Få att stå mer still i transporten?

Sv: Få att stå mer still i transporten?

Igår var det hemåt ja, trots bomull. I tisdags och allla andra gångrr har det varit åt båda håll. Igår kissade hon både före och efter träning, i släpet.

isabubblan; hon har åkt i två släp. Mitt förra, ett gammalt ume och mitt nuvarande. Vill bara förtydliga att hon alltid gjort såhär, det är inget som börjat men jag har försökt vänta ut det och att det skulle ge med sig med mer rutin och att bli äldre.

Jag är inte alls främmande för att testa nytt släp, om det är det som krävs men tänkte försöka testa i andra ändar först då det trots allt är större investering som krävs i så fall. Jag gör det gärna alltså, om det är vad som behövs. :)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Funderar...

Jag förstår bara inte varför hon så gladeligen, för det är verkligen gladeligen, studsar in i transporten, varje gång och har alltid gjort, när/om det är något som stör henne så oerhört som hennes yttringar skulle tyda på. Hon är lika lättlastad utan att jag är med, något Maran fick erfara för ett par veckor sen.

Igår gick hon in utan att jag bad henne, jag höll på med en grej inne i transporten och hade henne i långt grimskaft utanför, när jag helt plötsligt har henne i ryggen och får klämma mig ut vid sidan av, bakom henne. Många hästar backar ju gärna med ut i de lägena men inte hon, hon kliver på vidare. :confused: Aldrig en tendens till att backa utan ett par rejäla kliv in, hon har tom skuttat över bakbommen in om jag inte hunnit flytta den tillräckligt åt sidan innan hon bestämt sig för att hon ska in.

Hon går lika gladeligen in i släpet becksvart på vintern om jag glömt slå på tändningen.

Ärligt, jag fattar inte. Vilken häst tycker att det är så obehagligt som det verkar att åka, år ut och år in, så regelbundet, utan att börja protestera det minsta vid själva ilastningen? Hon är ingen mespropp som individ utan säger absolut ifrån om saker inte passar.

Slut på funderandet för nu.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Men, hon kanske inte lever om för att det är läskigt? Kan det vara tråkigt?
Har du provat att filma henne medan du åker? Kan vara värt att hyra en sån där kamera. När jag hämtade min nya häst (3-åring som skulle åka ganska långt) hyrde vi en liten buss där det ingick kamera. Väldigt bra, nyttigt och intressant att kunna se vad de har för sig där i släpet :idea:
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Då borde hon väl inte heller vilja gå in överväldigandes positivt, om hon visste att det skulle bli skittråkigt. ;) Något som förvisso skulle kunna stämma för uttråkad blir hon lätt.

Kamera finns i åtanke att införskaffa, jo. Det hjälper ju inte så mycket mer än att mer exakt se vad hon gör.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Tagit det på MSN med Kirre men skriver lite här med, ifall andra med samma problem läser.

Min L har betett sig lite likadant som Kirres häst gör sista tiden. Dock har min börjat med det 'på senare dar' och inte alltid varit så, så där skiljer de sig. I övrigt så precis som Kirres häst är han också en sådan som stolpar på släpet innan man hinner blinka, tycker det är roligt att åka, är helt lugn i släpet (kissar inte där men allt annat), kan stå 'hur länge som helst' på släpet när det är parkerat - men under färd har han börjat hitta på hyss och härja. Inte rädd/stressad/nervös utan mest troligt är det ganska roligt att åstadkomma oljud och gunga släpet osv.

Hursom, igår när vi skulle åka tog jag av diverse anledningar 15 min till lastning. Normalt räknar jag med EN minut, just för han klampar på så man får akta sig så man inte blir översprungen. Konstaterade snabbt att han var lika lättlastad som alltid så hade inte behövt ta till 15 min. Men nu hade jag det - så då kunde vi ju ta det långsamt hellre än komma fram för tidigt.

Så, vi stod på rampen och kelade och kliade en stund, eg mest för att njuta av solen en stund. Sen började han nosa lite på grejer och det kunde han väl få, gick ett steg, kliade och nosade.

Han stod helt still på bortavägen. Jag tänkte att det nog mest var en slump men bara för att testa gjorde jag en extremt långsam lastning på hemvägen. Ett steg, klia, ett till steg, klia osv hela vägen in i släpet där i stod och gosade en stund innan jag stängde. Tog kanske 5 min att lasta, jmf med den vanliga minuten.När han ville knata på snabbare in stannade jag honom bara.

Han åkte helt still hem med, förutom sista 500 m på byvägen hemma då han röjde om, men han var så kissnödig så han kom ut med benen i kors (han kissar INTE i släpet).

Så, hur konstigt det än är så hjälpte att lasta med 'myrsteg'. Min fundering är om han på något vis klampar på så fort att han mentalt inte riktigt hinner med? Förklarar iofs inte varför just han började härja fast det varit lugnt i många år. Men det är ju ett mycket enkelt sätt att prova och hjälper det så är det ju väldigt enkelt att göra =)
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Funderar...

Jag förstår bara inte varför hon så gladeligen, för det är verkligen gladeligen, studsar in i transporten, varje gång och har alltid gjort, när/om det är något som stör henne så oerhört som hennes yttringar skulle tyda på. Hon är lika lättlastad utan att jag är med, något Maran fick erfara för ett par veckor sen.
Finns de som säger att hästar inte kan tänka så långt att de kopplar ihop lastning med åkande dvs att en svårlastad häst ändå kan vara ok att köra och vice versa. Om det är "vetenskapligt" bekräftat vet jag inte.

Då borde hon väl inte heller vilja gå in överväldigandes positivt, om hon visste att det skulle bli skittråkigt. ;) Något som förvisso skulle kunna stämma för uttråkad blir hon lätt.
Hm, det där med att stå stilla är ju inte riktigt hennes grej.:angel:
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Finns de som säger att hästar inte kan tänka så långt att de kopplar ihop lastning med åkande dvs att en svårlastad häst ändå kan vara ok att köra och vice versa. Om det är "vetenskapligt" bekräftat vet jag inte.

min häst är en svårlastad men fin åkande häst, kan stå hur länge som helst i släpet på tävlings plats bara hon har sitt fönster öppet så hon kan titta ut. men lastas går hon inte med på så lätt. hon ska då gå in själv, går matte före så får hon ju inte plats :p.

så det kan ju vara ngt med det du säger :D
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Har du provat att låta henne åka diagonalt eller baklänges? Jag har träffat på några stökiga hästar att köra men ok att lasta. Dessa hade jobbigt att hålla balansen, helt enkelt och blev helt annorlunda när dom fick åka diagonalt alt. baklänges...
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Finns de som säger att hästar inte kan tänka så långt att de kopplar ihop lastning med åkande dvs att en svårlastad häst ändå kan vara ok att köra och vice versa. Om det är "vetenskapligt" bekräftat vet jag inte.

Min förra häst blev ju plötsligt bredåkare över en natt. Han lastade gladeligen sig själv men fick sådan panik vi när transporten rullade att han kastade sig ner och sparkade. Löste sig direkt när jag snedställde mellanväggen och skaffade helbom bak.

Så att en häst automatiskt skulle bli svårlastad bara för att den inte gillar att åka köper jag inte. Jag tror att de ser lastningen skilt från själva åkandet.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Jag har ett sto som när jag köpte henne fick beskedet att "hon var lite stökig att köra". Hon fanns i Norrland och kom ner med lastbil. Chauffören sa att hon hoppat hela vägen, åkte i två dagar med övernattning mellan. Ha trodde att hon försökte hoppa över men var bunden så kort att hon inte kom över.

När vi själva skulle köra henne första gången var det i släp med sällskap. Hon hoppade lite när startade men inget direkt anmärkningsvärt.

Vi körde henne att par gånger till med sällskap och märkte inte mycket av henne. Men så skulle vi köra henne ensam för första gången. Gick bra att lasta vilket det alltid gjort och precis som din så stod hon still som ett ljus så länge släpen stod still. När började köra stod hon nog still i fem -tio minuter innan det brakade loss. Först begrep vi inte vad som hände och så fort vi stannade för att titta till henne stod hon lugnt och fint. Det hon gjorde var att hon hoppade jämfota. Så mycket glad ut med öronen framåt när hon hoppade.

Vår lösning efter att sett vad hon gjorde (vi hade inget val om vi ville komma hem med henne än att lösa det) var att börja köra lite långsamt. Så långsamt att man kunde gå vid sidan om. När hon började hoppa slet jag upp skötardörren och röt till henne. Efter det har hon åkt som ett ljus. Fortfarande lättlastad och nu då också trevlig att köra. Vi fick en känsla av att det var en olat som lärt sig för att om gjorde så fick men genast mer uppmärksamhet och att transporten stannade.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Inte min egna häst men en jag hopptränade hos hade den häst där det gick så långt att hon sparkade sönder mellanväggen, det hon gjorde var att sätta in en sån man har till barn så man hör dom när man är någon annan stans i huset (kommer inte ihåg vad det heter) hade den ena i bilen och den andra i transporten och när hästen började så röt hon till åt hästen, funkade faktisk och nu åker hon som ett ljus.

Kram
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Du menar en babyvakt.

då kan man även sätta på den så den får lite musik som avslappning:rofl:
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

kl

Min häst klarade inte att ha mellanvägg. Hon vill stå brett både fram och bak, så jag fick ha helbom. Men nu har jag släp med plastvägg och då står hon bra för hon får in föttern under. Dock inte så bra om man kör med två hästar.

Sen har vi hästar som inte kan stå brett utan måste ha mellanvägg för att kunna balansera.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

*kl*

Tänkte komma med en liten uppdatering.

Nu har hästen fått ha lite sommarlov sedan sist och så har vi kommit igång med träningen och åkandet igen.
Jag har nu rejäla bomullstussar som jag stoppar ner ordentligt i öronen och så huva på det + att hon alltid har mat. Pepparpeppar så har hon stått riktigt still de senaste åkturerna. :bow:

Jag har ju sedan i början av sommaren börjat med att alltid ha bomull och huva vid all ridning och nu även då vid transportering och överlag så är hon mer avslappnad.

Jag har ju själv haft tanken om att ljudet vid transportering stör henne då hon är en ljudkänslig dam och det verkar som att det kanske var så "enkelt" att det var därför hon levde rövare. Kan ju tycka hon borde vänja sig vid att det låter i transporten då det ändå blir ett relativt kontinuerligt ljud men tydligen inte.

Fortsätter hon att åka lugnare och kanske tom helt lugnt, ja då kommer ju ljuddämpat släp stå högt på önskelistan. Nu har jag som sagt ändå bomull vid ridning så det blir ju bara att jag slipper stoppa i dom väl framme utan kan ha det gjort redan innan vi åker, så blir ju inget extrajobb.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Vad bra. Men jag skulle ta en åktur o se vad som skramlar o åtgärda det.

Åker hon brett?
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Tror inte det är något särskilt som skramlar utan bara generellt att det låter. Nu har jag ingen lyxvariant av transport så den låter säkert lite mer än om jag lagt på 50-100000 på priset, utan att det är något fel med den. Den prisklassen på transport får det bli när jag vunnit på lotto. :angel:

Hon är extremt ljudkänslig har jag bittert fått erfara. :crazy: Räcker att hästen framför när vi rider ut halkar på en sten så det blir ett litet ritsch-ljud för att hon ska hoppa till, eller att en sten rullar lite i en nedförsbacke när hon trampat på den m.m.

Hon åker brett ja. Kommer rumlandet tillbaks även med hörselskydd blir det att testa helbom även fram.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Min levde rövare som fantidigare, sparkade så hela släpet krängde. Prövade köra brett och extremt sakta men inget hjälpte. När hon hade sällskap stod hon fint och hon gick även på utan större problem. För min funkade att jag bytte sida på henne, nu står hon som ett litet ljus :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 660
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 996
Senast: Rugge
·
Foder & Strö Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det... Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så...
Svar
12
· Visningar
1 078
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 451
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp