Fästingattack!

D

Druttan

Upptäckte att den häst jag är medryttare på hade jättemycket fästingar på mulen, på huvudet och halsen. :eek: De flesta fästingarna var mycket små och satt inte fast så hårt, så de var lätta att ta bort.
Hennes ägare hade tagit bort massvis av fästingar dagen innan...
Hästen går ute dygnet runt nu och mest hela tiden med mulen i gräset. Antar att fästingarna kryper upp den vägen..

Finns det något sätt att minska fästingangreppen?:confused:
För hundar finns ju halsband mot fästingar - kan man ha såna till en häst också?
Finns det något bra medel?
Hur mycket fästingbett tål en häst? Kan hästar få fästingburna sjukdomar (t ex borrelia?)
Tacksam för alla förslag!
 
Sv: Fästingattack!

Inget proffs, men har hört äppel-cidervinäger, o vitlök o sånt brukar funka. Vet inte om medlet Switch hjälper mot fästingar?
 
Sv: Fästingattack!

jo, hästarna kan få både borelia och erlichos (stavning ?)

det finns "fästingband" till häst att köpa på bla. my one, sätts på ungefär som benreflexer. switch hjälper till att reducera antalet fästingar pricis som flusa. har även gett vitlök.

man kan lunta på våren innan gräset börjar växa, det reducerar oxå antalet samt att hålla ner gräset (putsa betena) dom små odjuren trivs där det är mörkt och fuktigt. röja bort ev. sly och "skräpbuskar"

plockade för några år sedan över 70 fästingar på mitt halvblod på en dag trots switch. vi fick så småningom ner antalet fästingar genom bla. att lunta duktigt och putsa regelbundet, marken hade stått obrukad i många år med mkt. sly och långt gräs. fästningarna "övervintrar" i marken, därför kan det hjälpa att lunta när värmen kommer och dom "kryper upp".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fästingattack!

Tack för hjälpen!
Ska försöka få tag i fästingbanden. Någon som har erfarenhet av dem?
Lunta - är det att bränna av gräset? (Har aldrig hört det ordet förut)
 
Sv: Fästingattack!

switch funkar jättebra på min pålle, dom andra hästarna har massor av fästingar jämt men min har inte en enda, kan ju bara vara tur också.

annars tycker ja dom där fästingbanden låter intressant, gör allt för att hålla fästingarna borta.
 
Sv: Fästingattack!

Jadå, precis som du säger så funkar Switch alldeles utmärkt mot fästingar. Jag fick ner antalet fästingar med 99 procent på min unge man som har fruktansvärt lätt att få fästingar. Bästa sättet att få bort fästingar är att helt enkelt dra bort den. Numera säger man att man inte ska vrida när man drar men jag tycker att huvudet har lättare för att sitta kvar om man inte vrider lite tilll vänster samtidigt som man drar utåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som trådrubriken lyder - finns det? Jag tänker alltså på preparat som verkar avskräckande på de små krypen, i likhet med de halsband...
Svar
5
· Visningar
657
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 494
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Använder ni fästingmedicin på era hundar? Min har redan börjat få fästingar efter promenad(bor på kusten...). Han blir mkt irriterad av...
2
Svar
35
· Visningar
2 315
Senast: Bison
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 709
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp