Bukefalos 28 år!

Facket och a-kassa

Sv: Facket och a-kassa

Kl

Jag kom på en sak till jag undrar. Jag har förstått att man måste ha varit med i a-kassan i ett år för att få 80% av lönen när man blir arbetslös.
Jag är med i a-kassan från 1/1-14. Om jag blir arbetslös t.ex. 1/10, kommer jag då ha två månader när jag endast får grundersättning och därefter 80%?
Eller måste jag ha jobbat hela det första året jag varit med i a-kassan för att kunna få 80% om jag blir arbetslös?
 
Sv: Facket och a-kassa

Ja, det har jag förstått.
Men måste man ha jobbat ett år efter man gått med i a-kassan för att kunna få 80% av lönen?
Eller om jag tex blir arbetslös under året, får jag då grundersättning fram tills jag varit med i a-kassan ett år och därefter 80%?
 
Sv: Facket och a-kassa

Om jag inte misstar mig helt så får du ingen ersättning alls innan du varit med ett år.
 
Sv: Facket och a-kassa

kl

sorry för lite trådkap men jag måste fråga. Om man är timanställd (men jobbar större delen heltid) och/eller om man är anställd på ett bemanningsföretag som hyr ut en lite vart som helst. Hur går man då med fack och a-kassa? Finns det något för oss? Vet att mitt nuvarande företag är ganska duktiga på det där. Dom säger inte upp folk, dom slutar bara ringa när dom tröttnat på personen. (behöver jag nämna att dom inte är anslutna till något?)
 
Sv: Facket och a-kassa

Förre sambon har tvångsanslutning på sin arbetsplats. Känns helt vidrigt år 2014, ska du jobba här måste du betala till facket.

Låter märkligt. Är det arbetsgivaren som ställer de kraven?
För lagmässigt finns det ju föreningsfrihet så du kan ju inte tvingas vara med i en förening vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Facket och a-kassa

Stjäl sista knappen och passar på att fråga: Hur vet man vilken a-kassa man ska vara med i? Spelar det någon roll? Jag förstår att villkoren kan skilja sig, men om man som jag inte har någon solklar a-kassa att söka sig till, kan man välja och vraka som man vill då?

Om man bara är med i akassan brukar man kunna välja vilket som, eftersom man kan vara med i akassa utan att också vara med i fackförenign.
De flesta väljer väl ändå en akassa som ligger i linje med det arbete/ utbildning man har,
 
Sv: Facket och a-kassa

Om jag inte misstar mig helt så får du ingen ersättning alls innan du varit med ett år.

Oj! trodde det var 6 månader! :eek: Jag är inte med i vare sig fack eller a-kassa.... men det kanske jag borde nu när jag förhoppningsvis byter jobb i år, fasen vad dumt att jag inte tänkt på det!
 
Sv: Facket och a-kassa

Det är inget som ö h t diskuteras. När du anställs går du med i facket, alla avgifter dras direkt från lönen utan vidare medgivande från den anställde. Troligen ingår det väl i anställningshandlingen, att man undertecknar sitt medlemskap i facket. Att gå ur är inte att tänka på, då är man arbetslös nästa gång de behöver göra av med folk.

Jo, det är ett av landets största privata arbetsgivare. Mysigt.
 
Sv: Facket och a-kassa

Om jag inte misstar mig helt så får du ingen ersättning alls innan du varit med ett år.

Jag formulerar nog min fråga otydligt, gör ett nytt försök. :)
Jag gick med i a-kassan 1/1-14. Om jag t.ex. blir arbetslös 1/10 så är jag med på att jag bara kommer få grundersättning, då jag inte varit med i a-kassan ett år.
Men vad händer när jag varit med a-kassan ett år om jag fortfarande är arbetslös då? Kommer jag då från 1/1-15 börja få 80% av lönen (upp till 18500), eller kommer jag fortsätta bara få grundersättning, eftersom jag inte haft jobb hela första året jag varit med i a-kassan?

Är det bara medlemskap ett år som krävs för att få 80%, eller är det medlemskap plus att jag har jobbat hela året?
 
Sv: Facket och a-kassa

Oj! trodde det var 6 månader! :eek: Jag är inte med i vare sig fack eller a-kassa.... men det kanske jag borde nu när jag förhoppningsvis byter jobb i år, fasen vad dumt att jag inte tänkt på det!

Det var lite så jag tänkte också, plötsligt slog det mig att jag kanske ska ta tag i det innan jag sitter där utan jobb! :)
 
Sv: Facket och a-kassa

Låter ju helt sjukt. Men i mina ögon är det väl arbetsgivaren det är fel på och inte facket?
 
Sv: Facket och a-kassa

Den andra delen är en grundförsäkringen (ersättningstak 320 kr/dag), som betalas ut till personer som inte är medlemmar i a-kassan eller som inte har varit medlemmar tillräckligt länge för att ha rätt till inkomstrelaterad ersättning.

Så ja, jag antar att du får grundersättningen fram tills årsdagen
 
Sv: Facket och a-kassa

Låter ju helt sjukt. Men i mina ögon är det väl arbetsgivaren det är fel på och inte facket?

Låter helt fel , dvs att arbetsgivaren beter sig fel. Arbetsgivaren kan inte kräva att man ska vara med i en förening på det sättet. Självklart måste man ge sitt medgivande innan fackavgift börjar dras på lönen.
Men jag vet att vissa arbetsgivare gärna vill att man är med för de tycker att det är lättare.
 
Sv: Facket och a-kassa

Hur vet man vilket fack som är "rätt"? Är med i ett som är i linje med min utbildning, men som inte har koll på kollektivavtalet på min arbetsplats tex.
 
Sv: Facket och a-kassa

Jag betalar 480kr/mån för fack och a-kassa, ibland sugen på att gå ur facket men är för solidarisk till min natur.
Sen har jag en separat inkomstförsäkring för att täcka upp 150 dagar, den kostar säkert mer än det smakar i längden, men känns ändå värt det.
 
Sv: Facket och a-kassa

Facket är så mycket mer än försäkringar...

Du får vara med och påverka din arbetsplats, arbetssituationen, lönen och göra din röst hörd.

Jag är med i vår klubbstyrelse på jobbet och sitter just nu med i vår delegation i löneprocessen och tar fram hur vår lönemodell ska se ut. Det tillsammans med att få vara med i våra förhandlingar enligt medbestämmandelagen (MBL), är värda väldigt mycket på vår arbetsplats. Vi harvarit med och fått igenom stora förbättringar vad gäller arbetstider och arbetsmiljö (men än finns en del att jobba med).

Det är värt väldigt mycket i mina ögon! :)

Är för övrigt Unionen som jag är medlem i
 
Sv: Facket och a-kassa

Detta förutsätter ju att du är medlem i ett bra och engagerat fackförbund.

Hela mitt gäng på jobbet anser att vårt fack bara kör sitt eget race och inte är ett dugg intresserade av oss arbetare.
Då får det vara!

Ett bra tips är ju att fråga andra anställda om dom är nöjda med facket innan man ansluter sig själv.
 
Sv: Facket och a-kassa

Detta förutsätter ju att du är medlem i ett bra och engagerat fackförbund.

Hela mitt gäng på jobbet anser att vårt fack bara kör sitt eget race och inte är ett dugg intresserade av oss arbetare.
Då får det vara!

Ett bra tips är ju att fråga andra anställda om dom är nöjda med facket innan man ansluter sig själv.

Är man några som är intresserade av fackligt arbete på en arbetsplats har man faktiskt laglig rätt till att utföra förtroendeuppdrag på arbetstid. :) Vi har fått gå den vägen och vår arbetsgivare har tyckt att vi varit asjobbiga fler än en gång. När det inte går att diskutera med arbetsgivaren kan det vara bra med lagar (och kollektivavtal om det finns på arbetsplatsen).

Vi är kanske bortskämda med ett stort stöd hos vårat regionkontor och väldigt mycket utbildningar via förbundet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
985
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
10 189
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: nowayout
·
Samhälle Eftersom A-kassan har stängt och inte verkar ha någon mail så tänker jag att jag frågar bukeoraklet :bow::bow: Jag har varit sjukskriven...
Svar
0
· Visningar
686
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp