Få manen att växa!

lillan222

Trådstartare
Hej, jag har ett jätteproblem med min medryttarhäst, hans man är förskräcklig.

Han är en friser men den där fantastiska långa tjocka manen har han inte.
Jag brukar fläta och använda pälspray, dock så fryser sprayen vid vintertid vilket är sjukt irreterande😣.

Finns det något bra tips på hur man kan boosta manen utan att lägga ner massa pengar?

Tack!
 
Låt den vara helt enkelt, dränk i pälsglans innan du reder ut den och användbara mjuka hår/svans borstar och börja reda ut från topparna mot rötterna, sliter mycket mindre på håren. Men framför allt undvik att borsta mer än absolut nödvändig och undvik halstäcken.
 
Håller med @ptr gör mindre. Red försiktigt ut manen om det blir tomteflätor annars låter du den vara. Jag brukar borsta manen ett par gånger per år, när jag ser att det börjar bli dreads i mankammen
 
Hur länge har du flätat? Jag har flätat i nio månader nu och märker stor skillnad. Använder inte så mycket pälsglans annat än om det är svårt att reda ut.

DSC_0831.JPG



16.2018.jpg


Jag lägger ibland in "anti-bit" gegga så andra hästar inte ska kompis-klia honom, och så lägger jag in flätorna dubbelt, efter flätning. Jag tar ut flätorna och flätar om dem en gång varannan vecka.

42427624_741885736143723_2492050508877922304_n.jpg
 
Min ena häst hade varken lugg, man eller svans när jag köpte den. Bokstavligen en kal svansrot och inget mer. Den hade tydligen sett ut så i 10 år, alltså hela sitt liv. Jag testade att ge den kiselgur och håret började att växa markant. Redan efter två månader var det stor skillnad och efter två år hade svansen vuxit ner ända till marken. Manen växte från tre strån till en normaltjock man och luggen likaså.

Jag vet att många här inte tror mig, men så gick det i alla fall till. :D
 
Hur länge har du flätat? Jag har flätat i nio månader nu och märker stor skillnad. Använder inte så mycket pälsglans annat än om det är svårt att reda ut.

DSC_0831.JPG



16.2018.jpg


Jag lägger ibland in "anti-bit" gegga så andra hästar inte ska kompis-klia honom, och så lägger jag in flätorna dubbelt, efter flätning. Jag tar ut flätorna och flätar om dem en gång varannan vecka.

42427624_741885736143723_2492050508877922304_n.jpg

Vart kan man köpa denna Anti-bit? Låter som något som kan behövas till sommaren!
 
Hej, jag har ett jätteproblem med min medryttarhäst, hans man är förskräcklig.

Han är en friser men den där fantastiska långa tjocka manen har han inte.
Jag brukar fläta och använda pälspray, dock så fryser sprayen vid vintertid vilket är sjukt irreterande😣.

Finns det något bra tips på hur man kan boosta manen utan att lägga ner massa pengar?

Tack!

Jag hade undvikit päls/man/svans spray att användas frekvent.
En del sådana gör att stråna blir skörare och lättare går av.
Även om allt blir mjukt och glansigt ”för ögat” .

I övrigt så fråga ägaren vad denne tycker ang manen ?
 
Jag hade undvikit päls/man/svans spray att användas frekvent.
En del sådana gör att stråna blir skörare och lättare går av.
Även om allt blir mjukt och glansigt ”för ögat” .

I övrigt så fråga ägaren vad denne tycker ang manen ?

Hon tycker lika som mig, att den mst bli bättre och förlängas😂

En sak som är jätte irriterande är att han har som gapp i manen, som att en del bara har försvunnit.
(Bilden tror ja är från förra sommarn🤔 Kan skicka en bild på nuläget senare😊)
 

Bifogade filer

  • IMG_20180727_191257_617.jpg
    IMG_20180727_191257_617.jpg
    167,6 KB · Visningar: 237
Hon tycker lika som mig, att den mst bli bättre och förlängas😂

En sak som är jätte irriterande är att han har som gapp i manen, som att en del bara har försvunnit.
(Bilden tror ja är från förra sommarn🤔 Kan skicka en bild på nuläget senare😊)
Sådär blir min hårfagre gosse när han kliar sig mot ett träd sommartid.
Förutom hålet tycker jag manen ser helt ok ut. Att få den att räcka nedanför halsen är komplicerat. Av någon anledning slits den hängande biten mer.
 
Såhär ser manen ut just nu, växt lite mer nu i vintertid med inte så tjockt å långt som jag vill ha det🙈
Han stod i sjukhagen under sommarn (utan träd) Men ändå så lyckas han slita ner den...
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190209-130837.jpg
    Screenshot_20190209-130837.jpg
    125 KB · Visningar: 231
Han kan ha kliat sig mot en stolpe eller krubban.
Alla hästar har inte en tjock man och kommer aldrig få det. Sådana saker styrs av gener och precis som för oss människor så har de olika tjock hårväxt. Eftersom den ändå är såpass lång, förutom där han kliat sig, så får du nog acceptera att han tillhör de som inte har förutsättningen för den typen av man du drömmer om.
 
Såhär ser manen ut just nu, växt lite mer nu i vintertid med inte så tjockt å långt som jag vill ha det🙈
Han stod i sjukhagen under sommarn (utan träd) Men ändå så lyckas han slita ner den...
Jag tycker att det ser ut som om han ändå har manväxt vilket får mig att tänka att han kliar sönder den.

Många frieser jag träffat har haft problem med klåda av olika slag. Om jag var du skulle jag behandla det därefter och ta hand om mankam och hud. Kanske finns det bra krämer att tillgå hos sommareksemfolket?

Ta reda på om han är allergisk mot något? Vad har han för strö etc?

Det finns gummiprylar med nubbar på som man kan sätta upp i boxen så hästen har något att klia sig på som är skonsammare än en (ofta söndertuggad) träbjälke.
 
Jag tycker att det ser ut som om han ändå har manväxt vilket får mig att tänka att han kliar sönder den.

Många frieser jag träffat har haft problem med klåda av olika slag. Om jag var du skulle jag behandla det därefter och ta hand om mankam och hud. Kanske finns det bra krämer att tillgå hos sommareksemfolket?

Ta reda på om han är allergisk mot något? Vad har han för strö etc?

Det finns gummiprylar med nubbar på som man kan sätta upp i boxen så hästen har något att klia sig på som är skonsammare än en (ofta söndertuggad) träbjälke.

Som jag vet så är ha inte allergisk mot något, han går i lösdrift nu så underlaget där är halm. Och i nu läget så kliar han sig inte, det är mest under sommarn.

Eksemsalva är inget jag har tänkt på 🙈

Vet någon någon bra salva?
Kan Fyra ess och Helosan vara något?
 
Som jag vet så är ha inte allergisk mot något, han går i lösdrift nu så underlaget där är halm. Och i nu läget så kliar han sig inte, det är mest under sommarn.

Eksemsalva är inget jag har tänkt på 🙈

Vet någon någon bra salva?
Kan Fyra ess och Helosan vara något?
Eksem kan jag inget om egentligen, men jag hade en ponny som kliade av sig allt vid svansroten på sommaren, det som funkade bäst var solkräm eller Helosan sol.
En anna fick fin man och pannlugg på sommaren och varje år han stallades in tog de två dagar sedan hade han kliat av sig pannluggen mot en krubba. :banghead:
 
Min ena häst hade varken lugg, man eller svans när jag köpte den. Bokstavligen en kal svansrot och inget mer. Den hade tydligen sett ut så i 10 år, alltså hela sitt liv. Jag testade att ge den kiselgur och håret började att växa markant. Redan efter två månader var det stor skillnad och efter två år hade svansen vuxit ner ända till marken. Manen växte från tre strån till en normaltjock man och luggen likaså.

Jag vet att många här inte tror mig, men så gick det i alla fall till. :D
Har de brist på det, så är det klart det funkar. Har de inte brist, så dunkar det inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 902
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 231
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 316
Senast: Milosari
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp