Vad är fel? Kolik? Bett? Parasiter?

Men hon är lugn sedan dess... Och jag har aldrig upplevt dem häromkring förut, trots 20 år med hästar.

Inte jag heller. Norra Uppland. Men i år... Oh my. Jag har studerat dem både länge och väl. Tack och lov bryr sig inte ridhästen särskilt, piskar med svansen om de sätter sig på henne och som sagt lite irriterad när de skenar runt i svansroten. Jag fattade inte ens det var älglus förrän jag beslöt att ta en titt på en av de där "slöa envisa knotten" och direkt kände igen älglusen från bild. Sen dess har jag sett hundratals av de jävlarna... Sist var det en UNDER SCHABRAKET när jag sadlade av. Som sagt tur hon inte bryr sig så mkt, annars hade det blivit åka av.

De verkar dock inte finnas överallt här. Men vissa skogar/delar av skogen är rekommendabelt att INTE rida i nu..
 
Rekommenderar ridtäcke vid uteritt. Använder luskam för att hitta de små jäklarna också. Tycker pälsglans gör att de är lite lättare att vispa av också!
 
Jag rider inte alls i skogen just nu. Min nya (köptes i december) tycker inte om dem alls så det blir ridning på äng och väg. Längtar tills de ger med sig och känner också att det är bra mycket mer av älgaloppor i år än tidigare år.

Tillägg: De gillar även mig så tar vi oss ut i skogen (hästen har allt vad skydd tänkas kan) så hittar jag alltid flera i hårbotten varav minst en hinner bita mig. Det gör ont!
 
Tack för alla svar, jag har verkligen lärt mig något nytt. Nu verkar det nog ha varit bara en enda denna gång för ingen annan häst har visat något, och ingen människa har lagt märke till något. Men det blev en otrevlig glimt i hur det kan bli :crazy: Jag har hört talas om dem och att de kan vara lite jobbiga i skogen, men aldrig anat att det var på den här nivån...
 
Hos mig spelar inte täcke nån roll, det är svansen de vill åt :(

Brukar göra en bena i svansen uppifrån och ner, runt om. Då hittar man nästan alltid slla och kan plocka fort och direkt. Mina hästar kvalar dessutom in på jordens tjockaste svans :arghh:
 
Jag har inte heller upplevt dem förut trots över 40 år med hästar. Mina står också i Uppland, i Vallentuna. Min äldre häst är oneurotisk vad gäller insekter. Hennes dotter är tvärtom. Härom veckan hade jag varit ute och promenerat med dottern runt en åker. När vi är tillbaka vid stallets ridbana blir dottern som tokig, jag har aldrig sett något liknande. Hon springer, bockar, stegrar sig, jag är glad över att jag har longerlina annars hade jag fått släppa henne. Hon är så hysterisk att hon inte ser mig och är på väg att springa över mig flera gånger och jag hade tappat mitt spö.

Jag fick sen hjälp att konstatera att det var älgloppor som hon drabbats av.
 
Jag har inte heller upplevt dem förut trots över 40 år med hästar. Mina står också i Uppland, i Vallentuna. Min äldre häst är oneurotisk vad gäller insekter. Hennes dotter är tvärtom. Härom veckan hade jag varit ute och promenerat med dottern runt en åker. När vi är tillbaka vid stallets ridbana blir dottern som tokig, jag har aldrig sett något liknande. Hon springer, bockar, stegrar sig, jag är glad över att jag har longerlina annars hade jag fått släppa henne. Hon är så hysterisk att hon inte ser mig och är på väg att springa över mig flera gånger och jag hade tappat mitt spö.

Jag fick sen hjälp att konstatera att det var älgloppor som hon drabbats av.

Fasen......börjar närma sig mina trakter (Knivsta med omnejd)......jag vill verkligen inte se de där förbannade krypen. Vi har det ju så bra här och kan rida ut precis när som helst på hösten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 701
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 389
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp