Bukefalos 28 år!

Färskfoder

Dino

Trådstartare
Jag tänkte att min hund skulle få gå över på färskfoder efter det att hans eliminationsdiet är färdig. Då det inte verkar vara foder han är allergiskt mot.

I djurbutiken vi har här finns det bravo och klass att välja mellan. Vilket är bättre ? Och vilken av alla olika smaker?

Han har som sagt en hel del klåda vi är inte sådär superaktiva men går promenad på ett par timmar/dag och tränar lite utöver det som lydnad och trix.
 
Sv: Färskfoder

Du får prova dig fram. Båda innehåller rätt mycket vegitabilier. Har själv en hund under allergiutredning som hittills tål alla proteinkällor vi testat, vilt, lamm, kyckling, nöt (har dessutom på sista tiden fått provsmaka det mesta, även sånt med gris i utan problem). Dock tål han inte bravo lamm ... Om det är kornet eller nåt annat han reagerar på vet jag inte, men med tanke på att en vän hittade korvslantar(!) i bravo så litar jag inte på att innehållet är det de säger. Själv ger jag vom og hundemat 100% kyckling just nu och det funkar väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Färskfoder

vill helst ge ett foder med så lite spannmål som möjligt, innehåller bravo och klass spannmål? Finns det isåfall någon sort som innehåller mindre?
 
Sv: Färskfoder

Ja, både bravo och klass innehåller spannmål så vitt jag vet. Vom och Hundemat har sorter utan spannmål.
 
Sv: Färskfoder

Ja, det gör de. Lika myckt som många torrfoder gör (och med tanke på korvslantarna så kan det ju lika gärna innehålla ännu mer skit). VoH har bara ett foder som innehåller ris, resten är helt animaliska. Musch och emmzo är också spannmålsfria, men det senare innheåller potatis. Nordic har ett spannmålsfritt foder med morot istället för korn och potatis.

Har du svårt att få tag på färskfoder kan du ju blanda eget eller barfa.
 
Sv: Färskfoder

När det gäller Bravo så finns det i alla fall några sorter som inte innehåller så många olika sorters spannmål, men ja, spannmål är det i alla deras foder.

Själv ger jag Bravo Special med vom, vilket är det foder hon fungerat utan tvekan bäst på. Provade Vom og hundemat förut, men oavsett vilken sort jag testade så gick hon upp i vikt hysteriskt lätt och fick problem med analsäckarna för att hon sket för lite.

I bravo special med vom finns det "Animaliska produkter från Svenska Oxvom 40%, Potatisfibrer, Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer."
Deras bas med vom innehåller fler olika spannmål: "Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 45% varav 20% vom, Potatisfibrer, Ångkokt Korn-Havre-Vete, Vetekli,Kalk, Mineraler och Vitaminer."

För att få lite mer kött i fodret så blandar jag dessutom i lite kött från vilt eller lamm som jag köper i färskfoderliknande förpackningar. Dessutom ger jag lite råa, köttiga ben osv.
 
Sv: Färskfoder

svarar alla.

VoH skulle jag gärna prova men djurbutiken tar inte in det trots önskemål. Göra eget och barfa verkar för omständigt.

Det lutar mest åt att prova någon bravosort, det är väl ändå bättre än torrfoder?
 
Sv: Färskfoder

Det lutar mest åt att prova någon bravosort, det är väl ändå bättre än torrfoder?

För min hund fungerar det mycket, mycket bättre än torrfoder iaf :) (och jag har provat flera olika torrfoder och varit jättepetig med vad fodren innehåller osv, så det är inte så att jag gick från "skitfoder" till färskfoder heller.)
 
Sv: Färskfoder

Har hört att många är väldigt nöjd med att ge färskfoder så jag tänkte att de inte kan skada, speciellt inte när han är en allergihund. Och även om det inte är foder han är allergisk mot hoppas jag ändå att de kan hjälpa mot hans klåda iallafall en liten del.

Jag får helt enkelt prova mig fram vilket han funkar på :)
 
Sv: Färskfoder

För mina hundar så spelar det inte så stor roll att det är lika mycket spannmål i Bravo som i torrfoder just för att det är inte är just torrfoder. Det är något med torrfoder som gör att mina hundar får magkatarr, förmodligen den annorlunda magsyran och att fodret stannar kvar längre i magen och irriterar. Nu ger jag dock bara Bravo till en 1/3 resten är Voh samt halvbarf. Men min ena hunds alla problem försvann när torrfodret försvann ur hans diet! Han hade innan problem av och till med svamp och framförallt klåda i mungipan, problem med analkörtarna osv. Vad man ska tänka på om man drygar ut Bravo med rent kött är dock att vitamin/kalkhalten förändras. Så man kan antingen lägga till mer ben ( jag ger ätbara revben och oxsvans t ex ) eller lägga till 1 full dos av t ex standardt immun och kalk + 2 dagar i veckan. Jag ger även blodmjöl eftersom min vinthund behöver mer järn då han har en extremt snabb ämnesomsättning.
 
Sv: Färskfoder

Gäller de bara om jag ska dryga ut de med mer kött? Om jag bara ger bravo så behövs alltså inga kosttillskott utan allt finns i fodret?
 
Sv: Färskfoder

Där går åsikterna isär. Bravo har rätt låga nivåer av vitaminer om man jämför med t ex VoH. Har man en fd klihund som min t ex så är det några som tycker att det kan vara bra att ge ½ tillskott av immun och framförallt kalk 2-3 ggr i veckan om kroppen skulle ha kommit i "obalans". Jag tror min hunds fd problem alla kom ifrån hans mage som inte mådde bra. Han hade aldrig de typiska kräkningarna eller den bubbliga, ljudliga magen som är typiskt för katarr men sedan han slutade med torrfoder så är han en annan hund. Mer mätt och nöjd. Stjäl INGEN mat alls, direktreglerar mer vad han behöver, slutat smaka på frusen hästskit och FRAMFÖRALLT slutta snutta frenetiskt på våra täcken så det t om gått hål. Jag slutade förresten helt med torkade råhudsben oxå!

Jag gav enligt tips min hund så hög dos kalk han klarade av utan att bli hård i magen i 1 månad + full dos immun. ( Detta behöver INTE du göra ) När jag sedan märkte svampen var borta och inte kom tillbaka så är jag nu nere på underhållsdos vilket är full dos 2 ggr i veckan ( om jag ens kommer ihåg ). Han har nu varit klifri och svampfri i flera månader i sträck vilket är rekord.
 
Sv: Färskfoder

Min staffe käkar bravo färskfoder, den röda med vom. Hon är välmusklad, fin i pälsen, skiter lite och fiser inte längre (hennes fisar kunde tömma ett rum förut).
Sen tycker hon att det är gott också. ;)

Tycker hon är mycket finare i kroppen nu. Började se skillnad på henne efter bara en vecka med färskfoder. Framför allt på pälskvaliteten. Att hon sen musklat på sig massor kan ju också handla om ålder, men fodret är nog inte helt oskyldigt heller.
 
Sv: Färskfoder

Ja, jag märker stor skillnad på min hund (som för övrigt är allergisk) på bravo jämfört med torrfoder!
 
Sv: Färskfoder

Troligtvis kvalster eller liknande då det inte har blivit någon skillnad under eliminationsdieten än så länge.
Men det skadar ju inte att ha ett bra foder till honom under tiden vi går vidare med utredningen :)
 
Sv: Färskfoder

kl
Mina hundar har käkat Bravo i många år och jag har varit helnöjd med det.
Blanka fina pälsar, alltid bra i magen och det som kommer ut är små högar.
Sen har jag tyckte att det varit så bra med hamburgarna, lätt att fördela upp portioner osv.
Nu ska jag testa vom og hundemat då min återförsäljare slutar med bravo pga alla prishöjningar :(

När jag började så var det stora kartonger som passade mig jättebra då jag har två stora hundar. Nu är det bara halva kartongena och priset är nästan lika mycket på dem som när jag köpte de stora för något år sedan. Nästan dubbla priset på 1½ år, det blir ohållbart för mig.
Det blir billigare för mig att servera V&h. Men att ha dessa 5 kg korvar i kylen blir inte roligt. Fördelningen blir svår.
Har inte börjat än så jag kan inte säga någon skillnad.
 
Sv: Färskfoder

Många tinar korvarna lite så att de fortfarande är mest frusna och delar dem med vanlig kniv för att sedan frysa om. Det kanske vore nåt?
 
Sv: Färskfoder

Kanske ska prova det.
Men sen när de är uppe i full ranson så går det åt på tre dagar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 144
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 153
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp