Få att stå mer still i transporten?

Sv: Få att stå mer still i transporten?

Samma med min gamle som alltid åkt på vänster sida utan några problem.. helt plötsligt blev det ett fasligt liv i transporten utan till synes någon anledning så jag bytte till högersidan och sen dess har det varit tyst. :confused:
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

KL

<snip>
Har ALDRIG träffat en häst som åker bättre smalare. Däremot har jag träffat hästar som blivit så paralyserade av skräck och överlevnadsinstinkt så från att ha protesterat vågar de inte ens röra sig när de får stå smalare. Vilket jag ser som ren hästtortyr, men människorna är ju glada för det slutar bumpa från transporten. <snip>

Det ar inte ovanligt att hastar vill aka smalare har dar hast-slap ofta ar valdigt stora och breda. Jag har en hast som foredrar att aka smalt ... han vill ha mellanvaggen att luta sig mot (da jag har en "slant load" dar man lastar hastarna diagonalt) kan jag tack of lov ge honom en mellanvagg att luta sig emot.

Har du provat att låta henne åka diagonalt eller baklänges? <snip>

Det ar inte ovanligt att de aker mycket battre diagonalt eller baklanges. Min ena foredrar helt klart att aka diagonalt ... darfor kopte jag en transport dar jag kan lasta tre hastar diagonalt. Jag kanner en som kopte en ny transport sa hon kunde lasta sina hastar baklanges ... "Whatever makes them happy":D
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

*kl*

Nu har det gått ett tag och vi har trasslat på. Blev ju bättre med bomull o huva men inte helt bra. Fick lov att låna kompis släp med hel bom som jag hade tänkt att testa. Av en händelse dock, innan jag hann testa, så hade mitt ena grimskaft i transporten släppt under en resa hem. Jag har bundit upp henne med två stycken då hon ända sedan föl varit väldigt lätt i framänden och jag har velat undvika så gott jag kan, risken att hon ska hoppa över. Jag har helt enkelt haft ett grimskaft "normalt", från väggen vid bommen och tillräckligt långt för att kunna stå normalt och titta ut genom fönstret men tillräckligt kort för att inte kunna "hoppa" uppåt. Sedan har jag haft ett fäst framåt för att hon inte ska kunna backa bakåt och kunna få upp frambenen.

Nu hade alltså haken till grimskaftet vid väggen släppt och hon hade stått ovanligt still. Så nästa resa chansade jag och fäste bara grimskaftet framåt och voila, inte en fot rörde hon under hela resan och har inte gjort sedan dess! :bump: Det är verkligen som bortblåst. Körde 40 mil igår och jag märkte inte av henne alls och hon är snustorr.

Sån enkel lösning. Känner mig totalt korkad för att inte ha tänkt på det. :o Även om jag nu kan tycka att det är lite konstigt för hon var verkligen inte kort bunden på något sätt. Luva o bomull kommer dock vara på även i fortsättningen för ljudkänsligheten har inte försvunnit. Menmen, problemet är löst och det är en fröjd att vara ute och åka nu. :love:
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

*kl*

Läser att det verkar ha löst sig för dig och hästen nu med bomull i öronen så egentligen är det väl överflödigt det jag tänker skriva men jag gör det i alla fall. :)

Jag har fått täcka över fönstren på min transport. Min lilla häst tycker inte om när saker och ljus fladdrar förbi henne alldeles för fort. Så att alla hästar vill kunna se genom stora, ljusa fönster är bara en myt :D
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Det hade jag också som plan att testa, innan uppbindningen visade sig vara lösningen. :laugh:

Mamman till hästen aktuell i tråden, hon började bli stabil i åkningen först när hon fick fönster.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Egentligen är det inte konstigt. hästar använder sig av halsen för att balansera.
De ska ju stå som lösa, men inte kunna backa eller vända sig.

skönt att det nu löst sig.:laugh:
ang. fönster så vill jag inte ha fönster på v. sida- mot trafiken då min ena blir rädd vid möte av stora fordon.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

ang. fönster så vill jag inte ha fönster på v. sida- mot trafiken då min ena blir rädd vid möte av stora fordon.

Samma här. Min blev mycket lugnare i lånad vagn med bara framfönster än han var i min förra vagn med dubbla höga fönster. Varje möte med större bil gav sjögång.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Det bästa vore eg takfönster man kunde täcka vid behov (typ dra för en 'skiva' eller liknande när man inte ville ha fönster). De flesta av mina har uppskattat fönstren, men en reagerade precis som axel och digibil beskriver - fick spunk när vi mötte/blev omkörda av höga fordon och nåt 'svepte förbi' fönstret.
 
Sv: Få att stå mer still i transporten?

Det är precis så hon har varit uppbunden, som lös, men inte kunna backa eller vända. Har verkligen tänkt på just detta när jag valt längd på grimskaften och ingen skulle kunna ha sagt att de var för korta. Förutom möjligen hon själv då. :p

Verkligen superskönt då allting annat gällande lastning och åka bort har funkat super, utom själva åkandet.

Ang fönster så mamman, hon älskade ju sitt fönster. De enda gångerna som hon reagerade var i vänsterkurvor och man mötte större fordon, det ser ju då ut som att de kommer rakt emot en ända tills precis när man passerar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 660
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 996
Senast: Rugge
·
Foder & Strö Jag vet inte om det här är rätt forum för frågan, men hoppas det... Min häst och jag ska snart ut och åka. Egentligen inte så...
Svar
12
· Visningar
1 078
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 454
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp