Få att stå mer still i transporten?

Sv: Få att stå mer still i transporten?

Har du transportskydd?

Vissa hästar tycker inte om sådana och lever rövare för det. Speciellt efter träning då det blir för varmt.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Har du transportskydd?

Vissa hästar tycker inte om sådana och lever rövare för det. Speciellt efter träning då det blir för varmt.

Vet inte om frågan var till mig eller till Kirre som startade tråden?

Men damen jag beskrev (hon finns inte i livet mer) var det ingen skillnad på om hon var naken/hade lindor/ridbenskydd/transportskydd.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

KL

Min äldsta kuse åkte väldigt snällt och lydigt både med och utan andra hästar och hon åkte smalt.
Efter en operation kördes hon till en kompis för att vara där som konvalescent och kördes från stallet en gång för att skos och ta bort stygnen och detta gick bra. Men när hon skulle köras hem från kompisen så lastade vi in henne och hon gick på snällt och vi stängde allt och skulle sätta oss i bilen. Det brakar till av bara h-vete så in i släpet och ut med hästen. Väl ute stod hon snällt och vi provade med flera metoder på höger sida, utan vägg mm men hästen bara lade sig ner. (samma släp som vi hade när vi körde för att sko)
Åkte och hämtade en annan transport och visst stod hon och rörde sig men inte på samma sätt.
Körde henne brett med bom och vägg och visst stod hon men plötsligt kunde hon kasta sig mot väggen så hela ekipaget gungade åt sidan. Inte så kul när man är på motorväg.
Bytte tillslut transport till en sån med gummi längst ner för min tanke var att hon ville stå brett med benen men hade för taskig balans för att stå brett. Så med en vägg som stöttade och hon fick stå brett med bakbenen blev allt frid och fröjd.
Jag tror att hon blev lite traumatiserad efter op för innan den hade hon åkt hur bra som helst.

Tävlade en ridskolehäst ett tag som var van att åka med andra och stå smalt. Men efter en tävling där jag tror att den som körde missade en fartbula gick det inte att ha den med någon annan eller ha honom smalt. Han lade sig ner.

En kompis har en häst som gör precis som din och de provade att ställa på höger och det funkar betydligt bättre nu.

Man får prova sig fram med vad som passar. Lycka till :laugh:
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Som jag skrev i inlägget precis innan ditt så börjar hon med en gång. :)

oanki; Nej, jag har bara haft henne på vänster sida. är inte förtjust i tanken att ha dom på höger om man skulle råka komma lite för långt ut på vägkanten men kan absolut testa för att se om det hjälper.

Trix; Skrev det i ett tidigare inlägg att hon åker naken då jag märkt att det är värre med någon form av skydd på, ffa efter träningar.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Vi har varit iväg ikväll igen, den vanliga turen.

Jag tänkte att jag får testa en sak i taget och då oljud legat närmast i tanken en tid redan så åkte bomulllen i öronen och huva på för att hålla kvar den. Fullt hönät och jag körde som jag brukar, för att inte ändra flera variabler samtidigt. Resultatet var att hon stod i princip still förutom fullt normala omtramp och lite annan rörelse någon gång. Jätteskön resa! :bow:

Så på hemvägen :crazy: precis samma som tidigare, tramp, hopp, spark och studs. Fortfarande bomull och huva. Hönätet var dock tomt. MEN hon har ju betett sig samma lika med fullt hönät också. Jag är dock inte förtjust i att ha hö efter träning/tävling när de är dåliga på att dricka.

Sista halvan av resan drog jag ner rejält i körandet istället, tänkte att då testar jag väl det. Det var 10km/h genom rondeller, lugna 70 på rak landsväg, bromssträckor i det oändliga innan svängar osv, tur klockan var mycket och inte så mycket trafik. :o Nada skillnad, nästan värre. :cool:

Så fort jag stannar och kollar henne (var tvungen idag så hon inte fått av huvan och den hängde och störde.) så står hon still.

Så nu har jag testat dämpa ljud, funkar delvis. Köra som en snigel, funkar nada. Fullt hönät, bättre men har rumlat runt även med fullt så där vet jag inte.
Får testa höger sida som nästa och se om jag kan hitta ett släp att låna med hel bom fram.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Jag har Bojs teleskopbommar som bakbommar till mitt släp d.v.s bommar som man kan ändra längden på från kort till hellång. Vi kan testa om de går att använda i ditt släp. Passar de kan du låna dem för testkörning och sedan köpa egna sådana. Tror det finns helbommar att köpa till Värmlandsvagnen för den delen.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Frågan är om infästningen funkar? Men vi kan ju titta på det. :)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Kommer jag ihåg det kan jag ta bild på dem imorgon (idag) kväll.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Det är en rak hake med sprint. Som den du hakar i bakbommen när du lastat om du minns? Så det behöver vara sådana i båda ändar.

Det finns hel att köpa såg jag ja. Skönt att prova först dock. :)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Jag har en häst som hoppade runt tidigare i transporten men det har nu fixat sig helt o hållet, för det första var det hö som gällde. Inga tomma hönät här inte, då blev han skitarg. Mne med mat så var han mkt lugnare, tyckte också att det var lite läskigt med tanke på transportsjuka o så. Provade att linda benen istället för att köra med benskydd och det funkade för oss. Gummiboots på också så klart. Sedan prövade jag att köra lite våldsamt, o jag jag vet att det kan låta hemskt. Men jag svängde liiiiite oförsiktigare o bromsade liiiiiite snabbt o då stod han som ett ljus för då fick han koncentrera sig på att stå. Kolla att du har tillräckligt med spån i transporten, ha mkt så det blir bekvämt och om hästen inte gillar bomull kan du testa såna proppar som de har i travet o drar ut med snören, mkt lättare att få i, sitter bättre o lätta att få ut. Hoppass du hittar något som fungerar för dig o din häst!
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Min erfarenhet är att hästar vill stå antingen brett och då lite snett/på sidan eller smalt (smalare upptill än nertill). Smalt är vanligare bland hästarna i min krets. Min egen häst står allra bäst smalt och med sadel på :o

De flesta hästar vill kunna stå med hovarna lite "utanför" kroppen för att balansera bättre, och då saknas det ibland stöd för kroppen/sidan. Då är såna här stöd/kuddar väldigt bra:
april12-039.jpg
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Hmm, undrar om det är du åker förbi oss... Ett hejdundrades liv... :-)
Jag "uppfostrade" min häst så att jag touchade bromsen varje gång han sparkade i transporten. Han lastar sig själv, står still, bajsar inte före, under eller efter transport, om han inte är nödig så klart. Står still under parkering osv. Så jag tror inte att han är inte traumatiserad iallfall...
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Fast det är ju inte jätteovanligt, att de rumlar om på vägen hem. Lite trötta i kroppen och balanserar sämre, otåliga, kissnödiga (jag har haft en som vägrade bajsa i släpet, superjobbigt för hästen), törstiga, hungriga - ja, dampiga helt enkelt.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Kissnödig kanske;) varenda åktur. skämt åsido, men mina kissar alltid inna vi åker o sen efter träning innan hemfärd. de vägrar att kissa i släpet.

min val. levde om en gång efter en hel dags tävlande för 14 år sedan. sedan dess ser jag till att den varit på dass innan.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Fast Kirres häst kissar ju gärna i släpet skrev hon?

Annars så ja, kissnödiga hästar brukar kunna leva om, speciellt de som hellre faller död ner än kissar i släpet ;)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Kirres häst rumlar om både bortåt och hemåt. Som snudd på ständig groom har haft förmånen att åka med ett flertal gånger inkl. själv kört kusen. Enda gången hon stod still var i de skarpaste kurvorna. Det är ganska läskigt att dra den hästen för släpet rör sig hela tiden.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Om vi läser uppdateringen i tråden, var problemet på hemvägen efter försök med dövning.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Ganska extremt kanske, men har du testat att byta transport? Kan ju vara nånting i ditt som stör, som hon inte gillar. Umesläp t.ex, är ju isolerade och har individuell dämpning på alla hjul. Det KAN ju kanske hjälpa :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 660
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 996
Senast: Rugge
·
Foder & Strö Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det... Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så...
Svar
12
· Visningar
1 078
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 454
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp