Bukefalos 28 år!

Få tiden till träning

GulleTrollet

Trådstartare
hej!
Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga.

Hur får ni tid till att träna?

Jag jobbar heltid & har sambo, fina vänner & häst. Jag lägger 3-4h i stallet varje dag, rider 5-6 dagar i veckan. Fina middagar & myskvällar med sambon är högt prioriterat. Att träffa mina vänner kommer inte långt där efter. Men behöver verkligen få tid till träning. Jag har försökt med gym, men det går inte. Så nu kör jag PW och lättare löpning, blir 1-2 dagar i veckan men hade velat få till det 3-4 dagar.
Någon som har några bra tips? Hur lägger ni upp det med jobb, familj och träning?
 
Jag jobbar heltid, pluggar heltid, har hund, är medryttare och tränar för en svensk klassiker (och nej jag är ingen supermänniska, jag får bara planera bra ;) ). Nu har jag varit sjuk ett par veckor så det har löst sig själv med träningen men nu när jag är frisk igen tänker jag mig att jag måste gymma 2-3 ggr per vecka och kondisträna lika mycket. Nån gång per vecka ska jag träna innan jobbet.

Kan du träna nåt innan jobbet? Springa/cykla till jobbet eller stallet? har du möjlighet att träna lunchtid? Kan du skaffa medryttare för att inte behöva vara i stallet lika mycket och därmed få tid till att träna/umgås? Träna tillsammans med en kompis så att du kan vara social på samma gång? Jag tycker det är lättare att planera om man har en kalender där man skriver in träning, stall etc.
 
Hur många hästar har du? Vad gör du i stallet? Rider? Mockar? Fixar med foder? Något mer?
Jag tycker nämligen att 3-4 timmar om dagen låter väldigt mycket om du bara har en häst och inte har några extra-uppgifter utöver "det vanliga".

Jag jobbar heltid, har en 3-årig dotter som varannan vecka bor här, har (sen ett par veckor tillbaka) bara två hästar samt en hund. Gym-träning utför jag på jobb-luncherna. Jag har en timmes lunch så det brukar bli 35-40 minuter på gymmet (finns på jobbet, himla smidigt!) samt dusch och äta något proteinrikt. Riktig mat äter jag ett par timmar senare. Jag jobbar olika tider (7-veckorsschema) och har 3-5 arbetsdagar per vecka och tränar generellt sett alla luncher förutom två (två 30 min-helgluncher) på sju veckor.

De veckor dottern bor hos sin pappa brukar jag på lediga dagar träna på mitt vanliga gym hemma alternativt gå på någon gruppträning på något av gymmen i Lund eller Malmö. De veckor dottern bor här blir det "bara" träning på jobbdagar.
Hästarna motioneras 4-6 dagar i veckan, beroende på om dottern är här eller hos sin pappa samt hur jag jobbar. Jag är effektiv i stallet och lallar inte omkring. Ska jag bara mocka till båda, fylla på deras höpåsar samt motionera en ponny så klarar jag det på 1,5 timme.
Hunden motioneras "gratis" genom att alltid vara med i stallet och får dessutom röra sig genom lek på den stora gräsmattan bakom vårt hus och på vanliga koppelpromenader. Min fantastiska granne går ut med hunden när jag jobbar.
 
Använd transportsträckor till träning, antingen genom att springa om det är lite kortare eller cykla om det är längre. Köp ett hantelset, kanske en medicinboll eller liknande och en matta så kan du styrketräna hemma (finns ungefär en miljon träningsvideos på nätet, t.ex. FitnessBlender som finns på YouTube).
 
Ta med hästen i träningen! När jag hade häst så brukade jag jogga med henne på vissa dagar när hon ändå skulle ta det rätt lugnt. Perfekt hon fick markträning och jag fick motion :)
 
Jag tycker du är duktig med 1-2 dagar. Jag har fått inse att jag inte kan få till mer än en, max två gånger i veckan. Och inget när jobbet är som värst. Då hinner jag inte ens promenera som jag vill (varje dag).

På den goda tiden när jag bodde i stan och hade hästar (med pendlingen det innebar) tränade jag på morgonen. Letade rätt på ett gym som öppnade tidigt, och var där kl, 6.15. Tränade och duschade, cyklade direkt till jobb. Uppvärmd när jag kom till gymet, sedan vidare till jobb. Helt perfekt, och kvällen öppen för hästarna.

Körde gymmet 5 dgr/vecka.
 
Har häst, heltidssysselsättning, sambo och ett allmänt fullt schema...

Jag yogar, hemma till video med mattan på vardagsrumsgolvet. Antingen på morgonen innan frukost eller på kvällen innan jag ska sova. Väljer pass utifrån hur mycket tid jag har och vad jag vill fokusera på. Fördelen är att jag kan göra det när jag vill, lägga olika fokus (avslappning, stretching, meditativt) och välja hur länge jag vill hålla på utifrån hur mycket tid jag har (allt från 15 till 90 minuter). Försöker hålla minst 5 dagar i veckan.

Hade kort på anläggning förut, hann aldrig gå dit så det var bara onödiga pengar för mig.
 
Just nu springer jag en gång i veckan eftersom det är det enda som är praktiskt möjligt. Innan det blir mörkt på kvällarna försöker jag springa tre gånger i veckan, oftast i sällskap med hunden. Har inte tid att åka till gym/annan lokal under vardagarna och har ingen lust till det på helgerna.

Har du någon friskvårdstimme genom jobbet som du kan utnyttja? Det har jag och då åker jag till mina föräldrar och springer på deras löpband/lånar en av deras hundar och springer utomhus.

Under sommaren och andra längre lov springer jag varannan dag men det är bara att inse att jag inte hinner det året runt. Hästarna är liksom roligare :D
 
Det beror ju på vad du menar med träning?
Det är FÅ saker man faktiskt behöver ett gym för, det mesta går att göra hemma, i stallet, i skogen, med hästen, på jobbet.
Som häst/stallmänniska är det viktigt att ha bra kontroll och bålstabilitet för att ryggen ska klara tunga lyft o.s.v. och det finns otroligt många bra, enkla övningar att göra hemma framför tv:n, i väntan på mat (typ något som står i ugnen/spisen) Pilates "för hemmabruk" är otroligt bra för ökad kontroll, styrka och stabilitet t.ex. och det enda du kan komma att behöva är ett lämpligt underlag och eventuellt en pilatesboll. Övningar finns på Youtube.

I skogen...ta hästen på promenad och gå "off road"/klättra, jogga, intervallträna.

I stallet kan du ju använda balar, hinkar, grepar, spadar, skyfflar och allt möjligt för att träna armar, ben, kroppskontroll, stabilitet och samtidigt få jobbet gjort!

Kan du cykla till stallet är ju det otroligt bra vardagsmotion också.

Sedan är all motion som blir av bättre än träning som inte blir av :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 534
Senast: MML
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 310
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp