Bukefalos 28 år!

"Få bort" korsgalopp?

nangiialaa

Trådstartare
Började för kanske 6 månader sedan rida ett sto, 9 år, som inte "kunde" galoppera vanligt längre (efter hon fick föl blev det såhär, ca: 1,5 år sedan). Hon "sprang" med raka ben och bara studsade, såg ut som om hon hoppade jämnfota frammåt ungefär. Har nu fått henne att galoppera vanligt, för det mesta, återfall kommer ibland men då är det avbrott och ny fattning som gäller. Men......i högervarv är hon jätteduktig, i alla gångarter, men i vänstervarvet är hon lite kinkigare. Det går jättebra med allt jag "vill" i skritt och trav även om hon är fruktansvärt stoig av sig och kan få för sig att nix, idag ska jag inte flytta för skänklen, tills hon inser att jag är mer envis än hon, det kan ta en stund, haha!
Anyway, när man rider på böjt spår, om man ska vända upp mot ett hinder eller så så att svängen blir liiiiite snävare än en volt tar hon korsgalopp direkt genom svängen och sedan på rakt spår rättar hon sjäv till det, dirket. Men alltså, hur ska jag få henne att orka hålla rätt galopp genom kurvan utan korsgaloppen? I högervarvet är detta inga problem alls bör väl tilläggas :confused:
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

De kan bli sneda i bäcknet av fölning, kanske ta ut kiropraktor som får kolla på henne?

Annars kan det vara så enkelt som att du inte får med dig yttersidan när du svänger och då blir det korsgalopp helt enkelt. Tänk på att inte vrida kroppen åt det hållet du ska, dra inte i tygeln utan sväng för skänkeln istället. Flytta hästen genom svängen, ungefär som om du skulle göra en piruett, detta kan du öva genom att rida på en 4kantig volt och i varje "hörn" flytta hästen.

Min dam är extremt känslig för detta, släpper jag yttersidan så byter hon galopp direkt. Min medryttare har lite problem med detta.
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

Förutsatt att det inte är något fysiskt fel på henne;

Korsgalopp beror ju på brist på styrka och/eller obalans. Det låter ju som att vänster är hennes svaga sida och då kan det absolut bero på det Kimmis skriver, de glider lättare ut i svängar i det svaga varvet och kan behöva mer hjälp med yttersidan där. Jobba mycket rakriktande arbete där för att bygga upp den svaga sidan och få den rakare.

Jag antar också att det är bak hon korsar och det beror ofta på att ryttaren inte har koll på sin egen vikt. Tänk verkligen på att du har vikten på vänstersidan, i vänster stigbygel när du vänder vänster, så att du inte faller ut.
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

korsgalopp och en skillnad på arbetsvilja mellan höger och vänster varv tycker jag låter som att hästen har problem med något! Att det dessutom uppkom efter att hon fått föl gör att det ännu mer låter som om hästen skadat sig.

Hältutredning och genomgång av kroppen är något jag skulle fundera på först och främst.
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

Annars kan det vara så enkelt som att du inte får med dig yttersidan när du svänger och då blir det korsgalopp helt enkelt. Tänk på att inte vrida kroppen åt det hållet du ska, dra inte i tygeln utan sväng för skänkeln istället. Flytta hästen genom svängen, ungefär som om du skulle göra en piruett, detta kan du öva genom att rida på en 4kantig volt och i varje "hörn" flytta hästen.

Hon är suuuuperkänslig i munnen och i stort sätt minsta lilla man tar i henne skjuter hon upp huvudet och jävlas lite så ridning med sits och ben är det som är bäst, alltså gör jag detta. Dock "tar" hon korsgalopp ändå.... /:

korsgalopp och en skillnad på arbetsvilja mellan höger och vänster varv tycker jag låter som att hästen har problem med något!

Det är inte så att hon saknar arbetsvilja på något vis, mer arbetsvillig häst får du leta länge efter. Det är mer att hon tjurar till, som ett barn gör när dem inte får leksaken dem tjatar efter i affären ungefär, haha! Hon vill gärna smita undan ryttarens hjälper och göra det hon själv vill, envis dam det där, så alltså när man ställer krav på henne, särskillt i vänstervarvet blir hon som en liten unge som tjurar enbart för tjurandets skull :)
Dock ska jag framföra till hon som äger hästen att det kanske är läge att någon kikar lite på henne, har funderat lite på det själv men behövde väl bara en spark i röven :) ha



Men om man nu förutsätter att allt är bra med henne, hur "tränar" jag bort detta på bästa vis, utöver de tipps jag redan fått!? :)
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

säger som de flesta andra som svarat i tråden. Korsgalopp ska man vara uppmärksam på om det är ett återkommande problem ,just för att det ofta är kopplat till ngn fysisk skada eller fysisk smärta av ngt slag.
Jag hade utrett detta och uteslutit den möjligheten innan jag funderade på att försöka rida bort den.
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

korsgalopp och en skillnad på arbetsvilja mellan höger och vänster varv tycker jag låter som att hästen har problem med något! Att det dessutom uppkom efter att hon fått föl gör att det ännu mer låter som om hästen skadat sig.

Hältutredning och genomgång av kroppen är något jag skulle fundera på först och främst.

Håller med helt!
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

Det är inte så att hon saknar arbetsvilja på något vis, mer arbetsvillig häst får du leta länge efter. Det är mer att hon tjurar till, som ett barn gör när dem inte får leksaken dem tjatar efter i affären ungefär, haha! Hon vill gärna smita undan ryttarens hjälper och göra det hon själv vill, envis dam det där, så alltså när man ställer krav på henne, särskillt i vänstervarvet blir hon som en liten unge som tjurar enbart för tjurandets skull :)
Hur kan du veta att hon tjurar för tjurandets skull? Och varför skulle hästen göra det utan anledning i bara ena varvet?

Antingen har hon haft ont, har ont, eller så har något hänt förut som sitter kvar i huvudet på henne ang. vänstervarv. Någon orsak har ju hästen.
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

Min har haft samma problem, hon bytte galopp och slog om fram i vänster varv. Upplevde henne som sur och tvär, kunde kicka och sådär. Hon hade en låsning i rumpan, en ländkota som låg på sniskan och gjorde ont. Kostade inte många kronor att få åtgärdat hos Duktig kiropraktor, under tusenlappen. Absolut värt en koll!
 
Sv: "Få bort" korsgalopp?

Hur kan du veta att hon tjurar för tjurandets skull? Och varför skulle hästen göra det utan anledning i bara ena varvet

För hon kan göra det i andra varvet med och inte alltid, men jag har hört vad ni har att säga, jag ska prata med ägaren....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 231
Senast: LaMaya
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 830
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp