Bukefalos 28 år!

fästing halsband till 5,5 månad valp

Rotterö

Trådstartare
kan man ha fästig halsband på en 5,5 mån valp. Om dom leker o busar . Och om den andre hunden biter i halsbandet . Är det farligt
bra tipps tack
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Förra sommarn var min tjej valp och jag vågade inte använda scalibor eller liknade på henne så jag testade örthalsband och det funkade jätte bra! Hon fick inte fler fästingar än vad jag kan räkna på ena handen under hela sesongen. Så det kör vi å i år igen!
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

vart kan man få tag på örthalsband då?
aapoteket? djuraffär eller nätet?
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Örthalsband finns bla på granngården och i djuraffärer. Och de funkar lika bra som de med "kemiska" medel i.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Vet inte med apoteket, jag köpte mitt i en vanlig hundaffär. Finns även på nätet ;)
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Örthalsband är omdiskuterade de med, man vet inte alltid vad de verkligen innehåller och hur de kan påverka hunden. De medel som säljs på Apoteket har genomgått otaliga vetenskapligt beprövade tester, örthalsband i djuraffären är inte vidare kontrollerade. Med det vill jag endast säga att man kanske skall fundera även på den infallsvinkeln, dock tycker jag mycket väl att man kan prova örthalsband om man vill.

Jag har precis samma problem och det blir väl till slut Frontline detta året, tror jag. Men Scalibor nästa, när valpen är vuxen.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Örthalsband är omdiskuterade de med, man vet inte alltid vad de verkligen innehåller och hur de kan påverka hunden. De medel som säljs på Apoteket har genomgått otaliga vetenskapligt beprövade tester, örthalsband i djuraffären är inte vidare kontrollerade. Med det vill jag endast säga att man kanske skall fundera även på den infallsvinkeln, dock tycker jag mycket väl att man kan prova örthalsband om man vill.

Jag har precis samma problem och det blir väl till slut Frontline detta året, tror jag. Men Scalibor nästa, när valpen är vuxen.

Fast jag skrev inget om innehållet. Bara att de fungerar lika bra som de med "kemiska" medel i.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Jag vet ;)

Dock är det nog lite olika hur bra örthalsband fungerar, vet många som inte fått någon effekt alls och ett par som varit "rätt" nöjda. Men som året därpå gått tillbaka till Exspot eller Scalibor.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Jag tycker örthalsbandet luktar så illa. Om man nu har två st som skall lukta illa puu.
Jag läste på scallibur halsbandet
från 7 v ålder på valp kan man använda det.


Men jag har ju en stor hund och valpen,
De busar och biter varandra. Då biter de ju i halsbandet.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Jag hade Scalibor på båda mina när den den ena var liten o det gör jag ALDRIG om!!! Valpen bet av halsbandet o åt upp det i ett obevakat tillfälle. Hon blev jättesjuk o höll på att stryka med. Hon klarade sig men hade under lång tid lite ryckningar i kroppen ibland samt inga fästingar på över ett år :crazy:
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Jag hade Scalibor på båda mina när den den ena var liten o det gör jag ALDRIG om!!! Valpen bet av halsbandet o åt upp det i ett obevakat tillfälle. Hon blev jättesjuk o höll på att stryka med. Hon klarade sig men hade under lång tid lite ryckningar i kroppen ibland samt inga fästingar på över ett år :crazy:

å fy va läskigt.
Jag vet inte hur jag skall göra.
Nu när den farliga TBE smittan kommit hit.
Vi själva skall vacsinera oss
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Jag ska ha scalibur på både valpis och den stora. Däremot har vi köpt vanliga halsband att fästa scalibur på under till. Så dels blir det ju ett riktig halsband och där med starkare för avbitningar osv. Sen skyddar det ju en del när dom busar, eftersom det är ett vanligt utan på. Sen är det "bara" att ha koll på dom, när det är mycket bus osv går dom ju faktiskt att ta av.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Jag ska ha scalibur på både valpis och den stora. Däremot har vi köpt vanliga halsband att fästa scalibur på under till. Så dels blir det ju ett riktig halsband och där med starkare för avbitningar osv. Sen skyddar det ju en del när dom busar, eftersom det är ett vanligt utan på. Sen är det "bara" att ha koll på dom, när det är mycket bus osv går dom ju faktiskt att ta av.

Okej va bra
Men då får ju dom gå med halsband hela tiden. Mina som bara har halsband på promenaden och i båten.
Men då kanske jag skall köpa ett halsband till valpis med.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Frontlain till småhundar, Expot till större är att föredra. Dom har dragit in många av örthalsbanden dom innerhöll olika mängde icke godkända kemikalier, säkerligen inte bra att tugga på.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Dom har dragit in många av örthalsbanden dom innerhöll olika mängde icke godkända kemikalier, säkerligen inte bra att tugga på.

Precis det jag tänkte säga, hörde senast i tisdags att vissa av de s.k. "örthalsbanden" som skulle vara så naturliga har visat sig innehålla kemikalier som förbjöds för ca 20 år sedan i Sverige :crazy:
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Okej va bra
Men då får ju dom gå med halsband hela tiden. Mina som bara har halsband på promenaden och i båten.
Men då kanske jag skall köpa ett halsband till valpis med.

Eller så kör du med exspot om du vill slippa halsbandsdelen? Jag törs inte ha scalibor då jag har katter, men även utan katter skulle jag vara tveksam, just för mina sliter och drar i halsbanden på varandra när de leker, och jag därför aldrig har halsband när de leker. Så jag skulle inte vilja ha scalibor pga den anledningen, knepigt 'ta av när de leker' när de leker såfort de är ute liksom.
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Nej, jag förstår vad du menar :) inte något ont som inte har något gott med sig :o Däremot blir man ju lite fundersam hur mycket gift det verkligen är i halsbanden i o med att de inte var helt nya när hon åt upp det o ändå var hon impregnerar inifrån o ut (eller vad man ska säga) :crazy:
 
Sv: fästing halsband till 5,5 månad valp

Jag var i samma sits förra året. Började med att jag provade örthalsband på "valpen" (Helt åt helvete dåligt är Min erfarenhet) och Frontline (eller var det Exspot? Nåväl det är ju "same same" ) på gamlingen.
Men då ört inte fungerade så körde jag Frontline/Exspot på alla, det man droppar i skuldran och på länden på hund.

Provade även Frontline i sprayformat och det rek. jag Inte! Man ska typ spraya halva flaskan på hunden och "gnugga" in.
Kan ju tala om att hunden fick medlet väldigt (!) lätt in i mun vilket resulterade i överproduktion av saliv.:crazy:

Så det blir "droppar" för hela slanten här hos oss.:)
För något skydd "måste" man ju ha och hellre att hunden får i sig Liiiite av medlet (Resultatet är oftast; För stunden överproduktion av saliv.) vid lek med den andre hunden - för så lätt kommer dom ju ändå inte åt varann där medlet är lagt på - än att den fångar ngn allvarlig fästingsjukdom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: cili
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: nullo-modo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Senast: Acto
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 157
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp