Bukefalos 28 år!

Få hund att sluta skälla..

Smurfoff

Trådstartare
Har flyttat till lägenhet nu inne i stan och överförväntan så är hundarna väldigt lugna och trygga här redan. Trodde min pinscher skulle bli stressad då vi flygit runt en hel del men hon tog det väldigt bra. MEN om hon hör någon i trappen så skäller hon. JAg säger till henne på skarpen då slutar hon. Men när jag ska lämna dem ensamma så kan jag inte säga ifrån och då skäller hon kanske ordentligt.

JAg kommer ha dem i badrummet och ha en barngrind, stänger jag dörren blir den sönderkrafsad. då hör hon inte lika mycket ut i trappen. Enda hon kan höra om grannen för något oväsen.

Vill låta dem bo in sig lite innan jag lämnar dem ensamma så nu bor dem här när jag är ledig och hos mamma när jag jobbar..

Har hört man ska spruta vatten på dem när de skäller? Berömma? Ja jag har hört mycket..


Hur ska man göra?
 
Sv: Få hund att sluta skälla..

Spruta vatten är ju svårt när du inte är hemma. Men visst funkar det, jag har stått på vakt och skickat en hink vatten över vår ena hund när han fått tokryck i hundgården.

Har antiskallhalsband också, sånt som vibrerar så ingen annan hund ska få sig en otäck dusch. Fungerar också men inte till 100%.

Vet inte hur stor lägenhet du har, men stänga in så långt från trappan som möjligt. Kanske räcker det med att ha tvn på så reagerar hon inte på spring i trappan?
Anlita en träningssugen kompis som kan springa upp och ner medans du aktiverar hunden i lägenheten.
 
Sv: Få hund att sluta skälla..

Min hund vaktar också ganska mycket, mer när hon är lite uttråkad som i veckan som gått. Sjuk matte med hemtena som ska skrivas och en husse som jobbat långa timmar. Det som funkar bäst på min hund när hon börjar morra/skälla på ngt i trapphuset är att inte göra en så stor grej av det. Jag sitter lugnt kvar och säger lugnt "Tack det räcker". Vad jag säger spelar väl ingen roll men det är vår fras för att visa att vi har hört och att det räcker så.

Provade ett tag att slänga godis i vardagsrummet när hon hörde något i trapphuset. Fungerade inte riktigt som jag tänkt mig, hon slutade skälla under tiden hon åt godiset. När hon ätit upp sprang hon till dörren igen och skällde, sedan sprang hon förväntansfullt in till vardagsrummet och tittade uppfordrande på mig.. :meh: Jag var väl för seg med belöningen helt enkelt så hon trodde skällandet var det som gav belöning haha!
 
Sv: Få hund att sluta skälla..

Hon har blivit bättre efter några dagar. Men om jag ska göra ett snabbt ärende och lämnar dem så börjar hon pipa och bli stressad. Valpen på 5 månader bryr sig inte ens. hon går och lägger sig och sover. Vi börjar lite smått. PRovar lämna dem 10 min åt gången
 
Sv: Få hund att sluta skälla..

Tricket jag fått lära mig är att korrigera innan skallet kommer. Oftast kan man ju läsa av när hunden kommer börja skälla. Precis innan det händer, distrahera och var mer intressant än det som orsakar skallet, när hundens uppmärksamhet är på dig - BELÖNING PARTYPARTY! Du måste vara mer intressant och "mer värd" än det som orsakar skallet.

Detta kräver så klart massor av träning och uppmärksamhet från dig som matte. Ang skällande när du inte är hemma så är min uppfattning att det sällan är ett problem hos en hund som är tränad i att inte skälla, på ett positivt sätt. Jag skulle fortsätta ha hunden hos hundvakt när jag inte var hemma, tills hunden slutat skälla när man är hemma.

Ordentligt med mental och fysisk aktivering är också A och O för en skällande hund, då skällande och andra "problem" ofta orsakas av understimulans. :)
 
Sv: Få hund att sluta skälla..

hon är otroligt vaktig. och har alltid varit. är en dvärgpinscher. hon sover i princip alltid men när ja smyger ut så vaknar hon och ställer sig vid dörren och piper.
 
Sv: Få hund att sluta skälla..

Kan du sätta något för dörren (typ en plast- eller träskiva som hängs med krokar) så kan du stänga dörren ändå?

Jag brukar alltid lämna dem i ett stängt rum med bärbara datorn som spelar någon TV-serie eller så har jag TVn på, halvhög volym. Eftersom det blir så mycket ljudförändringar på sådant (folk som skriker, bråkar, skrattar, saker händer etc.) slutar de att reagera på/leta efter ljud på samma vis och sover djupare.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 691
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 420
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 275
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp