Få jobb som ensamstående

Normal arbetstid är 8+1h=9h och sedan tillkommer eventuellt restid till förskolan vilket kan varierar med upp till 2h beroende på pendlingsavstånd. Det är 9,5-11h per dag i förskolan har förskolorna ens öppet så länge? Men det kanske är normal öppettid för en förskola?

Ja, det är klart de är öppna, hur ska föräldrarna annars kunna jobba? Vår förskola har öppet 7-17 åtminstone, och om det behövdes skulle de ha öppet längre ändå.

Normal arbetstid är 8+1h=9h och sedan tillkommer eventuellt restid till förskolan vilket kan varierar med upp till 2h beroende på pendlingsavstånd. Det är 9,5-11h per dag i förskolan har förskolorna ens öppet så länge? Men det kanske är normal öppettid för en förskola?

Ja, det är klart de är öppna, hur ska föräldrarna annars kunna jobba? Vår förskola har öppet 7-17 åtminstone, och om det behövdes skulle de ha öppet längre ändå.

Jag tror att även föräldrakooperativ har en skyldighet att ha öppet enligt kommunens ramtider (vilket i Sthlm är 06.30-18.30). På samma sätt som alla förskolor är skyldiga att, vid behov, ordna barnomsorg även om det har sommarstängt. Det är helt enkelt förutsättningar för att de ska få det kommunala stödet varje barn de har där. Men det brukar dock finnas en 'tyst' överenskommelse om att man inte begär barnomsorg utanför kooperativets öppettider eller under sommaren eftersom det många gånger skulle stranda verksamheten.

Jag tror att även föräldrakooperativ har en skyldighet att ha öppet enligt kommunens ramtider (vilket i Sthlm är 06.30-18.30). På samma sätt som alla förskolor är skyldiga att, vid behov, ordna barnomsorg även om det har sommarstängt. Det är helt enkelt förutsättningar för att de ska få det kommunala stödet varje barn de har där. Men det brukar dock finnas en 'tyst' överenskommelse om att man inte begär barnomsorg utanför kooperativets öppettider eller under sommaren eftersom det många gånger skulle stranda verksamheten.

Nä, alla kan fortfarande inte få csn av olika anledningar. Det var väl det som diskuterades och det jag svarade på.
Dehar skyldighet att ha öppet06.30-18.30. Behöver man utöka tiderna ska detta tillgodoses omgående.
Vår kommun har öppet till 18.30 om man fyller i schemat fyra veckor innan, senare kan de inte ändra. Det gynnar de som har en fast tjänst. Värre för vikarier, jag kan aldrig ta en sen stängning till exempel bara beroende på förskolan eftersom jag inte haft så pass långa vik än att jag vet fyra veckor innan hur mina tider är. Jag kan lämna dem tidigast 06.15, då hinner jag knappt om jag börjar sju. Tidigare kan jag inte börja.

Ja. I teorin ska alla barn ha en förskoleplats inom fyra månader också. Det var nästan ett års väntetid i den förra kommunen jag bodde i när jag bodde i Sverige, ansökte i oktober, fick inskolning i mitten av augusti året efter för min då 1,5 åring och det var lika för många andra också. Teori följs inte alltid i praktiken. Tyvärr. I vår kommun säger de tvärnej om det inte står med på schemat.

@Svartfot - om vi behöver barnomsorg under sommaren när vår fsk är stängd så är det en sammanslagning av flera olika fsk som gäller. Dvs både ny personal, plats och andra barn. Det är väl den största nackdelen med att ha det så som vi har. Å andra sidan har vi 18 barn på 3,25 pedagoger. En enormt familjär och stimulerande miljö! Har valt att ha kvar den fskn trots att vi flyttat därifrån och har 7 st som är inom 500 m hemifrån. Jag löser sommaren med föräldrapenning och mormor som barnvakt.

Nä, alla kan fortfarande inte få csn av olika anledningar. Det var väl det som diskuterades och det jag svarade på.

Vår kommun har öppet till 18.30 om man fyller i schemat fyra veckor innan, senare kan de inte ändra. Det gynnar de som har en fast tjänst. Värre för vikarier, jag kan aldrig ta en sen stängning till exempel bara beroende på förskolan eftersom jag inte haft så pass långa vik än att jag vet fyra veckor innan hur mina tider är. Jag kan lämna dem tidigast 06.15, då hinner jag knappt om jag börjar sju. Tidigare kan jag inte börja.

Men det är ju fortfarande inte förbjudet att plugga. Du kan bara inte få försöjningsstöd samtidigt.

Men visst, jag håller med om att det är en svår sits att vara helt ensamstående med småbarn, utan utbildning, jobb, a-kassa eller csn, och ovanpå det en oflexibel förskola. Då är ju en del av de möjligheter som annars skulle vara möjliga uteslutna.

Kan du göra något åt situationen med csn, går det att få tillbaks den möjligheten?

Har du möjlighet att jobba deltid?
Dvs ekonomisk möjlighet?
Eller gå på timvikariat?
Är barnomsorg alltså endast möjlig vardagar dagtid om jag förstod dig rätt?
Affärer (kassapersonal, och uppackning av varor! Det kommer enorma mängder varor till många av affärerna! Kolla t ex med apotek om du har några sådana på din ort) och städjobb tycker jag brukar kunna erbjuda "bra" arbetstider. Dvs dagtid, och ofta förmiddagar vilket brukar passa barnomsorgen bäst.
Även callcenter brukar kunna erbjuda dagtid.
Alla tre av dessa typer av jobb är inte så högavlönade, vill gärna anställa på timtid och är sällan heltid men det är kanske något att börja med för att så småningom hitta ditt ultimata jobb/utbildning?

Jag har bara jobbat inom vården så mina tips utgår därifrån, eftersom du nämnt att du sökt usk-utbildningen.
Här i min kommun har usk-utbildningen blivit väldigt populär till följd av arbetslöshet och inte alla kommer in vid första försöket. Åtminstone här sker intag åtskilliga gånger per år, har du sökt mer än en gång? Sök igen, är mitt tips! Och igen. Kommer du in på den och börjar plugga kommer du få gå ut på flera praktiker och då få in en fot på mer än ett ställe för framtida sommarjobb/extrajobb.

Under tiden, har du prövat att gå in som timvikarie? I min kommun ringer man till en resursförmedlare som har hand om flera områden och ber att få gå introduktion någonstans, det behövs alltid folk. Och det finns fler än en resursförmedlare. De kan inte garantera dig ett visst antal timmar men lägger du till fler ställen än ett efter hand så bör du få ihop en hel del! Då lägger du din kalender själv och kan lägga dig tillgänglig varje vardag 07-17 tex. Du får jobba 300 timmar (tror jag) innan du måste börja läsa. Det finns många olika ställen att få in en fot på inom vården, hemtjänst (bara i min lilla stad finns iaf 7 olika grupper), äldreboenden, lss-boenden osv. Har du möjlighet till barnvakt någon helg då och då så får du in lite mer pengar.

Tyvärr kan det vara svårt att få ett fast jobb fort, man får oftast vänta på att bli in-LASad. Jag blev färdigutbildad våren -13 och hade tur att bli upplockad på ett vik på min tidigare arbetsplats nästan direkt, och hade jag inte valt att börja plugga igen nu så hade jag haft rätt till en fast tjänst först nu. Men som sagt, det finns mycket jobb som timvikarie så det kanske kan vara en kortsiktig lösning.

Jag är inte mamma själv och har bara mig själv att tänka på (fullt upp med det också ioförsig...) men jag blir ganska så less när jag läser endel inlägg här. Vad vinner man på att skuldbelägga och agera fröken duktig som minsann klarar av precis allt i hela världen och då tycker man att alla andra ska göra det också? Livet är tufft, man kan inte förvänta sig en räkmacka, man måste vara beredd på att jobba hårt och så vidare men innan man skriver texter fyllda av dömande meningar och kaxiga hintar om att ts inte kämpar tillräckligt hårt kanske man ska se sig själv i spegeln. Vi vet väldigt lite om varandra, vart vi kommer ifrån, vilka tidigare erfarenheter vi har och varför vi hamnat där vi är. För att du upplevt något som fungerande betyder det inte att alla andra också gör det. Du har säkert svagheter du också som inte andra har. Och är man inte redan skör och trött som ensamstående småbarnsmamma så tror jag att man lätt kan bli det av omgivningens attityd.

Under tiden, har du prövat att gå in som timvikarie? I min kommun ringer man till en resursförmedlare som har hand om flera områden och ber att få gå introduktion någonstans, det behövs alltid folk. Och det finns fler än en resursförmedlare. Du får jobba 300 timmar (tror jag) innan du måste börja läsa.

Såvida du inte flyttat så bor vi i samma stad så jag korrigerar din text lite.

I vår kommun går man numera via en väg-in, dvs en person på resursförmedlingen håller möten med personer som sökt som timvikarie. I samråd med resursbokarna så går personen till den arbetsplats där trycket är högst. När jag började som timvikarie så fick man själv ringa enhetschefer, många kommuner har fortfarande kvar det sättet. Kanske var via resursförmedlarna när du började? En väg-in är relativt nytt.

300 dagar är gränsen för vårdbiträde i vår kommun (har hört att många kommuner försöker ha denna spärr för att just öka utbildad personal). Sen måste man antingen läsa till uska eller byta jobb. Att bli färdig våren 2013 och få fast tjänst 1,5 år senare är snabbt jobbat! :D Dagarna för att bli inlasad till fast tjänst ligger på runt 720 dagar.

Vet inte om jag är en av de i texten som klassas som fröken duktig, så lite dumt att rätta din text isåfall. Att slå dig på fingrarna är inte meningen :o. Men min chef håller i en väg-in just nu och svärmor är en av resursbokarna. Själv upplever jag inte att någon i texten framställer sig som duktig, däremot får TS tips i en tråd som hon verkar ha lämnat. Vi är många som är och har varit ensamstående som vet vilken väg TS vandrar, men vi vet också att det går. Klassa oss gärna då som duktiga.

Har du möjlighet att jobba deltid?
Dvs ekonomisk möjlighet?
Eller gå på timvikariat?
Är barnomsorg alltså endast möjlig vardagar dagtid om jag förstod dig rätt?
Affärer (kassapersonal, och uppackning av varor! Det kommer enorma mängder varor till många av affärerna! Kolla t ex med apotek om du har några sådana på din ort) och städjobb tycker jag brukar kunna erbjuda "bra" arbetstider. Dvs dagtid, och ofta förmiddagar vilket brukar passa barnomsorgen bäst.
Även callcenter brukar kunna erbjuda dagtid.
Alla tre av dessa typer av jobb är inte så högavlönade, vill gärna anställa på timtid och är sällan heltid men det är kanske något att börja med för att så småningom hitta ditt ultimata jobb/utbildning?

Jobbar du i butik så lär du få jobba helger, även om du plockar varor.

Här verkar man inte kunna jobba 300 dagar utan utbildning. Folk bara tittar konstigt på en när man nämner det.
Och då är det vårdpersonal jag pratat med. Men det kanske bara är i vissa kommuner

@Bexzor 300 dagar menade jag naturligtvis! Inte timmar. Jag hade ca 400 dagar när jag började mitt vik om jag minns rätt... Jobbade innan också. Det jag vänder mig emot är attityden att man absolut inte ska få några fördelar för att man har barn. Jag menar att det är helt naturligt och självklart att man ska ta emot den hjälp som finns eller "förmildrande omständigheter" om det är möjligt för att göra det bättre för BARNEN. Och sig själv. Man ska inte behöva skämmas för att man inte orkar jobba som om man inte hade barn att ta hänsyn till. Jag får uppfattningen i ditt första inlägg att du inte ville att det skulle märkas att du hade barn? Det är väl helt naturligt att det gör det. Och ganska omänskligt om det inte gör det, speciellt om det inte finns en pappa som hjälper till ens varannan helg, eller mor och farföräldrar till exempel. Vi har inte alla samma förutsättningar och kontaktnät. Jag har full förståelse för att en mamma inte vill jobba lika mycket kvällar etc som mig som inte har barn. Eller ha någon form av regelbundenhet om det år möjligt så barnen har möjlighet att pyssla med fritidsaktiviteter.

Men det är ju fortfarande inte förbjudet att plugga. Du kan bara inte få försöjningsstöd samtidigt.

Men visst, jag håller med om att det är en svår sits att vara helt ensamstående med småbarn, utan utbildning, jobb, a-kassa eller csn, och ovanpå det en oflexibel förskola. Då är ju en del av de möjligheter som annars skulle vara möjliga uteslutna.

Kan du göra något åt situationen med csn, går det att få tillbaks den möjligheten?
Fast jag klarar mig bra, har faktiskt aldrig, sedan jag började, haft en dag som jag inte haft jobb på. Bara det att jag kan inte ta en stängning eller en tidig öppning, å andra sidan har jag inte haft så pass långa vikariat att det har varit aktuellt än och faktum är ju att de flesta förskolor klarar sig till 07 innan vikarierna kommer in på morgonen om det är så och de allra flesta barn går ofta hem vid 16, senast 16.30. På de förskolor jag jobbat där det varit mycket integration, vilket är där jag önskat i första hand, är det ytterst få som är kvar efter 14.00, jag tror faktiskt inte det har hänt hittills. ;)

Jag behöver plugga 17 veckor utan csn, sedan ska skolan skicka in studieresultaten. Skolan är dock ganska snälla så läraren sa att de kan göra det nu om det är så, då alla mina uppgifter är klara fram till jul förutom det projekt vi håller på med. Å andra sidan så utbildar jag mig med förhoppning på diplomatutbildningen och eftersom jag jobbar i en kommun med oerhört mycket integrationsarbete och jag därför dels har en tjänst inom integrationen, projektanställning som tar slut i december, och sedan jobbar upp till 100% i förskolorna som överhuvudtaget har väldigt mycket flyktingbarn, så känner jag att när jag nu har fått in en fot så tar jag den här terminen och jobbar på fältet så jag möter de jag sedan kommer att möte ute i verkligheten på en gång.

Fast jag klarar mig bra, har faktiskt aldrig, sedan jag började, haft en dag som jag inte haft jobb på. Bara det att jag kan inte ta en stängning eller en tidig öppning, å andra sidan har jag inte haft så pass långa vikariat att det har varit aktuellt än och faktum är ju att de flesta förskolor klarar sig till 07 innan vikarierna kommer in på morgonen om det är så och de allra flesta barn går ofta hem vid 16, senast 16.30. På de förskolor jag jobbat där det varit mycket integration, vilket är där jag önskat i första hand, är det ytterst få som är kvar efter 14.00, jag tror faktiskt inte det har hänt hittills. ;)

Jag behöver plugga 17 veckor utan csn, sedan ska skolan skicka in studieresultaten. Skolan är dock ganska snälla så läraren sa att de kan göra det nu om det är så, då alla mina uppgifter är klara fram till jul förutom det projekt vi håller på med. Å andra sidan så utbildar jag mig med förhoppning på diplomatutbildningen och eftersom jag jobbar i en kommun med oerhört mycket integrationsarbete och jag därför dels har en tjänst inom integrationen, projektanställning som tar slut i december, och sedan jobbar upp till 100% i förskolorna som överhuvudtaget har väldigt mycket flyktingbarn, så känner jag att när jag nu har fått in en fot så tar jag den här terminen och jobbar på fältet så jag möter de jag sedan kommer att möte ute i verkligheten på en gång.

Menar du diplomatutbildningen på UD?

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 235
Senast: fio
·
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
867
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 489
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka