Få igång gångarterna (tölten)

Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Läste i en annan tråd att passtaktiga hästar kan ridas med fördel i uppförsbacke, och att travtaktiga kan ridas i nedförs !
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Är du säker på att hon har travtaktig tölt? Det kan vara grisepass. Känner igen mig en del i det du beskriver, har ridit isis i 1 ½ år och i början hade han väldigt dålig trav, gick lätt över i grisepass och tölten näst intill obefintlig. Har inte heller kunnat få någon proffshjälp så jag har kämpat på egen hand. Har dock blivit bättre. Tölten har jag inte fått riktigt ordning på men jag försöker. Jag brukar börja från skritt och samla ihop så att han trampar under sig ordentligt, jobba mycket med tex skänkelvikning, öppna/sluta och halter innan, annars är det omöjligt. Sen kortar jag upp och driver in honom, han måste gå väldigt samlad. Sen får man bara hoppas att fötterna hittar rätt. Går han över i trav eller ännu värra grisepass:eek: är det bara att börja om igen.

Grisepass har jag inte ens någon aning om vad det är :o. Är egentligen inte så insatt i islandshästridning, utan började rida denna isis just för att motionera henne lite. Men dom tips du kom med låter som en blandning av mycket. Saker som jag redan trimmar på, och saker som jag kan börja träna. Jag får tacka så mycket för dom! :)



En klar fördel med töltjobb är att galoppen blir väldigt fin. Prova även att jobba med galoppen, jag vet inte om detta hjälper tölten, men jag har fått för mig det, fast har inga som helst bevis!:angel:

Galoppen jobbar jag redan för fullt med. Hon orkarde till en början inte särskilt mycket, eftersom att hon knappt går någonting.. Men jag jobbar på, men känner att jag inte ska pressa henne för mycket. Vi brukar också klättra en del i backar och ha riktigt dkoj ute ;)

Ett litet tjuvknep: Det kan ibland vara lättare att få tölt i lite lätt nedförlut.:idea:
Och skit i huvudet, tar hon upp det en aning, fine! Men tänk inte nu ska jag ta upp huvudet så att vi kan tölta, utan konsentrera dig på benen för det är dom som gör jobbet!

Okej, detta har jag inte vetat om tidigare, då jag bara hört "isis" människor sagt att det inte är bra att tölta i nerdörlutande backe.. Men det du menar kanske inte är någon märkbar lutning, utan bara lite hjälp på vägen?


Lycka till, och om du kan så ta hjälp av någon som förstår sig på isisar eller som iaf har gott om erfarenhet själv. Den andra tjejen som rider hästen, är hon duktig isisryttare?? Du kanske kan be henne om hjälp i så fall.

Just islandshästfolk är det lite ont om istallet, eftersom isisen jag rider är den enda i stallet.. Men visst kan man ta hjälp utifrån.. Men jag vet inte om jag är beredd att satsa så mycket med en häst som nästan har gått i pension. Kanske blir för taksigt mot henne?
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Lyfta upp huvudet vet jag inte men en sak som är säker är att hästen ska kunna bära sig själv under dig i tölten. Man ska inte behöva sitta och hålla i huvudet. Mer drivning bakifrån så kommer framdelen upp. Sedan gäller det även att hästen tar halvhalterna ordentligt för annars kommer ni ingenstans.

Jag tycker att du och den andra tjej måste komma fram till hur ni ska träna hästen ihop för att den ska bli bättre. Det måste vara som en röd tråd genom hela träning. Så att inte du gör en sak och hon en helt annan. Det bästa är nog att gå en kurs alla 3 tillsammans.

Okej, jag förstår. Jag har lärt mig en hel del från er som skrivit i tråden. Det tackar jag för! Men som jag sa, de erfarenheter jag har av islandshästar, och som jag nämnt tidigare i tråden, det är sånt jag lärt mig på de få turridningar jag deltagit i. Och knepen jag fått tagit lärdom av där har hjälp mig för stunden.

Men nu när jag själv ska utvecklas tillsammans med den isis jag rider, blir det en helt annan situation.. Man rider inte längre på en häst som vet hur man gör det den blir tillsagt att göra. Man måste själv agera rätt i rätt situation för att även hästen ska förstå.
Så jag är overhörd tacksam över de tips ni ger mig, pga av min dåliga erfarenhet jag har av islandshästridning..

Nu är det ju såhär, att jag från början inte hade tänkt att satsa särskilt mycket tillsammans med denna häst. Men eftersom jag själv gillar att utvecklas tillsammans med hästen, så gav jag mig in på att försöka. Jag vet att jag gör många misstag, det vet jag redan om. Men det var lite det som var tanken. Hon är 17 år och har haft ett långt liv bakom sig. Jag har ingen tanke på att sätta igång världens hårdträning med henne, utan bara att försöka få tillbaka den tölt, hon en gång haft.. Jag har aldrig träffat den andra tjejen som rider hästen, eftersom vi rider olika dagar. Jag har inte heller tänkt att ordna träningar för en tränare, eftersom jag bara rider denna häst en gång i veckan. Visst kan jag snacka lite med den andra ryttaren, men jag är rätt så säker på att hon inte tränar hästen särkskilt hård. Vad jag har hört rider hon mest ut och luffsar i skogen.. Men visst skulle jag kunna höra med henne!
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Läste i en annan tråd att passtaktiga hästar kan ridas med fördel i uppförsbacke, och att travtaktiga kan ridas i nedförs !

Okej, roligt att du la in det här. Lite extra tips är alltid välkomna :)
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Grisepass är när de flyttar båda benen på ena sidan samtidigt (som en hyena eller giraff). När de går vanligt flyttar de ju vänster bak och höger fram samtidigt, men om de går i grisepass flyttar de båda benen på högersidan samtidigt, båda vänsterbenen är i backen. Tänk dig när man har skidstafett eller längskidor eller vad det heter. Alla högerben flyttas samtidigt, sen vänsterbenen. Detta kan de göra både i skritt och trav. Det är rätt vanligt att de går i grisepass om de är i dålig kondition, tjocka eller stela. Hästen jag rider är rätt tjock,:angel: har blivit smalare nu, men fortfarande tjock. Det är jättebra att gå i skog och mark så att de får lyfta på fötterna för att träna bort grisepass.
Det känns lite speciellt, istället för framåt så åker ryggen lite från sida till sida. svårt att förklara. Det enklaste är att du ber någon kolla på benen åt dig när du rider. Min går nästan bara i grisepass i traven numera.

Jag är inte heller särskilt insatt i isisridning, så jag har inte tänkt allt för mycket på det. oftast går de i den gångart som passar bäst för tillfället och om grisepassen beror på dålig kondition eller liknande så kommer den förhoppningsvis försvinna så småningom ändå. Det finns säkert någon som har bra tips på hur man blir av med den, men jag har bara låtit det vara och bryta av när det blir fel och försöka få riktig trav.

När det gäller nedförslut så är det aldrig bra att springa nedför, i någon gångart. Men i väldigt lätt nedförlut som man utan problem kan trava i är det oftast lättare att få tölt. Jag har hört att det beror en del på om hästen är travtaktig eller passtaktig, men jag kan inte så mycket om sånt, så jag är tyst:angel:

Jag tror inte att hästen far illa av att du inte tränar för instruktör. Inte det minsta, men om du vill få ordning på tölten underlättar det nog. Jag rider bara i skogen, precis som hundratals andra hobbyryttare, och det går utmärkt. De är bara bra att man håller igång dom så de inte står och stelnar till, speciellt om hon är lite äldre.
Får man fråga hur gammal hon är?
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Grisepass är när de flyttar båda benen på ena sidan samtidigt (som en hyena eller giraff). När de går vanligt flyttar de ju vänster bak och höger fram samtidigt, men om de går i grisepass flyttar de båda benen på högersidan samtidigt, båda vänsterbenen är i backen. Tänk dig när man har skidstafett eller längskidor eller vad det heter. Alla högerben flyttas samtidigt, sen vänsterbenen. Detta kan de göra både i skritt och trav. Det är rätt vanligt att de går i grisepass om de är i dålig kondition, tjocka eller stela. Hästen jag rider är rätt tjock,:angel: har blivit smalare nu, men fortfarande tjock. Det är jättebra att gå i skog och mark så att de får lyfta på fötterna för att träna bort grisepass.
Det känns lite speciellt, istället för framåt så åker ryggen lite från sida till sida. svårt att förklara. Det enklaste är att du ber någon kolla på benen åt dig när du rider. Min går nästan bara i grisepass i traven numera.

Nu förstår jag ! :) Jag känner igen en del av vad du säger. Känner ingen det där med att ryggen går från sida till sida. Det är exakt samma för mig. Men som jag nämnt tidigare så är jag och hästen (plus min kompis och henne medryttis) ute en del del i naturen. Vilken dom tycker är jätteroligt :) Men tack för tipset iafl ;D

Jag är inte heller särskilt insatt i isisridning, så jag har inte tänkt allt för mycket på det. oftast går de i den gångart som passar bäst för tillfället och om grisepassen beror på dålig kondition eller liknande så kommer den förhoppningsvis försvinna så småningom ändå. Det finns säkert någon som har bra tips på hur man blir av med den, men jag har bara låtit det vara och bryta av när det blir fel och försöka få riktig trav.

När det gäller nedförslut så är det aldrig bra att springa nedför, i någon gångart. Men i väldigt lätt nedförlut som man utan problem kan trava i är det oftast lättare att få tölt. Jag har hört att det beror en del på om hästen är travtaktig eller passtaktig, men jag kan inte så mycket om sånt, så jag är tyst:angel:

Ah okej, jag förstår vad du menar. Jag antog att du syftade på en backe med knapp märkbar lutning! :angel:

Jag tror inte att hästen far illa av att du inte tränar för instruktör. Inte det minsta, men om du vill få ordning på tölten underlättar det nog. Jag rider bara i skogen, precis som hundratals andra hobbyryttare, och det går utmärkt. De är bara bra att man håller igång dom så de inte står och stelnar till, speciellt om hon är lite äldre.
Får man fråga hur gammal hon är?

Okej. Men jag känner själv att jag inte har den tiden att lägga ner på det. Visst, kanske en dag i veckan räcker för att träna för en tränare. Men det är den enda tiden jag har tillsammans med henne! Så då lägger jag hellre ner den dagen på egen träning och lite tips från andra !
Hon är 17 år.
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Hästen jag rider är också 17! Det är ingen ålder för en isis, de blir ju oftast rätt gamla. Så pension är nog inte att tala om än på ett tag. En kompis till mig hade en 28 årig isis och det var för 4 år sedan, så hästen är väl 32 nu. Har sett dem ute ibland när jag kör förbi och den ser väldigt pigg ut.
Jag tycker inte heller att jag har råd eller lust att lägga pengar på tränare. Hästen jag rider har varit tävlad en del och det märks att han kan, men det blir så mycke extra jobb runt omkring om man ska träna. Jag bor lite avsides så det blir en del bök med transporter och så.
Skogsmulleridning is the shit!!:love::rofl:
 
Sv: Få igång gångarterna (tölten)

Hästen jag rider är också 17! Det är ingen ålder för en isis, de blir ju oftast rätt gamla. Så pension är nog inte att tala om än på ett tag. En kompis till mig hade en 28 årig isis och det var för 4 år sedan, så hästen är väl 32 nu. Har sett dem ute ibland när jag kör förbi och den ser väldigt pigg ut.
Jag tycker inte heller att jag har råd eller lust att lägga pengar på tränare. Hästen jag rider har varit tävlad en del och det märks att han kan, men det blir så mycke extra jobb runt omkring om man ska träna. Jag bor lite avsides så det blir en del bök med transporter och så.
Skogsmulleridning is the shit!!:love::rofl:

Nemen så mycket vi har gemensamt :) Och ja har hört det där förrut, de om att isisar blir rätt gamla. Jag kör precis som du.. Jag och isisen jag rider ska utvecklas tillsammans. Sen får vi helt enkelt se hur det går. Men nu har jag iafl fått en del tips som säkerligen kommer hjälpa oss mycket på vägen :)
Jag önskar dig all lycka till med din polle :) :bow:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 759
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 366
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 484
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 261
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp