Bukefalos 28 år!

Färdighetsfoder, krafftfoder (Blanda själv?!)

Emeliiu

Trådstartare
Jag har många funderingar kring krafftfoder och jag skriver här och hoppas att jag kan få lite hjälp, så snälla skriv era tankar och gärna vad ni ger era hästar för foder!!

Jag har en ponny han är 6år, varit skadad och är under igångriden (har aldrig varit helt avställd) jag har testat mycket olika foder men känns inte som jag hittat något som passar.

Just nu får han Betfor, Krafft, Havre och mineraler, jag vill ha något mer färdighetsfoder, jag ger honom havre för att "pigga upp" honom lite och betfor för att han inte dricker på tävling..
Har funderat på Fibergri Bas eller Hippo Bas basic, båda är färdighetsfoder och jag behöver då inte tillsätta massa mineraler, men kanske kan blanda i lite havre för hålla honom pigg .. ?

Men vill ändå på nått sätt behålla betforen för tävlingarna och att det ska vara bra för magen.. jag är så förvirrad!!
 
Sv: Färdighetsfoder, krafftfoder (Blanda själv?!)

Det du ska tänka på är att grunden alltid är grovfoder! Man utgår från grovfodergiva och ska helst ha analys för att kunna räkna ut din hästs individuella behov och vilket kraftfoder han behöver. Utan analys är det gissningar och man får fodra med ögat, dvs hålla koll att hästen verkar må bra på foderstaten och håller lagom hull.
Vilket hull är din ponny i? Går han på bete eller är på stall?

Hippo Bas basic är ett bra grundkraftfoder, även Krafft Grund. Båda innehåller till stor del havre och du behöver alltså inte ge havre också.

En sak du kan tänka på är att inte kolla på fodersäckens rekommendationer! Ofta står det 6-7 kg hö och 2-3 kg kraftfoder vilket jag tycker är en knasig fördelning för en vanlig ridhäst. Ge din häst lagom mkt grovfoder och VID BEHOV kraftfoder. Ibland behövs det inte ens.
Betfor kan du väl fortsätta med om du gillar det och hästen tycker om det.
Mineralfoder är också beroende på analysen, men ibland onödigt när hästen äter mkt hö eller färdigfoder med bra mineralvärden.

Varför har vissa saker inte passat? Vad söker du efter för kraftfoder?
 
Sv: Färdighetsfoder, krafftfoder (Blanda själv?!)

Krafft är ett färdigfoder. Det innehåller betfor och havre m m. För övrigt instämmer jag med Ellyne. Grunden är ett bra grovfoder. Sedan kan man vässa med kraftfoder eller om de behöver för viktens skull.
 
Sv: Färdighetsfoder, krafftfoder (Blanda själv?!)

Tack för svaret. Han är i normal hull, har lätt för att tunna ur men musli funkade inte på honom ,fick mycket gallor av det.
Hört lite förslag om fibergri, kanske att man kan ge detta? Då det även är bra för hästar som "vräker" i sig maten vilket han gör, vill inte att han ska få något foderrelaterat problem.

Har tyvär ingen analys på höt men fint ängshö, väldigt fint, fjolårshö dock.
Han kommer nu gå ute under sommaren på bete men ströfodras med ca 3 kg hö om dagen.
 
Sv: Färdighetsfoder, krafftfoder (Blanda själv?!)

Fibergi är som jag uppfattat det en blandning av kraftfoder och stråfoder, snällt och bra foder men ganska dyrt. Vill du undvika foderstrupsförstoppning är det bästa att alltid ge kraftfodret mitt i ett grovfodermål, inte före för då har hästen inte kommit igång med saliveringen i munnen. Pellets är bra att blöta upp en timme innan utfodring så fastnar det inte så lätt i foderstrupen.
 
Sv: Färdighetsfoder, krafftfoder (Blanda själv?!)

För det första så är väl krafft ett färdigfoder? Om det är märket Krafft du syftar på... Och varför vill du ha ett färdigfoder? Varför vill du byta foder?

Har själv en svårfödd häst (fullblod) hon har fri tillgång på bra grovfoder och får betfor och korn för att hålla hullet.

Det finns ju för och nackdelar med alla foderslag...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 972
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 485
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 186
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 540
Senast: johanssk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp