Få hästen att lita?

E

_Erica

Jag har haft min häst nu i ett halvt år nu, men hon verkar inte lita på mig. Om man är ute och rider så kan hon mitt i allt börja backa och fastän jag manar henne framåt så vågar hon inte gå. Att lasta henne i transport har också nu blivit ett problem. Så jag undrar om ni har några övningar som jag kan göra med henne så hon skulle få förtroende för mig.
Hästen har inte heller så mycket respekt, vilket jag har försökt förbättra genom markarbete. Gör jag rätt då?
Tacksam för svar :)
Erica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få hästen att lita?

Min häst är också lite bufflig och respektlös på marken, så jag ser fram emot tips :)
 
Sv: Få hästen att lita?

Är du säker på att det handlar om att hästen inte vågar...?
Det är inte så att den bara testar dig?

Finns det någon anledning till att hon inte skulle våga gå framåt, typ nåt som skrämmer/låter/ser otäckt eller annorlunda ut?

Rent spontant låter det väl lite som att din häst håller på att försöka ta kommandot i "er flock", och du kanske helt enkelt måste vara mer bestämt gentemot henne.
Nu är det ju jättesvårt att svara på eftersom jag inte har en aning om vad som ligger bakom, men om det inte är orimliga krav du ställer på din häst så ska den gå framåt när du säger till den. Punkt slut.

Se till att alltid vara konsekvent, att det hela tiden är du som bestämmer i ert förhållande.
Eftersom det inte bara är i ridning utan även lastning, så låter det ju lite som att din häst vill ta över ledarskapet...

Hoppas det löser sig - lycka till!
 
Sv: Få hästen att lita?

Om hon börjat med det där ganska nyligen tycker jag det också låter som att hon testar dig.
Jag var medryttare på en häst som efter ett tag började stanna, ville inte gå framåt, ville inte svänga in på en ny väg... I början gick det jättebra, men efter några veckor började hon "bråka" med mig, hon testade mig.
Så du får kanske försöka vara lite mer bestämd med henne. Göra ledarskapsövningar av olika slag.
 
Sv: Få hästen att lita?

Jo, troligtvis är hon rädd. Men det är oftast på samma ställen hon stannar och jag försöker vara bestämd med henne. Men om hon litar på mig borde hon väl gå framåt ändå.? Det kan också vara att hon testar mig eller försöker ta ledarskap. Men har nån då några konkreta övningar som kanske skulle fungera.? Övningar som skulle få henne att lita mera på mig eller ledarskapsövningar så hon förstår att jag är ledaren.?
Väntar på svar :)
Erica
 
Sv: Få hästen att lita?

Jag har sitter i samma situation. Jag var hos en crikustränare, just eftersom de måste ha koll på hanteringen om de skall kunna konstra på hästen. De jag fick lära mig var att träna på banan och hage. Enligt henne skall du gå vid bogen, inte framför utan hon skall gå fram själv efter komando. du ska inte "släpa" hästen fram.. Man skall alltså få hästen att lyssna på "fram" genom att varva "fram" de med smackning och endast använda ett finger i bettringen fram för att visa att hästen skall gå fram... tills hästen lyssnar på "fram" alltså. Samma med att svänga, håll inte konstant i bettringen med fingret utan led och släpp hela tiden, led när hästen flyter ifrån dig. och hästen skall kunna stanna på komando, prova att säga "stopp", kanske håll upp en hand framför halsen i början och prova efter ett tag att stanna själv.. och händer det inte på första komandot, oavsett komando, så öka volymstyrkan och se till så att hästen går fram direkt och lyssnar. säg inget 4 gånger utan de skall ske på första! För mig funkar de på banan, min häst kan mestadels gå utan att jag håller i henne men de funkar inte för mig i hagen. Hon sa till mig att försöka göra oväntade saker, att släppa tyglar/grimskaft och låta henne gå själv brevid och jobba så alltid, så fort de gick... Mycket beröm är viktigt!! det var hennes tips, prova :)
 
Sv: Få hästen att lita?

Jag har sitter i samma situation. Jag var hos en crikustränare, just eftersom de måste ha koll på hanteringen om de skall kunna konstra på hästen. De jag fick lära mig var att träna på banan och hage. Enligt henne skall du gå vid bogen, inte framför utan hon skall gå fram själv efter komando. du ska inte "släpa" hästen fram.. Man skall alltså få hästen att lyssna på "fram" genom att varva "fram" de med smackning och endast använda ett finger i bettringen fram för att visa att hästen skall gå fram... tills hästen lyssnar på "fram" alltså. Samma med att svänga, håll inte konstant i bettringen med fingret utan led och släpp hela tiden, led när hästen flyter ifrån dig. och hästen skall kunna stanna på komando, prova att säga "stopp", kanske håll upp en hand framför halsen i början och prova efter ett tag att stanna själv.. och händer det inte på första komandot, oavsett komando, så öka volymstyrkan och se till så att hästen går fram direkt och lyssnar. säg inget 4 gånger utan de skall ske på första! För mig funkar de på banan, min häst kan mestadels gå utan att jag håller i henne men de funkar inte för mig i hagen. Hon sa till mig att försöka göra oväntade saker, att släppa tyglar/grimskaft och låta henne gå själv brevid och jobba så alltid, så fort de gick... Mycket beröm är viktigt!! det var hennes tips, prova :)

Tack för tipset :) skall försöka hur det går..
är det någon skillnad vilken sida jag går på eller ska ja byta lite nu och då.? och om jag går t.ex. på vänstra sidan om henne och vill svänga henne åt höger skall jag då lite putta henne åt höger eller skall jag byta sida.? kanske dumma frågor :P men vill vara säker på vad för signaler jag sänder till henne :)
 
Sv: Få hästen att lita?

Tack för tipset :) skall försöka hur det går..
är det någon skillnad vilken sida jag går på eller ska ja byta lite nu och då.? och om jag går t.ex. på vänstra sidan om henne och vill svänga henne åt höger skall jag då lite putta henne åt höger eller skall jag byta sida.? kanske dumma frågor :P men vill vara säker på vad för signaler jag sänder till henne :)

Enligt hennes trori skall du alltid gå in mot mitten, oavsett varv så att hästen inte kan tränga dig. När du skall byta varv, gör halt och gå framför utan att hålla i hästen. om du skall svänga kan du närma dig bogen eller gå ännu närmare och ja, "putta" med "axlen" på bogen och tillslut kommer hästen läsa ditt kroppsspråk så du inte behöver nudda henne/honom. lycka till :)
 
Sv: Få hästen att lita?

Ta hjälp av någon kunnig om du är osäker.

Att hästen inte går fram handlar ofta på brist på förtroende till ryttaren. Ofta går det lättare på marken efter som att man där lätt hamnar framför hästen. En häst som är osäker skickar en ranglägre att gå framför. Därför bör du undvika att gå framför hästen när du leder utan istället gå vid dess sida. Vid bogen kan vara svårt om det saknas ett förtroende men åtminståne vid huvudet eller strax bakom är ganska bra. Ett tips är att du leder i lina eller längre grimskaft så är det lättare för dig att signalera till hästen och även se hennes signaler. Det är viktigt att kunna ge varandra utrymme.

Det är såklart viktigt att ni bygger upp en god relation från marken men tänk på att inte bli för metodisk. Det ni ska uppnå är som sagt en god relation, och för att nå dit bäst är ju det viktigaste att ni umgås och ha roligt tillsammans. Ni kan klickerträna eller hitta på andra småsaker på ridbanan tex.

Om hästen bufflar, så putta undan den när du återfått balansen och "ta tillbaka" utrymmet därifrån som hästen just knuffat undan dig. Inget bråk eller irritation, bara återta ditt utrymme. Till slut kan du kanske förutse bufflingar och hinner putta undan hästen innan den puttat undan dig. Glöm dock inte att behålla en god relation och var glad och kela som vanligt. Att hästen försöker kontrollera dig är inte felaktigt, elakt eller konstigt utan ett sätt för hästen att lära känna dig och ta reda på vart du står.

Om hästen börjar backa när du rider så sitt still i sadeln och vänta ut hästen. Beröm när den stannar och be den sen att gå fram igen. Det kan ta lång tid ibland vid enstaka tillfällen, men sålänge du behåller lugnet och inte blir otålig så kommer det med största sannolikhet sluta med att hästen går fram och övervinner sin rädsla. Det är viktigt att man försöker att inte göra en stor grej av situationer som uppstår, utan låt hästen få upptäcka att det inte blir värre än han gör det själv. Att man inte heller ger upp är också viktigt, efter som att varje framsteg och övervunnen rädsla bidrar till att hästens förtroende för dig ökar, men också för sig själv vilket är ännu viktigare. Däremot ska du inte bli arg, hård eller otålig. Oftast räcker det med lite tålamod. Försök också att inte ge för tydliga hjälper, och låt hästen gå väldigt sakta om den vill det. Det viktiga är att hästen tänker i rätt riktning.

Sist jag hade problem tog det 5-10 minuter innan vi kom från gården, efter den dagen har vi inte haft några problem alls.
 
Sv: Få hästen att lita?

Jag har nu försökt börja mera med markarbeten, vilket senast gick väldigt bra :D mest problem blir de då hon inte förstår mina hjälper, måste bara komma ihåg att vara mer tydlig. Det jag är lite förvånad över är att hon inte följer efter mig t.ex. på plan om hon inte är fast. Hon är väldigt då menar jag VÄLDIGT nyfiken men hon borde ju ändå följa mig.? Betyder det att hon inte accepterat mig som ledare.?

Alltså jag tar det väldigt lugnt när hon stannar, och berömmer då hon går framåt (hon behöver mycket beröm) har nu försökt vara mer uppmärksam då ja märker att hon börjar stanna så att hon inte hinner stanna utan hellre då gå långsamt framåt.

Nu kanske jag är dum, men har aldrig hört nåt som klickerträna :confused: vad är det.?

"Att hästen försöker kontrollera dig är inte felaktigt, elakt eller konstigt utan ett sätt för hästen att lära känna dig och ta reda på vart du står." Tack för det :bow:

Erica :)
 
Sv: Få hästen att lita?

Hejsan! Jag har två islandsston som jag nu hållit på med horssemanship på sedan en veckas tid varje dag. Jag var på kurs med Sven Forsström, en av Sveriges främsta inom horsemanship, förra söndagen. Det var en underbar lärdom för mig. Med mitt ena sto så är problemet att hon hade tagit över ledarrollen ganska mycket. Hon stannar mitt under ridturen, rider aldrig själv eftersom hon inte går ifrån gården, och vägrar gå framåt, står inte still vid uppsittning, kommer inte själv fram till mig i hagen bl a. Efter denna vecka kommer hon fram i hagen, följer mig till grinden och vill följa med och jobba=). Hon är mycket duktig och jag märker att hon vill verkligen jobba med mig. Jag har inte ännu gått ifrån gården, utan ska vänta ett tag till.
Vårt andra sto är väldigt reserverad och svår att ta i hagen, går därfär alltid med grimma. Hon är mycket rädd om sitt huvud och rädd för höga händer. Efter denna vecka är det lättare att ta henne i hagen, hon kommer t om fram själv ibland, andra säger att de kan gå fram och klappa henne, och jag har jobbat så att hon inte ska vara så rädd för händerna.
En väldigt viktig sak som man ska tänka på för att få hästens uppmärksamhet, är att ge hästen din fulla uppmärksamhet samtidigt. Du ska inte prata med någon annan, inte i mobil, och inte bli störd av något runt omkring utan rikta all uppmärksamhet på hästen. Du kan aldrig begära att få hästen uppmärksam på dig om du inte ger det tillbaka.
Försök att hitta olika sidor med horsemanshipövningar som du kan göra, du kommer att märka skillnad ganska snabbt men sen tar det ändå tid att få fullt förtroende s man får ha tålamod.
Lycka till!
 
Sv: Få hästen att lita?

Jag har nu försökt börja mera med markarbeten, vilket senast gick väldigt bra mest problem blir de då hon inte förstår mina hjälper, måste bara komma ihåg att vara mer tydlig. Det jag är lite förvånad över är att hon inte följer efter mig t.ex. på plan om hon inte är fast. Hon är väldigt då menar jag VÄLDIGT nyfiken men hon borde ju ändå följa mig.? Betyder det att hon inte accepterat mig som ledare.?
Jag ska börja med att säga att mycket få människor i världen är fullfjädrade ledare åt sina hästar. Det brister ofta på många plan, kanske ffa för att vi gärna bygger våra relationer snarare på betigning än på förtroende. Ta inte för givet att du kommer att accepteras som ledare, kanske aldrig. Jag vill inte själv påstå att jag varit ledare åt en häst, trots att jag red min utan sadel och träns regelbundet och aktivt i flera år. Det du ska söka är ett samarbete där du har stort inflytande i de flesta situationer. Ett steg i taget och sen får tiden utvisa hur nära en verklig ledarroll man kommer.

Om det är så att hon i regel brukar följa, men när du försöker inta en ledande position inte gör det, så är det med stor sannolikhet ett sätt för henne att tala om att hon inte vill följa dig. Det kanske också bero på att hon inte förstår dig. Börja inte era lekar med att be om hennes förtroende, börja istället med en lek där ni har lika villkor. Bli intressant, skapa en kontakt. Detta efter att du låtit henne vara en stund så att hon finner sig till ro och du ha möjlighet att observera henne. Personligen har jag även funnit mycket i att själv följa och låta hästen leda. Men det kräver ju att ni redan har en god kontakt och kommunikation.

När du blir intressant kommer hon att följa dig med blicken, håll dig nära så att hon inte behöver göra mer. När du märker att hon är med dig, då kan du be henne att följa.

Tänk på att det hon inte förstår är det du som gör fel. Om det är hästens eget språk du vill anamma. Vill du skapa egna signaler som inte är naturliga för henne, behövder du använda dig av betigning så att hon lär sig vad hon ska göra. Var ödmjuk - det verkar du vara - och ha tålamod. Tålamod för henne men också för dig själv. Och våga testa dig fram.

Känn inte heller någon ångest över att prestera. Oavsätt hur det går idag är det alltid en ny dag i morgon. Du förstör inget genom att misslyckas och ibland kan även stunder som känns helt meningslösa i slutändan, visa sig göra stora saker. Det händer mycket i hästens huvud som vi inte ser, och som den kanske inte visar eller har kommit tillrätta med vid slutet av ett pass - men som ändå är viktigt.

Nu kanske jag är dum, men har aldrig hört nåt som klickerträna vad är det.?
En klicker är en liten plastgrej med en metallplatta i (kan se ut olika) som genom ett enkelt tryck ger ifrån sig ett klick-ljud. Denna använder man för att kunna belöna enkelt och konsekvent i alla situationer. Efter klicket kommer alltid godis. Detta är ren betigning men ett bra sätt att börja en relation på tycker jag, om man har problem. Exakt hur det går till kan du säkert hitta på nätet, jag skulle bara skriva en roman som vanligt. :angel:
 
Sv: Få hästen att lita?

"Att hästen försöker kontrollera dig är inte felaktigt, elakt eller konstigt utan ett sätt för hästen att lära känna dig och ta reda på vart du står." Tack för det :bow:
Och glöm inte att hästen är den bästa läraren. Du vill ju uppnå samma som som hon. Prova att göra som hon och observera hennes reaktion. Se och lär. :) Vi har all kunskap framför näsan på oss.
 
Senast ändrad:
Sv: Få hästen att lita?

tack igen för svaren, skall försöka komma ihåg allting :)

1280 skall försöka se upp det där med horsemanship kanske det funkkar på mitt lilla islandshäst sto också :P

tintilar jag såg på de där med klickning och det skulle kunna vara något att pröva, då hon har lite svårt att koncentrera sig så det kanske skulle kunna hjälpa :D det är så att hon kan följa mig en liten bit, men sedan blir jag ointressant :S :P

Tid och tålamod får jag nog ha :) men no ska det väl börja gå :D

Erica
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 314
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 927
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 980
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp