Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

Jag har en sjuårig kastrerad flat, hungrig jämt, går lätt upp i vikt och spyr galla om det går för lång tid mellan målen. Jag har provat skräpfoder, lightvarianter och bra foder. Bäst effekt har jag fått på Eukanubas Mature & Senior Large Breed + morötter!

Vid aktivare perioder så blandar jag med jakthundens foder med högre energi- och proteininnehåll.

För mig funkar det bäst om han får fler mål/dag, minst ett mål sprids ut på gräsmattan och tillgång på märg/tuggben. Precis som någon annan skrev så är matfixeringen mindre när han fått jobba psykist, att bara springa av sig all energi och bus gör honom bara mer hungrig... Men att fylla ut med morötter (kål osv.) var helt klart det bästa. Som det är nu så äter han 2-3 morätter per dag, antingen rivda eller bara skivade och delade i mindre bitar.
 
Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

Jag ger Mandy Orijen och hon far inte mer an 4-6 dl dagligen heller. Nar hon var som hungrigast (det gar lite upp och ner) fick hon ocksa morotter eller grona bonor i maten och jag ar redo att ta upp det igen nu efter att hon blivit kastrerad. Jag har provat bade frusna morotter och bonor och burk. Jag tyckte burk passade oss battre ... mest for att det ar lattare att forvara burkar. Mandy gillar raa morotter, men det fungerar inte lika bra som utfyllnad i maten tycker jag, mer som "treat".
Jag har ocksa provat med pumpa, sot potatis, och vissa andra gronsaker med gott resultat ... Det ar inte mycket hon ratar ... utom tomat och sallad.:p
 
Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

Bravo har jag inte testat än, men Nordic blev det också väldigt liten giva av tyvärr :( Men jag har som mål att kunna börja med färskfoder igen efter årsskiftet, och då har jag två sorter att testa på honom i alla fall. Kommer bli en del blandat ändå, eftersom två av tikarna ligger mycket högre i behov än vad dom andra gör.

Okej - det va synd:cry: Jag växlade mellan Nordich light och Bravos likvärdiga och min tik skulle enligt dom ha 450 gram per dag och hon fick 400 gram och höll vikten bra på det. Det var hon nöjd med och hon var verkligen en sådan som gick upp bara av att titta på mat:crazy:
 
Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

Har en gamling (kastrerad) som är ungefär i samma läge; låt väldigt dåligt förr men har efter kastreringen blivit lite för rund och nu är han dessutom gammal och kan inte hårdmotioneras lika mycket. Han får rejäla mängder rå vitkål i maten, jag har även testat med morötter men tycker att vitkålen är enklare för det helt enkelt går snabbare att skära den (ja, jag vet, lat matte...). Även de andra hundarna får lite vitkål i maten, helt enkelt för att de tycker det är gott, sen ska det tydligen vara nyttigt också vilket ju inte är en nackdel. :)
 
Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

Ett gäng elaka jävlar dessutom ;)

Tack till alla för era tips och erfarenheter! Vi hoppas att något ska hjälpa honom att stilla hungern, och att han ska slippa någon mer bantning. Morötter ska inhandlas idag, och jag ska passa på att kika igenom djuraffärens sortiment igen för att se om jag kan ha missat något guldkorn kanske. Sen är det bara att fila vidare på färskfoder-lösningar helt enkelt.

(En av hundarna hemma är skadad just nu pga hans extrema beteende, han lyckades vakta köket medan jag vände ryggen till förra veckan.. Suck. )
 
Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

När du köper morötter till hundarna köp fodermorötter till häst då, inte de vanliga i mataffären. Fodermorötter kostar inte en bråkdel av de i affären och enda skillnaden är att fodermorötterna kan ha lite konstig form. De är nämligen bortsållade från mänsklig förtäring eftersom de inte uppfyller de estetiska kraven på hur en morot ska se ut.
 
Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

Jag tänkte samma sak! Blir vanliga idag, för jag ska bara till Ica - men nästa vecka tänkte jag köra till vår ridsportaffär som ligger längre bort, dom säljer i säckar om 15 kg om jag minns rätt. Blir enormt mycket billigare tror jag..
 
Sv: Extremt hungrig och matfixerad äldre herre

KL
Min kille har lugnat sig lite med mathysterin. I början efter kastreringen var han besatt, men nu har det faktiskt lugnat sig. Han är hopplös ute, äter kattbajs så fort han kommer åt, men det går att stoppa honom om jag ser vart han är på väg. Det kunde jag inte i början.
Han äter morötter och knäckemackor när han blir för sugen, men nu är det inte alls lika ofta som han blir det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ville bara kolla med er ang allergifoder. Hunden min går på allergiutredning och får bara äta allergifoder. Han äter Royal Canin...
Svar
8
· Visningar
1 070
Senast: super
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 397
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp