"Få det gjort" i vardagen - tips och trix!

Ett annat tips är att bestämma sig för vad som är viktigt i vardagen och hålla sig till det. För mig är det att hålla det undanplockat, tvätta ofta p.g.a kräkbebis och hinna med lite fysisk aktivitet (utöver att ta hand om barn och hund då). Mer orkar/hinner jag inte just nu så jag kan liksom inte gräma mig över allt jag inte kan göra just nu. Gör en priolista och beta av uppifrån och ned. Hinner du aldrig med punkt nr 7 så är det förmodligen för att det inte är asviktigt heller. Realistiska förväntningar är viktigt.
 
1) jag städar absolut inte om det är pangväder ute. Då får det bli ett tvättberg och grus och hundhår på golvet. Men noll känsla av att "jag borde". Pangväder har veto.

2) resterande 360 dagar kör jag snabbstäd på morgonen. När jag väntar på kaffekokaren och medan jag dricker mitt kaffe så går jag och plockar. Det tar inte många minuter men gör stor skillnad. Plockar ur diskmaskinen så det är enkelt att fylla med smutsig disk efter middagen. Jag är trööög på morgonen och behöver ändå vänta på att koffeinet ska kicka in så då kan jag lika gärna utföra några hjärndöda saker.

3) tvätt viks sent på kvällen innan läggdags, gärna med ljudbok i öronen. Tar max 15 min.

4) Hatobjektet dammsuga och moppa laddar jag upp för. Hög musik och ett glas vin gör mycket för känslan.
 
Jag har nyligen köpt ett jättehus, och insåg redan innan inflytt att det skulle bli knepigt att hålla ordning. Jag skaffade appen Tody som första steg, för att få in rutinerna liksom, på vad som behövdes göras. Nu efter ett par månader går det av sig självt, och en grej jag verkligen har fastnat för är "Jag kan lika gärna..."

Typ: Ska gå in till köket. Kan lika gärna ta med det här urdruckna vattenglaset. Ska gå från köket till lekrummet. Kan lika gärna ta med de här klossarna ner. Ska till syrummet. Aha, kan lika gärna plocka med mig de här trasiga shortsen på vägen, etc.

På så sätt har det liksom blivit upplockat "av sig själv". Varje kväll startar jag diskmaskinen det sista jag gör. Har en sån som öppnar sig själv så disken inte börjar lukta illa. På så vis vaknar jag utan diskberg varje morgon.

Ser också till att ha flera papperskorgar på varje våning och återvinningspåsar där man liksom förbrukar flest förpackningar så att de inte hamnar överallt.
 
Min mammas moster (80+) berättade att hon städar i tvs reklampauser. Då hinner hon damma i ett rum per paus typ eller plocka undan 2-3 saker på en paus.

Jag har provat och brukar numer göra undanplock och dammning på det viset dagen innan jag har tvättstugan. När jag sen tvättar dammsuger jag medan tvättmaskinen går och vips så är det både tvättat och städat!
Hur många under 80 plus tittar på reklam-tv 🙈
 
Jag städar alltid 15 min innan jag går och lägger mig. Eller ett uttryck som jag gillar bättre - återställer hemmet. Jag kan borsta tänderna och samtidigt plocka upp tvätt och kasta i tvättkorgen, plocka ihop disk och ställa i maskinen, viker filtar i soffan och puffar upp kuddarna. Avslutar med att torka av ytor som bord och köksbänk. Gör man det varje kväll blir det inte så mycket varje dag, och det är en oslagbar känsla att vakna till ett städat hem varje morgon 👌
Jag städar allt/återställer varje morgon. Kan inte koncentrera mig på jobb/skola/hobbies om det är stökigt hemma. 😅
 
Vi har schemalagd städdag varannan lördag då städar alla och sopsorteringen körs till sortergård. Alla har sin uppgift och det minskar uppstarts tiden, påminnelser och annat tjat. Tom har familjen börjat uppskatta att det är mer lätt städat när det sker relativt kontinuerligt. Det bästa är ju om det finns en plats för allting, vi har ingen plats, så då blir allt städande mycket jobbigare, för samtidigt som man plockar måste man "hitta på" en plats för föremålet som ska stoppas undan, eller typ stuva om allt efter bästa förmåga och klämma in det. Sen älskar jag diskmaskinen, den är min bästa vän :heart . Tvätta handdukar och sängkläder är så mycket lättare på sommaren när jag kan hänga dom ute. Jag lyssnar ofta på ljudbok både när jag städar och gör annat typ lagar mat.
 
De som inte har råd eller prioriterar annat? De som inte vill fulstreama något som ändå går på tv?
Tv4play har mycket trevligt t.ex

Ja, jag vet att det var skämtsamt men sååå långt borta är det inte ändå :D
Då får man vara snabb om man ska hinna få något gjort i reklampausen, de är betydligt kortare på play.
 
Jag städar alltid 15 min innan jag går och lägger mig. Eller ett uttryck som jag gillar bättre - återställer hemmet. Jag kan borsta tänderna och samtidigt plocka upp tvätt och kasta i tvättkorgen, plocka ihop disk och ställa i maskinen, viker filtar i soffan och puffar upp kuddarna. Avslutar med att torka av ytor som bord och köksbänk. Gör man det varje kväll blir det inte så mycket varje dag, och det är en oslagbar känsla att vakna till ett städat hem varje morgon 👌
Jag kan inte förlika mig med det där alls. Eller de som tar med sig något varje gång de går in till ett annat rum. Då blir till och med en rumspassage något man ska prestera istället för att bara vara.

Jag blev seriöst ledsen i hjärtat när jag läste ett tips nånstans "man kan passa på att torka av saker i badrummet när man ändå sitter på toa" vafan, ska man inte kunna skita ifred utan att prioritera att torka av rören till handfatet samtidigt...
 
Jag har bara haft diskmaskin ett kort period i mitt liv och jag saknar det inte särskilt.
Diska är egentligen inte så jobbigt men det är trist att se disken.
Men jag avskyr momentet att plocka ur diskmaskinen, det är så opraktiskt att man måste plocka ur den innan man kan ställa in saker. Så då mellanlandar det ofta ändå i diskhon
Så min våta dröm är TVÅ diskmaskiner då kan all vardagsdisk flyttas mellan dom utan att gå via skåpen.
Tills dess kan jag lika gärna diska för hand.
I Finland verkar det finnas nån lösning med diskgallee i kökskåpen så att man kan torka dom där, det hade varit kanon!
 
Jag kan inte förlika mig med det där alls. Eller de som tar med sig något varje gång de går in till ett annat rum. Då blir till och med en rumspassage något man ska prestera istället för att bara vara.

Jag blev seriöst ledsen i hjärtat när jag läste ett tips nånstans "man kan passa på att torka av saker i badrummet när man ändå sitter på toa" vafan, ska man inte kunna skita ifred utan att prioritera att torka av rören till handfatet samtidigt...
Jag förstår hur du menar tror jag. Tidigare gjorde jag alltid en massa under reklampauser, vek tvätt och allt, på den tiden min man levde och barnen var små och jag pluggade dagtid och hade hundar och hästar. Det blev liksom ohållbart att alltid ha att göra, aldrig vara fri och alltid behöva hoppa upp för att fixa. Så jag slutade.

Nu tvättar jag en dag i veckan, söndagar, hänger tvätten och lägger in den samma dag (nu när det är så varmt) eller dagen efter ( på vintern när det tar tid för den att torka). Samma med städning, övriga dagar får det vara hårigt och grusigt liksom. MEN jag är noga med att inte dra fram saker som jag inte orkar dra tillbaka och när jag ändå går i väg tar jag med något. Att ta med disken till köket när jag ändå går det är inte ansträngande för i slutändan så sparar det en runda.

Däremot, sitter jag på dass sitter jag liksom där och passar inte på, för då är jag snart inne i samma mönster som tidigare och det var skadligt för mig.
 
Jag har bara haft diskmaskin ett kort period i mitt liv och jag saknar det inte särskilt.
Diska är egentligen inte så jobbigt men det är trist att se disken.
Men jag avskyr momentet att plocka ur diskmaskinen, det är så opraktiskt att man måste plocka ur den innan man kan ställa in saker. Så då mellanlandar det ofta ändå i diskhon
Så min våta dröm är TVÅ diskmaskiner då kan all vardagsdisk flyttas mellan dom utan att gå via skåpen.
Tills dess kan jag lika gärna diska för hand.
I Finland verkar det finnas nån lösning med diskgallee i kökskåpen så att man kan torka dom där, det hade varit kanon!
Alla hyllar diskmaskin, men jag tycker att det verkar minst lika jobbigt med en sån som att diska själv, minst alltså. Den ska fyllas, tömmas och hållas ren. I jämförelse går det rätt fort att diska. Ju.
 
Jag kan inte förlika mig med det där alls. Eller de som tar med sig något varje gång de går in till ett annat rum. Då blir till och med en rumspassage något man ska prestera istället för att bara vara.

Jag blev seriöst ledsen i hjärtat när jag läste ett tips nånstans "man kan passa på att torka av saker i badrummet när man ändå sitter på toa" vafan, ska man inte kunna skita ifred utan att prioritera att torka av rören till handfatet samtidigt...
Jag känner likadant. Är uppvuxen med föräldrar som alltid ropade att man skulle ta med sig något när man förflyttade sig från en del av huset till en annan. Det stressade mig enormt, jag fick trafikstockning i huvudet av att försöka tänka på vad jag skulle ta med och var jag skulle lämna det.

Numera som vuxen som är utmattad plockar jag aktivt. Jag klarar inte av att titta på t ex ett bord och bara plocka åt mig det som ska till samma ställe, det orkar inte min hjärna sortera, utan jag grabbar åt mig prylar hur som helst och lägger de på rätt ställe. Jag kan få lämna saker på samma ställe flera gånger men det gör inget.

Jag har ett bord i hallen där jag kan lägga prylar som jag inte orkar sortera in för stunden, det är ibland lättare att få undan saker när jag inte behöver tänka på var de har sin plats. Sen tömmer jag bordet när det börjar bli fullt.
 
Jag kan inte förlika mig med det där alls. Eller de som tar med sig något varje gång de går in till ett annat rum. Då blir till och med en rumspassage något man ska prestera istället för att bara vara.

Jag blev seriöst ledsen i hjärtat när jag läste ett tips nånstans "man kan passa på att torka av saker i badrummet när man ändå sitter på toa" vafan, ska man inte kunna skita ifred utan att prioritera att torka av rören till handfatet samtidigt...

Det är väl lite vad som funkar för en själv. Jag skulle också bli stressad av att städa precis hela tiden, eller att ta med sig nåt varje gång man lämnar rummet. Men sen gillar jag att städa och ser det inte som en prestation utan tycker att det är avslappnande att gå och plocka lite då och då under dagen. Det blir fint, och då blir jag glad. Min far som också är en pedant typ gillar att skura badrummet när han ändå tar en dusch. Så ledsen i hjärtat behöver du inte bli över våra olikheter. Jag kan inte heller se mig själv torka av badrummet och sitta på toaletten samtidigt, känns som räckvidden blir rätt kort? :D Men andra saker kombinerar jag gärna. Prata i telefon och städa eller vika tvätt och titta på film är perfekt. För mig personligen är det super att göra fler saker samtidigt, det går snabbt då.
 
Jag kan inte förlika mig med det där alls. Eller de som tar med sig något varje gång de går in till ett annat rum. Då blir till och med en rumspassage något man ska prestera istället för att bara vara.

Jag blev seriöst ledsen i hjärtat när jag läste ett tips nånstans "man kan passa på att torka av saker i badrummet när man ändå sitter på toa" vafan, ska man inte kunna skita ifred utan att prioritera att torka av rören till handfatet samtidigt...
Eller så gör folk det av ren vana utan att lägga vare sig energi eller tankemöda på det.

Hur man torkar saker när man sitter på toa väcker dock lite nyfikenhen måste jag erkänna.. Har man världens minsta badrum? Världen längsta armar? Studsar upp och ner från toastolen? Eller hur lyckas man ens torka av saker samtidigt som man uträttar diverse behov? 🤔
 
Mitt tips är att se till att varje sak har en egen plats. Då är det inte så jobbigt att plocka undan, men de där sakerna som man inte har en plats för blir sällan undanplockade och de ser stökiga ut och flyttas mest runt. Så prio 1 för mig är att ha tillräckligt med förvaringsutrymme för mina saker.
 
Det tror jag inte. Jag tror att en väldigt stor del antingen tittar på SVT eller streamar. D.v.s. Ingen reklam.
Min erfarenhet är inte att de flesta av min generation och tidigare har enbart 1'an och 2'an i fråga om tv-kanaler och inte tror jag på att majoriteten av pensionärer under 80 bast streamar heller.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Hemmet Som utbränd kämpar jag på för att orka med, och försöker hitta lösningar som underlättar vardagen. Vilket jag inte är ensam om, vem vill...
2
Svar
35
· Visningar
2 198
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp