Få med härstamning i passet

Veronika

Trådstartare
Eftersom det varit många diskussioner här gällande hästar med okänd stam i passet och huruvida det går att ändra på detta i efterhand.
Min häst är reggad i ASRP med okänd härstamning. Jag har ju känt till stammen en längre tid men nu äntligen fått tag i uppfödare, ägare till föräldrarna osv.
Ringde till ASRP för att höra om det går att göra ändringar i efterhand och det gick!
Nu är ju pappan till min häst en icke gdk NF men med full gdk härst. Mamman är Hbl/arab (hennes pappa är ej gdk men mammans sida är rent hbl) men jag tycker bara att det är viktigt att han får med härst även om den inte är mkt o hänga i julgranen, bättre än helt okänd iaf.
Hur som helst så krävde ASRP följande:
1. Intyg från hingstägare att betäckning skett
2. Intyg från stoägare att fölning skett samt datum för detta
3. DNA på avkomma, mor o far.
Sen blev jag inte riktigt klok på hur de menade med om jag ville ha mer av härst från mammans sida för hon babblade om att det bara behövdes betäckningsrapport...
Nu är det ju så att samma person ägde sto och hingst vid betäckning/fölning så det är löst, hon äger dessutom fortfarande hingsten så DNA ska ordnas.
Stoet är sålt men henne har jag letat upp och även där ska DNA ordnas.
Så nu vet vi att det går att ändra från okänd till "känd" härst. Och inte kostade det en förmögenhet heller, ASRP ville ha 800 spänn för att ändra i passet så det tyckte jag var ok!
 
Sv: Få med härstamning i passet

jo, det känns som att det är rätt många med "okänd stam". Har själv en som jag var tvungen att registrera som det eftersom vi inte vet var pappan finns (han var inte godkänd och såldes senare).

Men det känns ju skönt att veta att det går att få med i passet om man vill och får möjlighet (trots att man känner till stammen sedan innan)
 
Sv: Få med härstamning i passet

Att få fram DNA kostar 650:- per test. Mamma, pappa, avkomma blir 1950:-.
 
Sv: Få med härstamning i passet

Jo, det vet jag men det får det vara värt! Dessutom så har min kompis oxå en häst med samma pappa så vi kan dela på kostnaden för hans DNA-test, tror att ägaren oxå vill vara med och betala så då behöver jag "bara" betala hela kostnaden för min + mamman :)
 
Senast ändrad:
Sv: Få med härstamning i passet

Verkar faktiskt som de har tagit DNA på pappan men jag ska kolla det med avelsföreningen..
Dessvärre verkar det kört att få med morfars härst eftersom hans mamma är död o det verkar inte finnas de 5 avkommor som krävs för att återskapa DNA o pappan ska tydligen vara i livet men oklart vart han finns.
Dock är jag nöjd om jag kan få med pappan med full härst o mamman med halv.
 

Liknande trådar

Avel Ska nu registrera min åring i ASRP (svensk ridponny) Och funderar över de olika alternativen.Hon blev till genom tjuvbetäckning och...
Svar
14
· Visningar
1 250
Senast: Skogstroll
·
Avel Hur pass viktigt är det att få med stammen på en ponny? Har fått registrera min ponny med "okänd" härstamning eftersom dåvarande...
Svar
5
· Visningar
812
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 796
Senast: Myzan87
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 785
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp