Bukefalos 28 år!

Få fastare avföring på hemlagad mat

Modig_Korn

Trådstartare
Min hund är allergisk mot oidentifierbar substans i vanligt hundfoder (gissar på vete men inga utredningar har gjorts). I samband med att min förra hund fick sina njurar pajade efter att ha blivit behandlad med metacam efter en operation så började de båda få skonmat båda två och min nuvarande hund slutade klia sig vilket hon tidigare gjort. Pälsen blev bättre och rent allmänt all hälsa gällande hundarna blev bättre. Hon har nu ätit hemlagat i 3-4år och ser bättre ut än hon gjort i hela sitt liv så det hon äter nu är det inget fel på så sätt.

Men under hela Mars har hennes analsäckar strulat, vi har varit hos veterinären två gånger och hon går just nu på behandling. Men jag funderar på om hennes avföring är för lös för att de ska tömmas på naturlig väg. Jag frågade veterinären om man skulle ha benmjöl i maten för att få en hårdare konsistens på det men det tyckte inte veterinären var en bra idé eller iallafall var den osäker på om det skulle hjälpa.

Så hur kan jag få en fastare avföring? Jag har försökt ge henne råa morötter för att hon ska töma analsäckarna på så sätt men hon tuggar sönder morötterna till så små bitar att det inte hjälper. Kanske finns det nån annan grönsak som fungerar på samma sätt som kan fungera?

Jag kommer inte ihåg hur hennes avföring såg ut innan årsskiftet, för efter årsskiftet flyttade vi och hon har anamat en helt ny livsstil sen dess, vilket innefattar mer motion och mer mat per dygn. Endel av hennes nuvarande mat innefattar rått kött, har läst mig till att kokt kött är hårdare för magen att smälta, skulle kokt kött innebära hårdare avföring?
 
Sv: Få fastare avföring på hemlagad mat

Får hunden rått kött så behöver den absolut benmjöl eller någon annan kalciumkälla också, annars är risken stor att hunden förr eller senare får så stor kalciumbrist att den börjar ta kalcium av egna skelettet och vips har du en hund med benskörhet. Inte kul.

Vad äter hunden i dagsläget egentligen?
Är det bara vete hunden reagerar dåligt på (vilket inte alls vore konstigt) så borde det ju vara plättlätt att ge tex vetefritt färskfoder (finns många att välja på!) eller läsa på så mycket om hundmat att du kan ge dig på att barfa ordentligt.

Kan tillägga att veterinärer under sina 5års utbildning får EN enda dag med foderprat och då är det prat om torrfoder. Ytterst få väljer att sedan läsa på mer och lära sig något på riktigt om hundens behov när det gäller mat och alltså är det många gånger bättre att själv läsa på istället för att lyssna på veterinärerna. Behöver man hjälp finns även utmärkta rådfrågningsmöjligheter av tex de som jobbar på Standardt. Kontaktuppgifter finns på deras hemsida och de är otroligt duktiga (och nej, de rekommenderar verkligen inte bara att man ska ge Standardtfoder, tvärt om har jag sällan sett dem skriva om det).
 
Senast ändrad:
Sv: Få fastare avföring på hemlagad mat

Ben blir dom hårda i magen av, det måste vara ben dom kan tugga sönder o delvis smälta. Om hon är ovan så börja försiktigt med t ex kycklingvingar/klubbor/nackar/skrov. Dito kalkon/andra fjäderfän, smådjur som hare/kanin. Revben från gris/kalv.

Reglera efter behov, var försiktig så hunden inte blir förstoppad, för mycket ben lägger sig som cement i tarmarna.
 
Sv: Få fastare avföring på hemlagad mat

Exakt hur ser maten ut som hunden får ? Enbart kött eller kött och spannmål alternativt grönsaker är inte tillräckligt. Vitaminer och mineraler är viktigt och framförallt då kalcium, för att väga upp all fosfor som finns i kött/spannmål/grönsaker.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 379
Senast: Sol
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 072
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 938
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 188
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp