Färgad hand emoji

karamelldrottningen

Trådstartare
En grej jag funderat lite på. Dessa hudfärger på emojisar borde inte de betyda den hudfärgen man själv har?
Varför jag undrar är för att två personer som använder en ganska mörk färg trots att de själva är ljusa i huden.
Som tex denna 👍🏿 Fast man är väldigt ljushyad själv. Jag förstår inte riktigt innebörden? Tänkte som sagt att det skulle vara ens egen hudfärg men alla verkar inte tänka så. Jag själv använder nästan alltid gula gubbar pga original och enkelt.
 
Jag har via twitter blivit varse att många ljushyade tydligen använder dem som någon sorts PK grej för att "representera" svarta mer eller något sådant, känns lite.. tillgjort.

Har innan dess mest sett svarta emojis användas på ett lite mer memeigt sätt. Vet ju inte säkert men fått känslan av att det är lite av en rasistisk grej.

Tyckte det var bra som det vara med de gula, hela poängen var ju att de var neutrala.
 
Jag tror att jag råkade få en mörk arm (använder ofta den symbolen som är en arm som typ spänner sig), och sedan dess har mitt tangentbord alltid den som förslag, så då fortsätter jag bara använda den :)
 
Jag har nog mest sett det när offentliga verksamheter lägger upp inlägg, och vill visa på sin mångfald typ.

Exempel: Nu har vi nya böcker på stadsbiblioteket, kom och låna! 👍🏿👍🏻👍🏽

Jag brukar mest använda de gula standardemojisarna
 
Tror aldrig jag sett det fenomenet. 😅

Jag klarar verkligen inte av de gula så jag har den färg som är närmast min egen dvs den ljusaste 👌🏻😂
 
Jag har bara tänkt att jag använt den som är mest lik min egen - och då lite som att det är "jag" som gör tummen upp i texten tex. Har inte reflekterat så himla mycket över det; saknade liksom inte olika alternativ när det bara fanns en färg, och hade nog inte reagerat/saknat alternativen om man bytt ut dem till tex grön eller röd (kanske grön för tumme upp och röd för tumme ner).
Jag hade inte själv använt en av de mörkare i tex meddelanden till mina vänner - av anledningen som ovan, att emojin för mig representerar mig själv i meddelandet.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 820
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 903
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 441
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 411
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp