul att se! Både korrekta och mindre korrekta!
 
Sv: Exteriör vs hållbarhet

Ang verkningen så kanske det kan vara en idé att be hovslagaren visa hur du själv kan rätta till det mellan verkningarna om han sliter väldigt snett. Kanske kan raspa lite varje vecka eller liknande. Själv är jag inte mycket för att sko hästar som inte måste har skor. Cobbarna har ju så hårda och bra hovar i grunden. Har faktiskt aldrig behövt skor på någon av cobbarna även om de rids, däremot har welshponnyerna skor sommartid...

Mycket hö är bra, helst fri tillgång om det finns möjlighet till det. Om det behövs så kan man ju komplettera med t.ex. lucern som ju också är en form av grovfoder fast med mer protein.

Det gäller ju ifs inte bara cobbarnas exteriör :)
De lågställda med längre rygg och korta ben är mer typen av körhästar. Själv föredrar jag tvärt om, kort rygg och långa ben då dessa är mer ridvänliga.. Nu är ju jag inte något utställningsfreak utan jag tittar bara på hållbarheten exteriört sett och vilka förutsättningar de ha för att tävla och i vilken gren i så fall. Självklart ska de även ha ett bra huvud - både på insidan och på utsidan.

Har t.ex. en häst med kort, svankig rygg som är dessutom överbyggd och har något kort hals. Inte de bästa förutsättningarna med andra ord :) Han är svårare att rida dressyr på eftersom han behöver mycket träning för att kunna jobba ordentligt med ryggen. Han passar däremot alldeles utmärkt till hoppning eftersom han får mer kraft i språnget med den stora baken.

Har även en som är lågställd av körhästtypen och han passar nog bäst antingen till just körning eller som "vanlig" allroundhäst. Han har korta skenor och högre knälyft - det är ju det som är snyggt framför en vagn, jfr Hackney!

Importerna har ju en tendens ett vara lite tunna medan de som är födda här i Sverige tvärtom är för feta. Vad som är bäst kan man ju diskutera, men övergödda hästar är för min egen del ett större problem med ökad fångrisk och andra eventuella följdsjukdomar. Många fettceller som unga tror jag gör att de har lättare för att bli feta som äldre.

Risken med för tunna hästar kan vara att de inte har fått tillräckigt med mineraler som unga men din är är ju fortfarande ung och jag antar att han får i sig tillräckligt med mineraler nu i alla fall.

Hullet brukar alltså ordna sig med tiden, men fråga gärna någon som vet mer om det än vad jag gör! :)

/Johanna

www.welshcob.se
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 001
Senast: skuggi
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 376
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp