Bukefalos 28 år!

få hem hästen.

M

miillan

Kommer få hem min lilla sessa om ca 3 veckor och undrar om det är något speciellt jag ska tänka på när jag får hem henne, ge gärna tips osv också!
vill också tillägga att hon har stått i 4månader och fått en semestermage :angel: , hur ska man göra med träningen och fodret osv? för att hon ska gå ner och börja muskla upp sig?
 
Sv: få hem hästen.

Mitt bästa tips är att först ge henne lite tid att landa i allt det nya och att sen ge sig ut på långa skrittrundor, varvat uppsutttet och vid hand, därefter lägga in trav så småningom.
Jag hörde nån gång att motion 30 minuter per dag ger mer effekt än en timme varannan dag.
 
Sv: få hem hästen.

Magtarm är den första veckan tycker jag är en bra investering (dubbel dos enligt förpackning). För att minska stressen med flytt och foderbyte. Redan från början följa de rutiner man tänkt ha. D v s utföra lättare jobb på de tider man tänkt sig för ridning/träning.

Många gör det stora misstaget att låta hästen vila sig till stallmod, och så kommer problemen som ett brev på posten.

För mig är det viktigt att det blir rätt med hagvistelse, det är en hel del hästar som springer sönder sig vid hopsläpp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 209
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: nexxa
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp