Färgfråga

F

Filur

Vilken färg blir det troligast på valparna om man parar en rödbrun och en tan färgad?
 
Beror på vad som finns bakom.

Jag kan bara cocker vad det gäller färger, och om man parar en röd med en b/t kan man då få: svart, röd, eller b/t beroende på vad de har anlag för. Möjligt, men inte särskilt troligt att det kan bli brunt. Dessutom kan det bli brokigt mellan två enfärgade hundar.

Den röda kan bara ge rött och brunt anlag, då bägge färgerna är reccesiva, brunt är dubbelt reccesivt. Svart är dominant, så en svart grundfärg kan gömma andra anlag. Tan teckning är reccesivt anlag, och en röd hund kan ha teckningen utan att den syns. Brokigt-anlag kan döljas i en enfärgad hund.

Det är omöjligt att säga exakt vilka färger det blir. Det brukar ta en kull innan man vet vad man har att vänta.

Jag vet en kull t.ex med en b/t hane som parade en röd tik. Vad vi visste om färgerna vara att hanen hade ett brokigt anlag och minst ett svart, kanske kunde nedärva rött, alltid lämnar ett tananlag. Tiken lämnar rött, möjligen tan och har sobelanlag (och det anlaget har jag ingen aaaning om hur det funkar).

Fram föddes en kull om 7 valpar, alla med svart grundfärg. det talar om att hanen INTE har något rött anlag, för då skulle hälften av valparna ha rött som grund. 4 av valparna fick tan, vilket talar om att tiken har ett tan-anlag. 2 valpar blev brokiga vilket talar om att även tiken har brokigt anlag, något som jag (eller tikägaren) inte hade förväntat. Möjligen kan det vara sobelanlaget som spökar, det vet jag för lite om.

Valparna har alla rött anlag fastän alla har svart som grundfärg. Alla har minst in ett tan-anlag och de enfärgade kan ha brokigt anlag.

Färgenedärvning är kul men oerhört komplext :)

Mvh
Duvan
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 232
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
12 111
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Är äntligen i livet där jag kan skaffa valp igen (schäfer). Har kontakt med en uppfödare som planerar att para deras tik med en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 672
Senast: YlvaG
·
Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
281
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp