Bukefalos 28 år!

Fästingar/sammanslagen tråd

jos

Trådstartare
fästingar... jag blir galen.

sorry. det finns säkert redan typ tusen trådar på det här ämnet, men jag bläddrade fyra sidor bakåt och hittade iaf inget.

finns det nåt bra medel mot fästingar som faktiskt Funkar? jag får alltså plocka tio stycken om dan runt halsen på min långhåriga katt... hon har ju nästan blivit rädd för mig nu när hon vet att nån av alla de gångerna under dagen när jag plockar upp henne så ska jag hålla fast henne och dra så det gör ont. (egentligen vet jag inte om det gör ont, hon gnäller för minsta lilla som inte passar henne)

hon bor ute i stallet och är ute i hagarna och springer hela tiden, så risk för fästingar kan inte undvikas. men finns det nåt bra som gör henne mindre attraktiv för dem?
 
Fästingar!

Nåt bra knep mot fästingar.... :confused:

Jag har 5 utekatter... o plockar i snitt 4 fästingar om dagen på varje katt.... Finns det nåt super medel mot fästingar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Skickas just nu ett brev via mail ang. fästingmedlet Exspot. Detta har visat sig ge neurologiska störningar hos katter. Mailet kommer från Bagarmossens Djursjukhus, så precis som Miss Fideli skriver AKTA ER FÖR EXSPOT det är dödlig utgång vid användandet av detta medel!
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Oki... inga andra bra medel då, förutom exspot?
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Har letat överallt om informationen att exspot skulle vara farligt men hittar det ingenstans...

Var kan jag läsa om det??? :confused:
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

lånar knapp*

det finns ju fästinghalsband för hundar.. finns det något liknande för katter?

är också enormt trött på att plocka fästingar på min minst sagt glada katt =/
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Jag känner bara till Frontline som lämpligt för användning på katt. Jag vet inte hur bra det funkar, tänkte testa i sommar. Problemet med fästingpreparat på katter är ju att katterna tvättar sig ideligen, och det blir ju väldigt mycket känsligare med vilka medel man har på dem då.
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Kristin80 skrev:
Har letat överallt om informationen att exspot skulle vara farligt men hittar det ingenstans...

Var kan jag läsa om det??? :confused:

I fass står att exspot inte ska användas på katt. Googla på +exspot +katt så får du flera träffar som alla säger samma sak: det ska inte användas.
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

janivista skrev:
lånar knapp*

det finns ju fästinghalsband för hundar.. finns det något liknande för katter?

är också enormt trött på att plocka fästingar på min minst sagt glada katt =/


jag har köpt ett fästingshalsband för katter till stallkatten. Vet inte om det funkar än men jag köpte det på djurmagasinet.
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Frontline spot on fungerar alldeles utmärkt mot fästingar. Det har vi haft på våra tre kattor flera somrar nu, ända sen det kom ut för katt.

Det gäller bara att droppa på det lite högre upp än skulderbladen, så inte katten kan slicka direkt på det. Även om det inte är farligt, får de i sig medlet kan de salivera en del. Jag som alltid har relflexhalsband med insida av filt på kissarna, brukar droppa på lite där också.
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

burken skrev:
Skickas just nu ett brev via mail ang. fästingmedlet Exspot. Detta har visat sig ge neurologiska störningar hos katter. Mailet kommer från Bagarmossens Djursjukhus, så precis som Miss Fideli skriver AKTA ER FÖR EXSPOT det är dödlig utgång vid användandet av detta medel!
Ja, det här mailet fick jag:

VIKTIG INFO TILL OSS SOM JOBBAR MED OCH HAR EGNA KATTER


Hej! Detta bör spridas till så många som möjligt....Exspot är giftigt
för katter och ger grava kramper och neurologiska störningar. De flesta
katter som fått Exspot i stor mängd måste avlivas!
Exspot innehåller Permetrin som är giftigt för katter
Sprid detta till alla kattägare så att de ej ger Exspot till sina
älsklingar.

Info från personal Bagarmossens Djursjukhus
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Exspot är ett preparat för hundar, ej till katter. Så det är felaktig användning från djurägare som orsakat dödsfallen, inget fel från producentens sida. Frontline är det enda effektiva preparatet som finns till katt. Halsband med naturliga ingredienser tycker jag funkar lika bra som vatten.
 
Sv: fästingar... jag blir galen.

vitlöksspray ska tydligen funka har jag hört. läste receptet och försökte memorera det, men mitt minne är pinsamt uselt.

det kan ha varit sju vitlöksklyftor och fyra dl vatten, eller tvärtom. minns heller inte om man bara skulle pressa vitlöken i vattnet eller om det skulle koka eller.. blah.
nån som vet?
 
Sv: Fästingar/sammanslagen tråd

Jäkligt taskigt att hälla vitlök på katter som tvättar sig hela tiden.

Hur funkar frontline spray jämfört med spot-on? Hur lång tid efteråt är det de inte får tvätta sig? Jag har ju två stycken som tvättar varandra hysteriskt om de får någon konstigt i pälsen, och det går inte att hålla dem separerade mer än max någon timme (om man har öronproppar... :smirk: )
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 085
Senast: Voeux
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 896
Senast: Klara
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 650
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp