Jag har exakt samma problem! Lättfött kallblod som inte behöver kraftfoder men behöver selen. En kräsen sådan också tyvärr. Äter inte hästgodis. Får ont i magen av soja/blir grinig, får diarré av vanliga mineralblandningar från Krafft och Granngården och jag tror även han inte riktigt tål lusern.
Jag har aldrig lyckats få en häst att äta en större mängd pulvermineraler tyvärr, oavsett vad jag blandat det med. Pulvermineraler som FF och typ Key Minerals innehåller dessutom höga doser koppar och zink som smakar urk. Dessutom vet vi faktiskt inte vad hästar egentligen behöver för mängder, eller för den delen hur de tar upp det, samt att jag aldrig varit med om eller hört någon häst någonsin diagnostiserats med faktiskt koppar, zink, eller tex koboltbrist även om det såklart säkert förekommer i ffa vanvårdsfall. Däremot ses selenbrist då och då, senast för bara några veckor sen från en här på forumet.
Jag blandar för övrigt selen i Granngårdens betfibermash. Bara rivna morötter funkar också.