Få igång gångarterna (tölten)

M

Maltise

Hejsan!

För några veckor sedan började jag rida en islandshäst ute i samma stall där jag hade min förra medryttarhäst.
Hon är 17 år gammal och 143 i mankhöjd (vilken kanske inte är så intressant att skriva här :p)
Men iafl.. hon rids av en annan tjej 3 gånger i veckan, men vad jag uppfattar det, så rids hon inte säkrskild hårt alls. Hon har även tidigare sått i långa perioder.

Nu undrar jag lite hur man ska få igång hennes rena gångarter igen. Hon har en travtölt. Alltså inte varken någon ren trav eller någon ren tölt. Utan en blandning därimellan. Hon är ganska så seg, men blir väldigt pigg när hon får komma ut :) (vilken vi försöker hinna med någon gång i veckan..).
Så nu undrar jag alltså vad det bästa sättet är att få in den riktiga tölen och traven, så är de är två gångarter var för sig.
Denna isis är den första som jag rider regelbundet, innan har det bara varit turridning i fjällen osv..
Men någon som har några tips på vad jag kan göra, för att förtydliga gångarterna hos henne. (jag rider dock bara en gång i veckan, så tränar ju inte med henne så ofta).

All tips och tricks är välkomna :)
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

*inte 100% insatt i islandsridning, men ville göra ett försök:p*

H*n kanske inte har tillräcklig balans/muskulatur till att bära sig i stabil tölt, och kanske inte är islandsfödd. Något kanske gick fel i aveln, och hästen kan ha svårt med tölten osv, men jag vet inte ..
Gör många halvhalter och samla hästen till tusen när du går från skritt till tölt, och så fort den börjar komma ur balans är det småvolter som gäller. Men smyg igång tölten, nästan från stillastående alltså!
I traven; rid lätt och öka i snett-igenom vägar.
Om tölten fortfarande inte funkar när du övergår från skritt/nästan helt still, kittla med piskan långt bak.
Löslongering kan också vara en bra idé om du vill att h*n ska springa på och då blir det lättare trav!

Går hästen i travtölt när andra rider? Kanske du sitter fel/hästen behöver någon specialridning?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Cavalettibommar! Då tvingas hästen att trava :)
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Jag tycker att du åstadkom ett bra försök, för att ändå inte vara så insatt (som du sa.)
Hästen är islandsfödd och har kunnat gå alla gångarter tidigare.. Jag tror nog mer på det du sa, om att hon har en sämre balans/muskulatur nu, när hon inte rids ordentligt..
För jag känner att när man försöker öka traven på henne så börjar hon alltid galoppera med något ben :p så blir liksom halva övergångar. Sen när jag ska minska tempot igen, för att komma bort ifrån travgaloppen så blir det istället väldigt långsamt..

Ärligt talat har jag inte sett någon annan rida henne. Ägaren, som även är stallägare där isisen står, rider ingeting nu. Men hästen har en till medryttare som är där 3 ggr i veckan. Vet dock inte hur hon rider eller vad hur mycket och vad hon kräver av hästen. Men har hört av en kompis (som sett henne rida) att det inte är så seriöst.
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

jag kapar tråden en snabbis, om det går för sig.

Jag har startat en del trådar om min fjord/islandkorsning som jag försöker töltsätta. jag har fått massor av bra tips, och fått några få steg i något som antingen var tölt, grisepass eller en korsning av allt + trav :crazy: Är blåbär på islandshästar och deras gångarter.. Han har använt sig av denna fortskaffingsmetod ute i hagen ett par gånger, så det finns ju gömt någonstans djupt inom honom.

Men vad jag funderar på nu är, hur "fattar" ni tölt? Ger man ett speciellt kommano, som för galopp, eller bara "gasar man på" som när man ska börja trava? Låter lite makabert, men jag tror ni förstår hur jag menar. Min fjis går över i denna oidentifierade gångart när han antingen travar så fort han kan, skrittar så fort han kan eller får order om trav i nerförslut. På vanlig platt mark eller ur vanligt tempo har jag aldrig fått honom i det jag tror är tölt.. Dessutom måste han hålla upp sitt huvud högt för att komma in i den nya gångarten som (varar kanske två tre steg, har inte fått ihop fler än så länge...)
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Av mina erfarenheter, hur man "fattar tölt", så ska man rida långsamt sittadjupt ner i sadeln, halhalfter och sen låta hästen gå på.. Jag har också lärt med att det är viktigt att få upp huvudet på hästen, så att benen lyfts. Då vet iafl jag att jag har gjort rätt. Men sen kanske inte detta är just det rätta, men så har iafl jag lärt mig tölt. Och det funkar ju på regelbundet ridna hästar :)

Men den isis jag rider nu, kan inte riktigt få upp sitt huvud tillräckligt, för att sedan lyfta på benen. Det kan ju kanske också vara en orsak till att tölten inte fungerar.. :crazy: Vad vet jag, ..
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

"Att få upp huvudet på hästen" är någonting som många tror krävs för att en häst ska tölta.
Men grejen är inte att huvudet ska högt upp, för ett för högt huvud kan resultera i spänningar i rygg och nacke för hästen.

Men man ska känna att framdelen "lättar" lite. Hästen ska jobba under sig med bakdelen.
Tölt är en krävande gångart och det bästa är att köra korta stunder så hästen orkar med.
Skänkelnvikningar är bra övningar för att få hästen att "trampa under sig", dvs. börja jobba med bakdelen.

En häst som är lite lat kan piggas upp med snabba gångartsbyten. Det kör jag mycket med en av mina pojkar som är lite lat, de blir lite mer alerta och tycker oftast att det är riktigt skoj.
Att träna halter gör också att hästen "trampar under sig mer".
Galopp är en bra gångart för att träna upp kondition och styrka.

Hoppas jag har kunnat hjälpa till något!
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Hästen har antagligen inte ridits i gångarterna ordentligt på väldigt länge. Men mkt mkt skrittarbete, volter, skänkelvikningar, samling etc. kommer att bygga upp hästen och kommer antagligen få lättare att komma fram i tölt eller trav. Rid så hästen verkligen jobbar med bakkärran och stärk den, klättra är jätte bra om ni har ngt bra ställe. Kolla lite runt här på islandssidan kan du nog få mkt bra tips, lägg ut bilder i gångartstråden så kan det vara lättare att hjälpa dig. Sen är det alltid bra med att ta hjälp av en tränare. Hoppas du fick ngt på vägen.
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

När jag ska komma fram i tölt (de extremt få gångerna jag ridit isisar) så gör jag en halvhalt i skritten, sitter till, kortar upp tyglarna rejält (utan att slita i munnen) och sedan skänkla. Inte en bank i magen, utan bara hålla om så att skritten ökar successivt!

Lycka till:bump:
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

När jag ska rida min häst i tölt så samlar jag honom, försiktigt, försiktigt i skritten så han samlar sig utan att bli spänd. Därefter försöker jag driva in honom i tölten försiktigt så att allting går smidigt, och att han inte spänner sig ett uns. :)

Tycker det är tråkigt att man lär sig att "huvudet ska upp", korta! tyglar och luta sig mycket tillbaka (klassiska turridningsgrejen) då det eg. inte gynnar hästen något.
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Nä, det är förstås att inte hästen har någon större nytta (snarare tar skada) av högt huvud och bakåtlutning, men det är lättare att få en ren tölt då. När man har hittat steget kan man börja tänka mer på sitsen, handfattningen och muskelarbetet
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Ren tölt kommer när hästen är i balans och är avslappnad, samt jobbar rätt. Den jobbar knappast rätt som stjärnkikare och spänd.. ;)
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Jag har inte sagt att "höja huvudet" är det enda jag gör för att få hästen att tölta... Men däremot har ja fått lära mig, av de få gångerjag ridit turridning, att jag ska korta tyglarna mer än vanligt och då höjs ju huvudet automatiskt?


Okej, bra tips på övningar jag ska pyssla med. Detta kommer nog hjälpa mig och isisen jag rider mycket (:
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Hästen har antagligen inte ridits i gångarterna ordentligt på väldigt länge. Men mkt mkt skrittarbete, volter, skänkelvikningar, samling etc. kommer att bygga upp hästen och kommer antagligen få lättare att komma fram i tölt eller trav. Rid så hästen verkligen jobbar med bakkärran och stärk den, klättra är jätte bra om ni har ngt bra ställe. Kolla lite runt här på islandssidan kan du nog få mkt bra tips, lägg ut bilder i gångartstråden så kan det vara lättare att hjälpa dig. Sen är det alltid bra med att ta hjälp av en tränare. Hoppas du fick ngt på vägen.

Ne precis, det är det jag också anar.. eller rättare sagt vet! Okej, tack för tipsen på övningarna, för att förbättra hennes gångarter. Klättra håller vi på med för fullt. Hon tycker det verkligen är jätteroligt att få komma ut och springa och busa :D

MM, ska kolla vidare här på buke som du sa. Och tack så ycket för den hjälp du bidragit med! :D Jag vet att den kommer hjälpa oss mycket på vägen.
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

När jag ska komma fram i tölt (de extremt få gångerna jag ridit isisar) så gör jag en halvhalt i skritten, sitter till, kortar upp tyglarna rejält (utan att slita i munnen) och sedan skänkla. Inte en bank i magen, utan bara hålla om så att skritten ökar successivt!

Lycka till:bump:

det där känner jag igen jättemycket! det var det jag menade med "upp med huvudet"
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Ren tölt kommer när hästen är i balans och är avslappnad, samt jobbar rätt. Den jobbar knappast rätt som stjärnkikare och spänd.. ;)

Nej men det var inte heller så jag menade.. Ja sa upp med huvudet för att folk skulle förstå. Men Det är ju inte direkt så att jag inte bli nöjd förrens hästen går räjält upp med huvudet. Det är iafl inte mitt mål för att lyckas med tölten. jag kortar tyglarna, då huvudet ändå följer med!!
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Är du säker på att hon har travtaktig tölt? Det kan vara grisepass. Känner igen mig en del i det du beskriver, har ridit isis i 1 ½ år och i början hade han väldigt dålig trav, gick lätt över i grisepass och tölten näst intill obefintlig. Har inte heller kunnat få någon proffshjälp så jag har kämpat på egen hand. Har dock blivit bättre. Tölten har jag inte fått riktigt ordning på men jag försöker. Jag brukar börja från skritt och samla ihop så att han trampar under sig ordentligt, jobba mycket med tex skänkelvikning, öppna/sluta och halter innan, annars är det omöjligt. Sen kortar jag upp och driver in honom, han måste gå väldigt samlad. Sen får man bara hoppas att fötterna hittar rätt. Går han över i trav eller ännu värra grisepass:eek: är det bara att börja om igen.

En klar fördel med töltjobb är att galoppen blir väldigt fin. Prova även att jobba med galoppen, jag vet inte om detta hjälper tölten, men jag har fått för mig det, fast har inga som helst bevis!:angel:

Ett litet tjuvknep: Det kan ibland vara lättare att få tölt i lite lätt nedförlut.:idea:
Och skit i huvudet, tar hon upp det en aning, fine! Men tänk inte nu ska jag ta upp huvudet så att vi kan tölta, utan konsentrera dig på benen för det är dom som gör jobbet!

Lycka till, och om du kan så ta hjälp av någon som förstår sig på isisar eller som iaf har gott om erfarenhet själv. Den andra tjejen som rider hästen, är hon duktig isisryttare?? Du kanske kan be henne om hjälp i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Av mina erfarenheter, hur man "fattar tölt", så ska man rida långsamt sittadjupt ner i sadeln, halhalfter och sen låta hästen gå på.. Jag har också lärt med att det är viktigt att få upp huvudet på hästen, så att benen lyfts. Då vet iafl jag att jag har gjort rätt. Men sen kanske inte detta är just det rätta, men så har iafl jag lärt mig tölt. Och det funkar ju på regelbundet ridna hästar :)

Men den isis jag rider nu, kan inte riktigt få upp sitt huvud tillräckligt, för att sedan lyfta på benen. Det kan ju kanske också vara en orsak till att tölten inte fungerar.. :crazy: Vad vet jag, ..

Lyfta upp huvudet vet jag inte men en sak som är säker är att hästen ska kunna bära sig själv under dig i tölten. Man ska inte behöva sitta och hålla i huvudet. Mer drivning bakifrån så kommer framdelen upp. Sedan gäller det även att hästen tar halvhalterna ordentligt för annars kommer ni ingenstans.

Jag tycker att du och den andra tjej måste komma fram till hur ni ska träna hästen ihop för att den ska bli bättre. Det måste vara som en röd tråd genom hela träning. Så att inte du gör en sak och hon en helt annan. Det bästa är nog att gå en kurs alla 3 tillsammans.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 366
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 261
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp