Få bort blod ur golvspringor?

Ang om det ringer på dörren så är det polisen. När jag försökte spola bort det i badrummet och det blev stopp i avloppet och jag stod i gummistövlar i 2 cm blodfärgad sörja av vatten och blod kände jag att det här plus min sökhistorik på internet skulle se jävligt illa ut 🙈😂 Jag brukar läsa förundersökningar om mord som kuriosa och googlar ofta för att få veta mer. Samt att jag inför saneringen googlat diverse alt på få bort blod, inte hittat svar ang golvspringor och då googlat sanera brottsplats från blod.... 😰
Samla en lista med karaktärsvittnen i förväg :angel::D (mvh har tittat för mycket på tv)

Förlåt, det som har hänt din mamma är självklart inte roligt och jättetråkigt - högst förståeligt att hon blev rädd när det blödde så mycket! Hoppas att allt går bra :heart
 
I det här fallet var det ju inte det som var problemet utan att det inte kunde installeras omgående.
Nej precis men jag menar att sjukhuset behåller inte någon med anledning av att det inte finns något trygghetslarm installerat. Det är liksom inte inom sjukhusets kriterier för om en ptient ska skickas hem eller inte. Trygghetslarmen handläggs och hanteras av kommunen och där tas det beslut om regelbundna tillsyner om inte kommunen har uppfyllt biståndet att trygghetslarm ska finnas installerat.
Du sa något om att det är oansvarigt av sjukhuset att skicka hem någon (TS mamma) som inte har trygghetslarm installerat, jag bara säger att så funkar det inte att sjukhuset har ansvar för att det ska finnas.
 
Nej precis men jag menar att sjukhuset behåller inte någon med anledning av att det inte finns något trygghetslarm installerat. Det är liksom inte inom sjukhusets kriterier för om en ptient ska skickas hem eller inte. Trygghetslarmen handläggs och hanteras av kommunen och där tas det beslut om regelbundna tillsyner om inte kommunen har uppfyllt biståndet att trygghetslarm ska finnas installerat.
Du sa något om att det är oansvarigt av sjukhuset att skicka hem någon (TS mamma) som inte har trygghetslarm installerat, jag bara säger att så funkar det inte att sjukhuset har ansvar för att det ska finnas.
Nej men en vårdplanering ska göras och kan det som personen behöver inte uppfyllas så kan hen inte heller skickas hem. I det här fallet ett trygghetslarm. Skickas en patient hem utan vårdplanering eller där behovet hemma inte är uppfyllt så ja, då är det verkligen oansvarigt av sjukhuset när det som i detta fall handlar om någon som själv vill ha hjälp.
 
Nej men en vårdplanering ska göras och kan det som personen behöver inte uppfyllas så kan hen inte heller skickas hem. I det här fallet ett trygghetslarm. Skickas en patient hem utan vårdplanering eller där behovet hemma inte är uppfyllt så ja, då är det verkligen oansvarigt av sjukhuset när det som i detta fall handlar om någon som själv vill ha hjälp.
Vårdplanering ska erbjudas. Det är inget måste. Och patienter skickas hem varje dag i detta land från sjukhus utan vare sig vårdplanering eller att hemmasituation är 'löst' - det är så det ser ut i verkligheten.
 
Man kan tycka det ja. Jag tryckte inatt på att hon bor själv på landet och jag en h bort. Men det fanns inte på tapeten hon skulle bli inlagd då när jag var med henne på akuten. Men jag tror de nu insett att deras bandage och speciella kompresser osv inte hjälper. Samtidigt tror jag de tankar i blod och iom satt ut ena blodförtunnande skickar hem. De kan ju inte ha henne på sjukhus i 1-2 mån tills op antar jag de resonerar - och så är det ju med.
Det kanske går att trycka på tex korttidsboende vore en god idé tills larm är installerat? Kanske fungerar det inte, men om det gör det skulle kanske det kunna vara en trygghet för både dig och din mamma?

Hoppas allt går bra för er :heart
 
Det jävliga är att hon åkte ambulans i fredags då blodet sprutade. Igår hände det igen, blodet sprutar. Mamma la tryckförband och ringde 112. Som tyckte hon kunde ta en sjukresetaxi. Hon ringde mig och bara grät, jätterädd. Jag skickade dit en granne till henne som kunde vara där tills jag kom. Körde in henne till akuten. De la om och skickade hem, de ville mäta blodvärde men apparaten var sönder. Jag lämnade av henne vid midnatt. Kl 01 är det dags igen och hon kunde inte ens resa sig utan fick krypa till telefonen och ringa 112. Hämtades med ambulans och tillbaka på akuten. Sen skrev de in henne på avdelning och idag kunde de mäta blodvärdet och beställde raskt blod från blodcentralen. Jag hoppas de tänker lösa problemet innan hon skickas hem med. Jag har beställt ett trygghetslarm åt henne men tar ju iom påsk ett par veckor innan det är på plats och i drift. Och jag bor en timme bort...

Visste jag inte mamman lever hade jag av blodet varit helt säker på att någon har dött i huset. Jävliga mängder blod (en halvliter uppskattar ambulans och läkare det till per gång.) och 5 dl låter lite men kasta ut en halv liter vatten så inser man att det blir en del)

Jag har (tyvärr) varit in i lägenhet där det var gjort ett självmordsförsök så jag vet precis vad du menar. Det är svårt att föreställa sig hur extremt mycket blod det var. Nu vet jag inte hur mycket denna förlorade men det var så pass att den höll på att tuppa av.

Med tanke på hur det såg ut hade jag gissat på att det skulle ha varit minst två,tre störtblödande personer där inne, men det var en enda som sagt. (Och det gick bra tillslut)

Det blir verkligen EXTREMT mycket blod!
 
När blod stelnat så kan man lösa upp det med saltvatten och sen skura bort det, men iom att det är trägolv så är ju risken då att det suger in i plankorna, så hur pilligt det än är hade jag nog försökt peta upp det och sen skurat igen för att få bort det sista.
 
Det kanske går att trycka på tex korttidsboende vore en god idé tills larm är installerat? Kanske fungerar det inte, men om det gör det skulle kanske det kunna vara en trygghet för både dig och din mamma?

Hoppas allt går bra för er :heart

Det har har jag inte ens tänkt på, smart. Jag skulle tycka det vore en idealisk lösning. Jag är dock osäker på om mamma skulle gå med på det. Men ska höra med henne!
 
Jag har (tyvärr) varit in i lägenhet där det var gjort ett självmordsförsök så jag vet precis vad du menar. Det är svårt att föreställa sig hur extremt mycket blod det var. Nu vet jag inte hur mycket denna förlorade men det var så pass att den höll på att tuppa av.

Med tanke på hur det såg ut hade jag gissat på att det skulle ha varit minst två,tre störtblödande personer där inne, men det var en enda som sagt. (Och det gick bra tillslut)

Det blir verkligen EXTREMT mycket blod!

Ja - även om man vet blod ser mycket ut osv så fattar man ändå inte förrän man sett det.
Enligt läkaren på akuten som drog en parallell till självmordsförsök när han förklarade (jag tror på allvar läkaren var högfungerande autist eller något) så vid 1.5-2 l blod upphör blödningen troligen spontant för trycker blir för lågt, så risken förblöda till döds var liten. Men att hon skulle må ganska dåligt då och att hon "inte nödvändigtvis" skulle vara vid medvetande och kunna larma då. Så där någonstans kanske den personen du beskriver förlorade i mängd. Och förstår verkligen det kändes som 2-3 personer måste dött därinne :/
 
Flera blodförtunnande 🤔

De flesta trygghetslarm är nog förhoppningsvis mobila numer ja, det ska bara provlarmas så att man ser att det registrerats rätt hos larmmottagare och utförare.

Ja två blodförtunnande. Hon har ju en extremt stor risk för flera proppar och i förlängningen lungemboli. Och har blivit sämre sedan hon fick första blodförtunnande så de satte in en till, den ena skulle typ minska risken i artärer och den andra i vener. Hon har kritisk ischemi i ena foten och som sagt i princip omätbar cirkulation nedanför knäet. Och en rejäl förträngning i en artär uppe i ljumsken, det är den de ska prova vidga med ballong, annars måste de dra en konstgjord artär uppifrån halsområdet och ner. Men de verkar inte anse det akut-akut utan hon står i operationskö sedan en månad och de har beräknat (men inte lovat) 1-3 mån väntetid
 
Det låter synnerligen märkligt? Larmet installeras samma dag biståndet är lagt i min kommun.

De måste skickat någon akut grej för de ringde idag om larmet och undrade om jag ville de installerade idag eller på tisdag! Måste dock kopiera en extra nyckel först så får bli på tisdag. Modern blir som det låter kvar på sjukhuset en natt till iaf, syresätter sig inte helt bra sen igår kväll.
 
De måste skickat någon akut grej för de ringde idag om larmet och undrade om jag ville de installerade idag eller på tisdag! Måste dock kopiera en extra nyckel först så får bli på tisdag. Modern blir som det låter kvar på sjukhuset en natt till iaf, syresätter sig inte helt bra sen igår kväll.
Bra att hon är kvar, mindre bra att hon inte syresätter sig :heart.
 
Jag har först torkat/lyft upp det levrade med papper, sen moppat med kallt vatten, sen handskurat med vatten och såpa. Det tog bort det från brädorna. Men ligger kvar i springorna. Tog då först torrtrasa och petade ner. Men för tjockt och halvstelnat för att sugas. Så då försökte jag få det lösare med vatten men nä. Då försökte jag med blöt trasa men sköt liksom bara det geledallriga framåt i springan. Där gav jag upp då jag hade slut på idéer

Det är alltså ursprungligen en hyfsat rejäl mängd blod, och när det blir mängder är blod jävligt tjockt och bökigt har jag insett. Det ger dessutom stopp i avloppet om man tänker att det i badrummet (ej trägolv) kan man ju bara spola bort 😨

Jag har inte slagit ihjäl någon, men lilla mamman har blött kraftigt och jag var och städade när hon är på sjukhuset. Hon bryr sig säkert inte om blodet i springorna men jag tycker det känns sådär. Att det är blod under trösklar och så må så vara men springorna känns mindre okej. Så skulle gärna få bort det.

Hoppas det är förhållandevis OK, med mamman. *kram*
 
Det jävliga är att hon åkte ambulans i fredags då blodet sprutade. Igår hände det igen, blodet sprutar. Mamma la tryckförband och ringde 112. Som tyckte hon kunde ta en sjukresetaxi. Hon ringde mig och bara grät, jätterädd. Jag skickade dit en granne till henne som kunde vara där tills jag kom. Körde in henne till akuten. De la om och skickade hem, de ville mäta blodvärde men apparaten var sönder. Jag lämnade av henne vid midnatt. Kl 01 är det dags igen och hon kunde inte ens resa sig utan fick krypa till telefonen och ringa 112. Hämtades med ambulans och tillbaka på akuten. Sen skrev de in henne på avdelning och idag kunde de mäta blodvärdet och beställde raskt blod från blodcentralen. Jag hoppas de tänker lösa problemet innan hon skickas hem med. Jag har beställt ett trygghetslarm åt henne men tar ju iom påsk ett par veckor innan det är på plats och i drift. Och jag bor en timme bort...

Visste jag inte mamman lever hade jag av blodet varit helt säker på att någon har dött i huset. Jävliga mängder blod (en halvliter uppskattar ambulans och läkare det till per gång.) och 5 dl låter lite men kasta ut en halv liter vatten så inser man att det blir en del)
Har bara läst hit och blev upprörd! Vad är det för seg kommun du bor i undrar jag! Hos oss tar det max ett dygn, under förutsättning att man har en nyckel man kan leverera direkt. Och kan vara hemma och släppa in dem.
 
Vårdplanering ska erbjudas. Det är inget måste. Och patienter skickas hem varje dag i detta land från sjukhus utan vare sig vårdplanering eller att hemmasituation är 'löst' - det är så det ser ut i verkligheten.
Om patienten inte motsätter sig en vårdplanering är det fel. Om kommunen inte kan erbjuda ett tryggt omhändertagande när stöd från dem behövs ska patienten vara kvar i landstingets regi på kommunens bekostnad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 924
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 516
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 485
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Nån här med tips på något som är effektivt att få bort all päls med på korthårig hund? Vi är inne i jordens pälsfällning! :crazy: Det är...
Svar
12
· Visningar
1 261
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp