Bukefalos 28 år!

Färskfoder

Sv: Färskfoder

Troligtvis kvalster eller liknande då det inte har blivit någon skillnad under eliminationsdieten än så länge.
Men det skadar ju inte att ha ett bra foder till honom under tiden vi går vidare med utredningen :)

Då blir det säkert kanon med färskfoder!

Jag ger Nordic special. Det innehåller nötkött (halsputs), nötvom, ångkokt korn, potatisfibrer och vitaminer+mineraler. Jag började ge det när min äldsta hund var misstänkt foderallergisk och hade genomgått eliminationsdiet. Att jag valde det beror på att det är få ingredienser och därför lätt att fasa in. Nu är ju din troligen inte foderallergisk, men för hund som är det så kan det vara lämpligt att lägga till en ingrediens i taget. Jag började därför att testa nötkött i två veckor, när det fungerade lade jag till po-fibrer. När det funkade så började jag ge Nordic. Nu visade det sig visserligen att min hund tack och lov inte var allergisk alls trots alls. :)
 
Sv: Färskfoder

Jag började ge Klass till mina hundar förra veckan, och de har även foder som är helt animaliskt - köttkross och köttmix. Det kanske är något de kan ta hem?
 
Sv: Färskfoder

Jag såg att köttkross och köttmix bara är ett kompletteringsfoder. Enklast är det att ge ett helfoder på en gång :)
 
Sv: Färskfoder

Trådkapar lite, hoppas det är ok? :)

Verkar vara många kunniga här.
Min tik har nu ätit MUSCH i ca 3veckor. Vann en utlottning av gratis foder i en månad, perfekt då jag ändå tänkt länge att vi ska testa färskfoder.
Anledningen är att hon i perioder kliar sig, hon har visat positivt för inomhuskvalster på ett test, vilket verkar stämma ganska bra då det är den här tiden på året som brukar vara värst då man är mer inomhus än sommartid.
Min fråga: Brukar hundar reagera negativt på färskfoder? Med tex klåda?
Jag vet inte om det är en ren tillfällighet eller om det är fodret hon reagerar på, men hon har börjat klia sig mer den senaste 1.5 veckan..
 
Sv: Färskfoder

Färskfoder generellt, nej. Men om din hund är allergisk mot något i fodret så kan den reagera med klåda, ja.

Vad innehåller fodret? Något annat ni ändrat på senaste tiden? Stress? Slarvat med städning?
 
Sv: Färskfoder

Börjar faktiskt undra om det hänger ihop med löp.... Kan ju då även vara stressrelaterat iom att hon blir väääääääldigt PÅ när hon löper. Hon är igång min stop...
 
Sv: Färskfoder

Jag såg att köttkross och köttmix bara är ett kompletteringsfoder. Enklast är det att ge ett helfoder på en gång :)

Om du ger köttben vid sidan om tror jag inte att det borde vara några problem att använda köttkross och köttmixen som helfoder.

Finns ett annat färskfoder-märke där det stod "kompletteringsfoder" på samtliga av deras produkter, men det är för att tillverkaren är av den åsikt att hunden inte bör äta samma sak varje dag. Och framförallt att färskfoder inte ger särskilt mycket motstånd för tänderna. ;)
 
Sv: Färskfoder

kl

Jag läste någonstans att man inte ska ge färskfoder och torrfoder i samma måltid utan helre ge färkfoder morgon och torroder kväll (eller tvärtom) Varför?
Hur ska jag vänja in hunden på smidigast sätt med färskfoder?
 
Sv: Färskfoder

kl

Jag läste någonstans att man inte ska ge färskfoder och torrfoder i samma måltid utan helre ge färkfoder morgon och torroder kväll (eller tvärtom) Varför?
Hur ska jag vänja in hunden på smidigast sätt med färskfoder?

Det finns en del som påstår att det blir svårt för magen att ta hand om allt bra eftersom färskfoder är mer lättsmält än torrfoder. Jag har dock inte upplevt några som helst problem med det under den korta tid jag gav både torrfoder och färskfoder.

Ofta behöver man inte vänja hundarna vid färskfoder, om man nu inte skulle ha en megaextremt känslig hund. Det är bara att ge. Fördelen med färskfoder är också att man med lätthet brukar kunna ge vilka sorter som helst hur som helst utan att man "fasar över" så som man brukar tvingas göra med torrfoder.

Själv började jag med att ge hälften torrfoder och hälften färskfoder eftersom jag fick för mig att det skulle vara smidigt. Det blev asjobbigt och efter bara någon enstaka dag gav jag enbart färskfoder och använde torrfodret som belöningsgodis och hade det i aktiveringsleksaker m.m.
 
Sv: Färskfoder

Det gick fint i många månader men tillslut fick båda hundarna magproblem den ena riktigt magkatarr av att blanda torrfoder och färskt. När det hade läkt ut klarar de nu lite torrt som godis men den som hade det värst har alltid varit kinkig med godis och nu vet jag varför. Så han har lyxen att få korv och annat då han inte gillar torrfoder som godis.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 148
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 153
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp