Bukefalos 28 år!

Facket och a-kassa

Sv: Facket och a-kassa

Den andra delen är en grundförsäkringen (ersättningstak 320 kr/dag), som betalas ut till personer som inte är medlemmar i a-kassan eller som inte har varit medlemmar tillräckligt länge för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning.

Så ja, jag antar att du får grundersättningen fram tills årsdagen

Tack för svaret, då är det nog som jag trodde. :)
 
Sv: Facket och a-kassa

Ett tips är ju att om man inte tycker de förtroendevalda är bra..att själv engagera sig. Det är ju medlemmarna som väljer vilka som ska representera en själv. Men ofta orkar folk inte ens gå på årsmötet och rösta. Men samtidigt är man väldigt missnöjd med de valda.
Jag vet att man inte har tid etc att alltid engagera sig men jag tänker ibland att istället för att klaga på de förtroendevalda kan man väl nominera och rösta fram de som man gillar?
 
Sv: Facket och a-kassa

Hur vet man vilket fack som är "rätt"? Är med i ett som är i linje med min utbildning, men som inte har koll på kollektivavtalet på min arbetsplats tex.

Vad jobbar du med? Var är du anställd?

nackdelen med det du skriver är om det fackförbund du är med i inte har kollektivavtalet på din arbetspltas så har man inte alltid samma förhandlingsmandat. Tex vid omorganisationer.
Som du skriver kan de heller ofta inte ge rådgivning utifrån vad som gäller eftersom de inte kan kollektivavtalet.
Däremot kan man ibland som medlem ändå få hjälp i sin situation om man är med i "fel fack" i andra ärenden men jag skulle rekommendera att vara med i det fack som har kollektivavtalet på arbetsplatsen.
 
Sv: Facket och a-kassa

Om man bara är med i akassan brukar man kunna välja vilket som, eftersom man kan vara med i akassa utan att också vara med i fackförenign.
De flesta väljer väl ändå en akassa som ligger i linje med det arbete/ utbildning man har,

Akademikernas a-kassa har som krav att man har minst en kandidatexamen för att få bli medlem. Jag vet inte om de andra a-kassorna har liknande krav på utbildning eller yrke.

Men man kan alltså inte välja och vraka helt fritt.
 
Sv: Facket och a-kassa

Vad jobbar du med? Var är du anställd?

nackdelen med det du skriver är om det fackförbund du är med i inte har kollektivavtalet på din arbetspltas så har man inte alltid samma förhandlingsmandat. Tex vid omorganisationer.
Som du skriver kan de heller ofta inte ge rådgivning utifrån vad som gäller eftersom de inte kan kollektivavtalet.
Däremot kan man ibland som medlem ändå få hjälp i sin situation om man är med i "fel fack" i andra ärenden men jag skulle rekommendera att vara med i det fack som har kollektivavtalet på arbetsplatsen.

Fast jag tycker nog rätt fack är det som definieras av yrket, det är dem som kämpar för just de saker som är viktigt för ditt yrke. Facken kan ge råd och stöd alldeles oavsett om arbetsplatsen har ett kollektivavtal eller inte.
 
Sv: Facket och a-kassa

Nja, det stämmer inte riktigt. Vi har flera medlemmar på mitt jobb utan akademisk examen. Jag tror det heter "eller motsvarande".
 
Sv: Facket och a-kassa

Fast jag tycker nog rätt fack är det som definieras av yrket, det är dem som kämpar för just de saker som är viktigt för ditt yrke. Facken kan ge råd och stöd alldeles oavsett om arbetsplatsen har ett kollektivavtal eller inte.


Jo det är sant, jag uttryckte mig slarvigt med att säga " rätt fack".
Det finns fördelar med båda, att vara med i tex ett akademikerfack som handlar om yrket eller ett fack som har kollektivavtal på arbetsplatsen. Beror på vad man föredrar.
 
Sv: Facket och a-kassa

Akademikernas a-kassa har som krav att man har minst en kandidatexamen för att få bli medlem. Jag vet inte om de andra a-kassorna har liknande krav på utbildning eller yrke.

Men man kan alltså inte välja och vraka helt fritt.

Aha ok.. då får jag rätta mig, Eftersom jag har jobbat många år inom fackförbund inom TCO området är jag van vid det. ;)
 
Sv: Facket och a-kassa

Ett tips är ju att om man inte tycker de förtroendevalda är bra..att själv engagera sig.

Det är faktiskt inte alla som har tid och energi att engagera sig.

Hade det varit bra, hade man varit med. Är det dåligt, struntar man i medlemskap. Ligger väl kanske lite i föreningens intresse att erbjuda något som är intressant att betala för?
 
Sv: Facket och a-kassa

Det är faktiskt inte alla som har tid och energi att engagera sig.

Hade det varit bra, hade man varit med. Är det dåligt, struntar man i medlemskap. Ligger väl kanske lite i föreningens intresse att erbjuda något som är intressant att betala för?

Fast för 230 kronor per månad och 90 kr i akasseavgift - krävs inte så mycket mer än inkomstförsäkring som argument. Sedan får man så mycket mer, om man bara vill ta del - utbildningar, nätverk, opinionsbildning å sitt yrkes vägnar, hjälp vid problem, osv.

Jag förstår att det är tuffare för exempelvis Kommunal när man ska ha dubbla den avgiften. Då måste man också erbjuda mycket mer. Vilket man inte gör utan istället ger man bort pengarna till vänster och tar på sig den politiska tvångströjan. Det är lätt att förstå att många tvekar.
 
Sv: Facket och a-kassa

Fakta kvarstår: man vill ha betalt för något som folk inte vill ha. Och svaret är att man ska engagera sig själv. Fast varför? Det är ju faktiskt föreningen i första hand som är intresserad av att få medlemmar, annars kan man inte existera.
 
Sv: Facket och a-kassa

Fakta kvarstår: man vill ha betalt för något som folk inte vill ha. Och svaret är att man ska engagera sig själv. Fast varför? Det är ju faktiskt föreningen i första hand som är intresserad av att få medlemmar, annars kan man inte existera.

Fast jag menar ju att man får tillräckligt bra bang for the bucks i mitt fackförbund. Det beror både på vilken summa man vill ha för att vara med och vad man kan erbjuda.

Sedan kan man få ut ännu mer om man engagerar sig. Fast då är det inte bara värde för pengar man kan diskutera...
 
Sv: Facket och a-kassa

Men jag tycker inte ditt fack är representativt för hur fackföreningar överlag fungerar. Det är roligt att du är nöjd, men jag kan t ex inte få inkomstförsäkring via mitt fack.
 
Sv: Facket och a-kassa

Men jag tycker inte ditt fack är representativt för hur fackföreningar överlag fungerar. Det är roligt att du är nöjd, men jag kan t ex inte få inkomstförsäkring via mitt fack.

Det må så vara - men det kanske skulle kunna vara en förebild för den fackliga utvecklingen?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 189
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: nowayout
·
Samhälle Eftersom A-kassan har stängt och inte verkar ha någon mail så tänker jag att jag frågar bukeoraklet :bow::bow: Jag har varit sjukskriven...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb När vi ändå har en tråd om nödvändigheten i att vara med i A-kassan. Om man vill byta fack/A-kassa, hur gör man då? Jag var ansluten...
Svar
4
· Visningar
700
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp