Få i kräsen häst tillskott

Bukefalos 30 år!

Jag har exakt samma problem! Lättfött kallblod som inte behöver kraftfoder men behöver selen. En kräsen sådan också tyvärr. Äter inte hästgodis. Får ont i magen av soja/blir grinig, får diarré av vanliga mineralblandningar från Krafft och Granngården och jag tror även han inte riktigt tål lusern.

Jag har aldrig lyckats få en häst att äta en större mängd pulvermineraler tyvärr, oavsett vad jag blandat det med. Pulvermineraler som FF och typ Key Minerals innehåller dessutom höga doser koppar och zink som smakar urk. Dessutom vet vi faktiskt inte vad hästar egentligen behöver för mängder, eller för den delen hur de tar upp det, samt att jag aldrig varit med om eller hört någon häst någonsin diagnostiserats med faktiskt koppar, zink, eller tex koboltbrist även om det såklart säkert förekommer i ffa vanvårdsfall. Däremot ses selenbrist då och då, senast för bara några veckor sen från en här på forumet.

Jag blandar för övrigt selen i Granngårdens betfibermash. Bara rivna morötter funkar också.
Jag har råkat ut för brist på zink för en häst. Ett sto som fick som klibbig smuts, ngn sorts eksem, i pannan. Tog upp det med veterinären som rekommenderade att ge henne vatten ur en förzinkad hink. Med byte av mineraler försvann det på någon månad.

Vill man vara riktigt nördig så inkluderar man också ett vattenprov. Vårt vatten har sjukt höga värden på järn och om jag har förstått det rätt så tar hästen upp järn i vattnet lättare än i föda.
Ja, järn ska han inte ha. De flesta grovfoder innehåller väl mer än tillräckligt av järn, därför är det så konstigt att väldigt många mineralfoder innehåller järn. Men men, vad han behöver har jag räknat på. Snarare problem med att få i honom det.

Min är lättfödd och kräsen, så kräsen att stallkompisar som passat honom blivit överraskade över hur svårt det är att få i honom hans mat 😆

Just nu får han 50/50 asparkspellets och mash som mineralerna blandas i och det går oftast ner. Däremot är det ofta så att han inte äter upp direkt utan han går tillbaka till krubban då och då under natten. Jag har lagt till en liten näve lusernhack vid kvällsfodringen för att trigga igång intresset för krubban igen. Det funkar ganska bra. När han stod på lösdrift var det extremt frustrerande att stå och vänta på att han skulle äta upp däremot, för det gjorde han inte.

Min är lättfödd och kräsen, så kräsen att stallkompisar som passat honom blivit överraskade över hur svårt det är att få i honom hans mat 😆

Just nu får han 50/50 asparkspellets och mash som mineralerna blandas i och det går oftast ner. Däremot är det ofta så att han inte äter upp direkt utan han går tillbaka till krubban då och då under natten. Jag har lagt till en liten näve lusernhack vid kvällsfodringen för att trigga igång intresset för krubban igen. Det funkar ganska bra. När han stod på lösdrift var det extremt frustrerande att stå och vänta på att han skulle äta upp däremot, för det gjorde han inte.

Ja precis, min står på lösdrift så jag får stå och vänta. 😅

Liknande trådar

• Träning & tillskott vid SI-leds problematik
  • Foder till ponny med EMS?
  • Kraftfoder rådgivning
  • Tillskott vid foderbyte?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur