Extrem lastningsutmaning

Jag brukar i högsta möjliga mån undvika droga hästen. Det kan gå bra och det kan bli total katastrof.

Hästen kanske måste drogas rejält för att folk ska få in den. Och då måste den ju få kvicka på sig lite innan man kör. Då kan vissa individer när de börjar inse att de är i trailern få total panik och slå sig ut/hoppa etc och skada sig. Utöver att man givetvis då förvärrat problemet ännu mer.
De kan också ha svårt att ha koll på både sin kropp och var människorna är och om de då iaf panikar under lastningen så kan det bli skador.
Vissa hästar fryser fast när de känner att de inte har koll. Då måste man antingen droga dem mer eller försöka få en fastfrusen, mindre känslig häst att röra sig.
Vissa hästar funkar det ok på och man kan enklare få in dem med lite lättare lugnande dos.
Man vet inte innan, på främmande häst speciellt, hur de reagerar.
Jag undviker det pga skälen ovan. Men också för att jag tycker att paniklastningar är ett övergrepp på sådana här hästar. Så jag undviker sådana jobb så gott det går.
Att ta bort synen kan också gå hur som helst och känns inte schysst.
Men jag fattar så klart att ni sitter i skiten nu pga något som inte du rår över.

Att folk är yrkesverksamma inom häst innebär tyvärr inte att de har någon kunskap om lastproblem. Extremt sällan har de det.

Med en sådan häst blir det för mycket tryck med vincha, dra in med lina etc.
Jag tycker iofs aldrig om den metoden. Men med en så stark häst som också slåss för sin sak är det bara dumt. När det blir så pass "bomstopp" liksom i linan antingen i grimman eller runt bakdelen så får de panik/slåss för sitt liv.

Ska man försöka få in en sådan häst genom att tex ha lina runt frambom eller ut genom skötardörr etc så får det inte bli bomstopp när hästen kastar sig. För det kommer den göra. Man låter den kasta sig och sedan börjar man om. Man kan börja hålla lite motstånd i linan när de kastar sig. Men absolut inte försöka stoppa dem, mer bara ge friktion. Och så fort de stannar så driver man in eller flyttar sidledes tills den går in. Försöker du stoppa kommer den få panik. Man måste som människa sluta se att de kastar sig ut som ett misslyckande för att kunna hålla en lugn och vettig approach och plan. Att kasta sig är bara en del av vägen in.
Det blir samma om man ska använda lina för att dra in dem. Det blir för tvingande för många. Och är de tunga, starka och satsar så orkar vi inte hålla emot. Så förutom att det blir oschysst mot hästen så sätter det hästen i ett uppjagat mentalt läge där det är svårare för oss att lyckas.
Är det en häst som spränger staket så lär den inte bry sig om linor nämnvärt när den panikar i lastning.

Hoppas det löser sig för er!

Läst din inlägg många gånger nu. Otroligt insiktsfullt.

Stort tack.
 
Har varit med om en häst som lagt sig ner vid lastning. Den hade åkt förr och det hade inte varit några synbara problem då. Men så tyckte nog hästen den senaste gången att det varit för trångt, och efter det ville den inte. Problemet löst när den fick åka brett istället.
 
Jag kan rekommendera Draumhestar. Hon som lastar är väldigt duktig på att kommunicera med hästarna. Det blir inga konflikter.
 
Är det rampen eller släpet i sig som hästen reagerar på? Jag hade en häst tidigare som totalt tvärvägrade att gå upp på ett vanligt släp, men med ett släp utan ramp och endast lågt step-up så gick hon in utan några större problem. Med träning gick hon till slut även in i ett vanligt med ramp, men med step up var det redan från början mycket mindre jobbigt för henne.
 
Är det rampen eller släpet i sig som hästen reagerar på? Jag hade en häst tidigare som totalt tvärvägrade att gå upp på ett vanligt släp, men med ett släp utan ramp och endast lågt step-up så gick hon in utan några större problem. Med träning gick hon till slut även in i ett vanligt med ramp, men med step up var det redan från början mycket mindre jobbigt för henne.

Rampen misstänker jag, hon var väldigt overkad, snökokkor, och ramp med matta första gången dom försökte = halkigt.

Ägaren har lämnat av broddboots. Men jag tror även att hela sinnesstämningen dom lastade i var starkt bidragande. Rädsla, ångest, säkert en del ilskereaktioner.

Jag kommer att göra den här träningen med bara mig och de jag väljer ska vara nära, och vi är alla vana vid att hålla mental jämnvikt och positiv-lugn sinnesstämning.

Snart borde B-kortaren dyka upp och vi kör igång med första träningsdagen :).
 
Rampen misstänker jag, hon var väldigt overkad, snökokkor, och ramp med matta första gången dom försökte = halkigt.

Ägaren har lämnat av broddboots. Men jag tror även att hela sinnesstämningen dom lastade i var starkt bidragande. Rädsla, ångest, säkert en del ilskereaktioner.

Jag kommer att göra den här träningen med bara mig och de jag väljer ska vara nära, och vi är alla vana vid att hålla mental jämnvikt och positiv-lugn sinnesstämning.

Snart borde B-kortaren dyka upp och vi kör igång med första träningsdagen :).

De försökte alltså lasta en häst som ovan vid att lastas medan den hade snökockor? Låter som fullständigt vansinne!
 
Skulle inte heller droga, hästen kan reagera fel och det kan bli farligare..
Nä det är pannben, lugn, konsekvent hantering som gäller. Lite tryck och be henne gå fram. Släpp trycket när hon går.
När hon märker att du kommer stå där tills hon är inne kommer hon gå. Men hon ska även kunna känna att de är ok. Att hon inte är rädd.
Upplevs hon som rädd eller mer "jag vill inte"?

Sen kan det vara bra att hålla henne i rörelse, kallblod brukar inte gilla de o sen vilja gå in o äta/stå stilla :) men inte stressa! Bara gå fram och tillbaka t.ex

Du får gärna Pma vad de är för en häst för jag får en känsla jag vill slå bort 🙈
 
Pass 1 avklarat. Lite rädd och skakig bebishäst, men hon var så så duktig och modig. Mycket kli, avslappnat häng nära transporten, godisautomat. Hon gör sitt bästa. Inga stora reaktioner utan ängslig blick, muskeldarr.

Jag är faktiskt lite förvånad att hästen "lade över" förtroendet till mig och undrar när det egentligen hände, men det är tydligt att hon litar på mig, söker trygghet hos mig, och är helt ok med det vi gör.

Det tog kanske en kvart innan hon blev mer avslappnad, och framfötterna var till och med precis i kanten av rampen helt på hennes eget iniativ - det enda jag gjorde under första passet var visa att det var det här området vi skulle vara på.

Min egen häst blev för övrigt kränkt och sur när jag försökte dra bort han från den stora godislådan för att byta häst, han tyckte det här var en jättebra idé 😂.
 
Pass 1 avklarat. Lite rädd och skakig bebishäst, men hon var så så duktig och modig. Mycket kli, avslappnat häng nära transporten, godisautomat. Hon gör sitt bästa. Inga stora reaktioner utan ängslig blick, muskeldarr.

Jag är faktiskt lite förvånad att hästen "lade över" förtroendet till mig och undrar när det egentligen hände, men det är tydligt att hon litar på mig, söker trygghet hos mig, och är helt ok med det vi gör.

Det tog kanske en kvart innan hon blev mer avslappnad, och framfötterna var till och med precis i kanten av rampen helt på hennes eget iniativ - det enda jag gjorde under första passet var visa att det var det här området vi skulle vara på.

Min egen häst blev för övrigt kränkt och sur när jag försökte dra bort han från den stora godislådan för att byta häst, han tyckte det här var en jättebra idé 😂.
Alltså du är väl matmatte :confused:
Den som kommer med mat varje dag kan man ju lita på :)
Matmatte är bäst ;)
Flock och föda är viktigast ägare är irrelevant
 
Pass 1 avklarat. Lite rädd och skakig bebishäst, men hon var så så duktig och modig. Mycket kli, avslappnat häng nära transporten, godisautomat. Hon gör sitt bästa. Inga stora reaktioner utan ängslig blick, muskeldarr.

Jag är faktiskt lite förvånad att hästen "lade över" förtroendet till mig och undrar när det egentligen hände, men det är tydligt att hon litar på mig, söker trygghet hos mig, och är helt ok med det vi gör.

Det tog kanske en kvart innan hon blev mer avslappnad, och framfötterna var till och med precis i kanten av rampen helt på hennes eget iniativ - det enda jag gjorde under första passet var visa att det var det här området vi skulle vara på.

Min egen häst blev för övrigt kränkt och sur när jag försökte dra bort han från den stora godislådan för att byta häst, han tyckte det här var en jättebra idé 😂.

Det är nog en känsla, ett lugn du avger?
Allt för många är för hårda och anser att djur gör saker för att jävlas. Kommer man in som en trygghet istället kan de gå fortare än man tror ♥️
 
Min lille ville INTE åka lastbil för att bli kastrerad. Han skadade både sig själv och lastbilen när de försökte.

Inför nästa försök lasttränade jag med släp (inte lastbil) som stog brevid hagen där han var trygg.

Vi belönade medkli och godis varje steg framåt och varje undersökande av släpet. Satt en stund på lämmen med honom och bara matade med godis. Lugnt och försiktigt, inga extra människor, inga extra verktyg. Matte, husse, tålamod och en fluffgrimma. Tog 10 min så var han inne. Sen övade vi ut och in ett par gånger till.

Efter det har han alltid gått på, bara han får lite betänketid och vi inte tvingar in honom. Med tvång VÄGRAR han!

Det är bara mina tips.
 
Jag inser nu att "extrem lastningsutmaning" kan ha olika mening för olika personer. För mig är det när alla normala lastningssätt är uteslutna.
Instämmer.
Alla problem verkar också vara att få in en häst, inte vad som händer sen (dvs stå lugnt kvar, bakbom, ramp, backa ut)
 
Jag inser nu att "extrem lastningsutmaning" kan ha olika mening för olika personer. För mig är det när alla normala lastningssätt är uteslutna.
Jag tror man får se till att det i typ 99% av fallen med hästar som anses omöjliga att lasta är så att det brister i både tajming och tydlighet. Men främst kunskap att ha ett system för lastning.
Man ser det som självklart att ta lektioner i ridning/körning. Men man tar inte lektion i att lasta tex. Så de flesta har inget system. Man lastar lite på lotto, går det så går det och gör det inte det så testar man lite diverse.

Jag kommer ofta ut till hästar som man tex varit 4 yrkesverksamma som inte lyckats lastträna eller lasta. Alla ser hästen som otrooooligt svår. Där har man försökta lina in, vincha, sätta på inspänningstyglar, rida in i trailern etc. Sen går det ofta att inom en rätt kort tid lasta hästen under hyfsat odramatiska former. Och då gör man det ofta själv med grimma och ledrep.
Det kan räcka med 15 minuter.
Ofta är lastning bland de enklaste problemlösningarna. Och även lite av de tråkigaste iom att det ofta följer samma mönster och ofta även krävs nån av ett fåtal, samma lösningar.

Så "extrem utmaning" kan vara hur jäkla enkelt som helst. Bara för att folk vet för lite, blir stressade iom att de inte vet vad som sker och ser det som en katastrof om hästen slänger sig ut, inte följer ett system och som i ridningen har en utbildningstrappa.
Det finns en uppsjö saker man kan träna för att underlätta lastning, helt utan trailer. Gör man det brukar det vara noll problem att lasta sen.
Men det görs inte idag. Och numer står inte hästar i spilta och får inte den "gratisträningen" av att både stå trångt och sitta fast. Sen är jag givetvis för att hästarna ska slippa stå i spilta! Men det behöver göras mer träning för en del när man inte får med sig det i dagliga livet så att säga.
Och den träningen lär sig inte folk iom att man bara tar lektioner i ridning. Och de som tar hjälp gör ibland det av sina rid-tränare. Många av dem är urkassa på lastträning!
 
När vi hämtade hem totalt ohanterade unghästar från betet så kördes de alltid i par. Helst med en erfaren häst som sällskap.

Vissa av unghästarna var lättlastad medan andra var mer eller mindre motsträviga. För det mesta gick det enkelt att lösa genom att lasta den erfarna hästen först. Då brukade det bara krävas lite uppmuntran så gick den svårlastade hästen på.

På det riktigt ovilliga hästarna så backade vi transporten så nära en bra och stabil vägg att när du fällde lemmen så gick den kloss an mot väggen när den låg ner. Oftast var det långsidan av stallet man backade mot för att ha så mycket infångare på sidorna som möjligt. Sen gick man bara fram och tillbaka över lemmen med hästen. När hästen utan problem gick fram och tillbaka över lemmen (detta brukar ta förvånansvärt kort tid) så plötsligt när man var mitt på lemmen, i stället för att fortsatta rakt fram över lemmen, styrde man in hästen i transporten. Det absolut vanligaste var att hästen då bara gick lugnt in i transporten. Ibland behövde man upprepa proceduren några gånger.

Tyckte att det var ett smidigt och okomplicerat sätt som var förvånansvärt effektivt.
 
Jag tror man får se till att det i typ 99% av fallen med hästar som anses omöjliga att lasta är så att det brister i både tajming och tydlighet. Men främst kunskap att ha ett system för lastning.
Man ser det som självklart att ta lektioner i ridning/körning. Men man tar inte lektion i att lasta tex. Så de flesta har inget system. Man lastar lite på lotto, går det så går det och gör det inte det så testar man lite diverse.

Jag kommer ofta ut till hästar som man tex varit 4 yrkesverksamma som inte lyckats lastträna eller lasta. Alla ser hästen som otrooooligt svår. Där har man försökta lina in, vincha, sätta på inspänningstyglar, rida in i trailern etc. Sen går det ofta att inom en rätt kort tid lasta hästen under hyfsat odramatiska former. Och då gör man det ofta själv med grimma och ledrep.
Det kan räcka med 15 minuter.
Ofta är lastning bland de enklaste problemlösningarna. Och även lite av de tråkigaste iom att det ofta följer samma mönster och ofta även krävs nån av ett fåtal, samma lösningar.

Så "extrem utmaning" kan vara hur jäkla enkelt som helst. Bara för att folk vet för lite, blir stressade iom att de inte vet vad som sker och ser det som en katastrof om hästen slänger sig ut, inte följer ett system och som i ridningen har en utbildningstrappa.
Det finns en uppsjö saker man kan träna för att underlätta lastning, helt utan trailer. Gör man det brukar det vara noll problem att lasta sen.
Men det görs inte idag. Och numer står inte hästar i spilta och får inte den "gratisträningen" av att både stå trångt och sitta fast. Sen är jag givetvis för att hästarna ska slippa stå i spilta! Men det behöver göras mer träning för en del när man inte får med sig det i dagliga livet så att säga.
Och den träningen lär sig inte folk iom att man bara tar lektioner i ridning. Och de som tar hjälp gör ibland det av sina rid-tränare. Många av dem är urkassa på lastträning!

Det här är så viktigt! Jag blir mörkrädd över alla ”experter” som ska hjälpa till med saker men inte kan särskilt mkt själva.

jag jobbar gärna ensam när jag lasttränar, och har i de fall det behövs en lina bakom rumpan för då jag JAG avgöra när det ska pushas lite eller när det är helt fel läge att lägga på tryck. Kan man inte läsa häst är det ju risk att man skapar en totalt livsfarlig situation!

Sedan får man ju fundera på vad syftet är också, här tolkade jag det som att man behövde få in hästen för att kunna få den till nytt stall. Inte att lastträna så att hästen går att lasta enkelt i framtiden.
 
Pass två gick över all förväntan trots att vädret var lite emot oss (började blåsa upp till nån sorts storm).

Hon vågade prova två hovar på rampen, och det fick vara nog för idag. Hon var jäkligt rädd för det, körde "bergsgeten" en lång stund.

Jag satt på en hink inne i transporten och bara la ut godis på rampen, så fick hon prova själv vars hennes gräns gick för idag.

Fluffgrimma och ledrep.

Min mustangs pass 2 var lite annorlunda, han var inne hela vägen och fick prova ha stängd mellanvägg. Han tyckte det var toppen med fri godistillgång inne i den konstiga lådan 😅. Imorgon får han nog stå där inne ett pass medans Projektet får utforska rampen igen.
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 143
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 246
Senast: Lobelia
·
Träning Har en inackorderad häst i mitt stall som har ett lite udda betéende. Han är huvudskygg och har så vart sen liten, orsak okänd. Detta...
Svar
6
· Visningar
1 213
Senast: Noteca
·
E
Hästmänniskan Tråden hamnar här, då den på ngt sätt hör hit.. But here it goes. Jag: seriös, ambitiös 21-åring. Bor på trevlig lagom gård med paddock...
Svar
9
· Visningar
1 209
Senast: Kamikazepiloten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp