Vad är fel? Kolik? Bett? Parasiter?

superstar

Trådstartare
Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen fara upp och springa iväg som om hon blivit biten av något eller stuckit sig på något (?). Var orolig några minuters och stog och bet sig mot magen/ryggen, sparkade och piskade med svansen. Visiterades utan resultat. Reds sedan lördag och söndag utan att något särskilt upptäcktes. Söndag kväll får hästarna ut en ensilagebal i hagen, den första för i år så de äter antagligen rätt mycket. Måndag förmiddag tas denna häst in i stallet och efter några minuter blir hon väldigt orolig. Springer runt i boxen, sparkar, slår med svansen osv. Tolkas som kolik och hösten behandlas därefter. Jag har lite dålig koll på exakt vad som gjordes men promenader/longering och veterinärkontakt. Blir bättre av sig själv under dagen. Mår bra på kvällen och släpps i hage, dock utan ensilage. Mådde bra i morse vid tillsyn men ett par timmar senare när medryttaren kommer och har borstat en stund börjar hon åter sparka, fläkta hysteriskt med svansen och vanka oroligt. Går över efter ett par minuter och hon blir lugn igen. Som om smärtan kommer i attacker. Denna häst brukar alltid bajsa när man tar henne i hagen men det gjorde hon inte idag. Visiteras noggrannt för hundrade gången men utan fynd. Släpps åter ut i hagen med ensilaget då den är precis utanför mitt fönster (inte min häst men jag bor på gården). Hon ställer sig och äter, först helt lugnt men börjar sedan vifta med svansen igen, ungefär som om det var mitt i sommaren och mängder med broms. Alla andra hästar är helt lugna. Eftersom hon inte slutar med det tas hon åter in i stallet där hon åter blir hysterisk... Upp på ridbanan, longeras några varv, stannar och bajsar. Då går vi fram och klämmer igenom henne ännu en gång och hittar ett äckligt litet kryp under svansen, precis bredvid sidan. Ser ut som något fästing-liknande med hullingar, fast större. Jag har aldrig sett något liknande. I ren reflex viftas den bort av mig och det ångrar jag nu, vad var det för något? Sedan dess är hösten lugn, frågan är om det var för att hon bajsade eller för att den supersnuskiga varelsen bitit henne? Men i flera dagar?

Förlåt för novellen... Någon som har några tankar?
 
Jag kan nästan garantera att den haft en älgfluga på sig. Det gör asont då de biter och de beter sig ofta som du beskriver av eländena. De sitter ofta i svansroten så ett tips är att leta igenom den varje dag. Sitter de i pälsen brukar man kunn ana en liten liten upphöjning i hårremmen. De är snabba som tusan och halv omöjliga att ta död på. När de nyss satt sig och precis bitit bort sina vingar kan man rulla dem mellan fingranra. Har de suttit ett litet tag så är de segare att få död på.
 
Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen fara upp och springa iväg som om hon blivit biten av något eller stuckit sig på något (?). Var orolig några minuters och stog och bet sig mot magen/ryggen, sparkade och piskade med svansen. Visiterades utan resultat. Reds sedan lördag och söndag utan att något särskilt upptäcktes. Söndag kväll får hästarna ut en ensilagebal i hagen, den första för i år så de äter antagligen rätt mycket. Måndag förmiddag tas denna häst in i stallet och efter några minuter blir hon väldigt orolig. Springer runt i boxen, sparkar, slår med svansen osv. Tolkas som kolik och hösten behandlas därefter. Jag har lite dålig koll på exakt vad som gjordes men promenader/longering och veterinärkontakt. Blir bättre av sig själv under dagen. Mår bra på kvällen och släpps i hage, dock utan ensilage. Mådde bra i morse vid tillsyn men ett par timmar senare när medryttaren kommer och har borstat en stund börjar hon åter sparka, fläkta hysteriskt med svansen och vanka oroligt. Går över efter ett par minuter och hon blir lugn igen. Som om smärtan kommer i attacker. Denna häst brukar alltid bajsa när man tar henne i hagen men det gjorde hon inte idag. Visiteras noggrannt för hundrade gången men utan fynd. Släpps åter ut i hagen med ensilaget då den är precis utanför mitt fönster (inte min häst men jag bor på gården). Hon ställer sig och äter, först helt lugnt men börjar sedan vifta med svansen igen, ungefär som om det var mitt i sommaren och mängder med broms. Alla andra hästar är helt lugna. Eftersom hon inte slutar med det tas hon åter in i stallet där hon åter blir hysterisk... Upp på ridbanan, longeras några varv, stannar och bajsar. Då går vi fram och klämmer igenom henne ännu en gång och hittar ett äckligt litet kryp under svansen, precis bredvid sidan. Ser ut som något fästing-liknande med hullingar, fast större. Jag har aldrig sett något liknande. I ren reflex viftas den bort av mig och det ångrar jag nu, vad var det för något? Sedan dess är hösten lugn, frågan är om det var för att hon bajsade eller för att den supersnuskiga varelsen bitit henne? Men i flera dagar?

Förlåt för novellen... Någon som har några tankar?

Älgfluga/älglus?
 
låter som en älgfluga: https://sv.wikipedia.org/wiki/Älgfluga

De är superläskiga och gör ONT när de biter. Sätter sig gärna i svansen (i gränsen mellan tagel och den otaglade delen av svansroten) samt i manen, man kan sätta sig var som helst.

Vissa hästar reagerar väldigt starkt på dem, andra mindre.
 
Men hon är lugn sedan dess... Och jag har aldrig upplevt dem häromkring förut, trots 20 år med hästar.

Kan ju vara så att dom kryper runt på mer eller mindre känsliga ställen som gör att hon flippar till och från.. Hade inte heller träffat på såna förän jag flyttade söderut. Livet var på så sätt betydligt bättre hemma i norrbotten
 
Sällar mig till skaran...
Älglusfluga.

Hade senast häromveckan ett samtal
min Hovis, som hade en kund nu nyligen vars häst hemmavet bedömde ha kolik, som blev skickad till S-Holm... Som sen hittade älglus på hästen...
 
Jag hade visserligen hört talas om dessa förut, men hade aldrig kunnat föreställa mig att de bara SÅ vidriga. Om denna reagerade såhär på en enda kan jag inte i min vildaste fantasi begripa hur de klarar 60?
 
Jag hade visserligen hört talas om dessa förut, men hade aldrig kunnat föreställa mig att de bara SÅ vidriga. Om denna reagerade såhär på en enda kan jag inte i min vildaste fantasi begripa hur de klarar 60?

De reagerar olika, hästarna. Min tävlingsponny blir vansinnig, de andra bryr sig inte.
 
Jag tycker att dom små :devil:-na har varit fler i antal i år än vad jag har upplevt tidigare år. Tur att det börjar bli frost på nätterna nu så att dom dör.
 
Gissar också på älgloppa. Hästar reagerar olika, min ena häst bryr sig knappt medans min andra blir totalt vansinnig tills jag lyckas få bort loppjäveln. Det blir oerhört produktiva ridturer emellanåt:meh:
 
Men kan den ha suttit där sedan i fredags?

Jag har jagat en älgflugejävel i svansroten på min dam i 1.5 VECKA... Nu är hon rätt cool med dem, men jag har sett fanskapet en gång (sen smet den iväg) och som hon åmar och ålar med svansen rådde ingen tvekan om att den jäveln var kvar. Jag har kammat och sökt, kammat och sökt, använd pannlampa, kammat och sökt men utan att hitta den (tyvärr tjock svans). Så då tvättade jag svansen tre ggr med hexocil (lät det sitta 10 min varje gång). Då dog/flyttade den för nu ålar inte svansen längre.

De reagerar hemskt olika, vissa blir helt hysteriska, andra som min och bryr sig inte så mkt mer än tycker det är irriterande.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 701
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp