Fästingmedel för unghund?

Niangi

Trådstartare
Snart kommer den blivande hunden ner hit till fästingland. I mitt område har vi dessutom TBE och andra fästingburna sjukdomar (bara i familjen tre fall av borrelia, ett erlichia)... :crazy:
Som tur är är våra katter innekatter nu mera, så de drar inte in något. Men kommande hund måste ju skyddas (han kan även dra in fästingar som kan sätta sig på katterna). Går det att vaccinera djur mot fästingburna sjukdomar?
Sedan funderar jag på vad man kan ge en 6-månaders valp, inte vilket preparat som helst gissar jag?
Fästinghalsbanden är ju suberba (mina föräldrars hundar har inte haft EN ENDA fästing vid användning av dessa) men jag har hört att de är livsfarliga för katter, så då vet jag inte om jag vill ha dem under samma tak med ett sånt halsband.

Vad finns det mer för preparat? Och vad är era erfarenheter av dem? Funkar ex. Frontline (som ju även finns för katt) lika bra?
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Vi diskuterade detta igår, i denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962649

Jag har samma problem gällande min 4½ månader gamla valp. Alla medel är godkända från 7-8 veckor men sedan väljer man ju utifrån vad man tror är bäst. Scalibor funkar om man har katter, så länge de inte slickar intensivt på hunden.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Vi diskuterade detta igår, i denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=962649

Jag har samma problem gällande min 4½ månader gamla valp. Alla medel är godkända från 7-8 veckor men sedan väljer man ju utifrån vad man tror är bäst. Scalibor funkar om man har katter, så länge de inte slickar intensivt på hunden.

De uppgifter jag fått är att det är farligt ÄVEN om katten inte slickar på halsbanden, utan det räcker om katten och hunden kelar, katten ligger ihop etc.

Jag har katter, som brukar tvångskela hundarna genom att gå och stryka sig mot hals och ansikte på hundarna, och jag blev BESTÄMT avrådd från att ens tänka tanken på scalibor? Både av apoteket och veterinären.

Så mina hundar har exspot (och katterna frontline)
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Vad skumt, för jag har hört det motsatta från samma håll som dig ;) Nu håller sig mina katter rätt bra ifrån hunden, så gott det går, så här finns inte den risken oavsett. Dock är det lite mystiskt att vi hört så olika, Intervet går dessutom själva ut med att det är som jag skrev.

Jag är mest orolig för att Scalibor kan vara mer farligt för valpen, oss själva och barnen... och att kanske Frontline är "snällare". Det blir dock ett rätt påtagligt "droppande" med Frontline, räknade ut att jag nog skulle få medicinera 6 gånger under kommande säsong.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Det är ju katter jag är orolig för. Jag har ingen aning på hur de ens kommer att reagera på hunden ännu.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Precis, det är det jag är rädd för. Förmodlingen kommer väl katterna snarare att hata denna hund ;) men ändå. Jag vill inte utsätta dem för fara.
Hur funkar Expot? Har hunden tagit med sig fästingar in ändå? (döda eller levande)
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Ja, himla knasigt med så olika svar? Kollade på tillv sida och precis som du säger står där att de inte ska tillåtas slicka på det långvarigt bara.

Fast det vetefan om jag törs testa ändå.. *nojig*

Jo, droppande blir det, jag har ju exspot som sagt och blir ju också droppande, men jag lär ju ändå droppa katterna, så jag samkör, sätter en notering i almanackan och så kör vi löpande bands-principen och droppar alla djuren, tar ju max 20 min, och då är 10 av dessa att HITTA kattskrällena ;)
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Exspot är ju liknande behandling som Scalibor (båda är giftiga för katter) och det finns med samma observandum: "Se till att små barn inte tillåts ha intensiv kontakt, t ex sova, med hunden den första månaden efter behandlingen". Båda är som sagt farliga för katter, så jag känner att dessa två nog kan utgöra liknande risker för katt? Har man en katt som slickar på hunden så kan inte heller Exspot vara ofarligt.

Vi har dock använt Exspot tidigare, när vi hade större hund, det funkade väldigt bra.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Precis, det är det jag är rädd för. Förmodlingen kommer väl katterna snarare att hata denna hund ;) men ändå. Jag vill inte utsätta dem för fara.
Hur funkar Expot? Har hunden tagit med sig fästingar in ändå? (döda eller levande)

3 fästingar/säsong på 2 hundar ungefär. Då är det oftast krypande diton, som inte bitit sig fast. Jmf med typ 13 fästingar/dag och hund utan behandling. (fastbitna)
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Exspot är ju liknande behandling som Scalibor (båda är giftiga för katter) och det finns med samma observandum: "Se till att små barn inte tillåts ha intensiv kontakt, t ex sova, med hunden den första månaden efter behandlingen". Båda är som sagt farliga för katter, så jag känner att dessa två nog kan utgöra liknande risker för katt? Har man en katt som slickar på hunden så kan inte heller Exspot vara ofarligt.

Vi har dock använt Exspot tidigare, när vi hade större hund, det funkade väldigt bra.

Som jag fick/fått höra, så skillnaden är att med halsbandet är det mer 'koncentrerat' om katten är där och gnussar mot det, jmf med om de är exspotbehandlade och katten är där och gnussar sig mot hunden.

Inte haft problem med exspot på hundarna för katternas skull, peppar peppar. Men vill man vara ännu mer 'safe' kan man ju välja Frontline till hundarna också.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Ja, skillnaden i risk består nog i om katten är på själva halsbandet och slickar. Slickas det på huden är det nog lite sak samma, skulle jag gissa. Oavsett så är det ett himla elände, jag vet inte riktigt vad jag skall göra åt eländet. Läget börjar kännas smått desperat och jag tvekar... jag kan inte bestämma mig för vilket som är bäst. Jag vill helst ha Scalibor men vet inte om jag vågar med tanke på valp och oss själva... är ju som sagt tveksam till hur effektivt Frontline är.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

De där krypande de tar med sig in är ju riktigt otäcka. Minns när våra katter var utekatter, och efter fem minuter i sängen med katterna så hade man hittat tio krypande på katten och tre krypande på sig själv. :crazy:
Och sedan ska vi inte ens prata om de som fastnar och bär med sig sjukdomar... :cool:
Usch jag vet verkligen inte vad som är bäst.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Läskigt det där när fästingmedlena är skadliga för övriga djur, jag köpte förra sommaren scalibur halsband men använde det aldrig för då var hunden valp och jag vågade helt enkelt inte, tänkte använda det iår men har nu en lös innekanin och dem äter ju och leker ihop så jag vette tusan om jag vågar för bara den anledningen! känns tråkigt skilja av kanin och hund från varandra en hel sommar nu när dem är bästa vänner och sen känner jag mig fortfarande känslig för starka fästingmedel. Vissa raser är ju känsligare än andra, exempelvis kelpie tål inte alltid frontline har jag fått erfara och veterinär säger detsamma. Jag har nu vinthund och har inget hört!
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

delvis kl

Usch, det är verkligen inte lätt det här...:crazy:

Jag har nyss köpt ett Scalibor-halsband och bestämt mig för att testa, men nu när jag läser här om hur farligt det kan var för katten så blir jag tveksam. Vi har en katt som gärna gosar och stryker sig mot huvud och hals på hunden, däremot slickar han ju inte på henne.

Än så länge har jag inte vågat sätta på hunden halsbandet heller pga av att hon går på pencillin och är lite nedsatt så jag inbillar mig att det är större risk att hon får en allergisk reaktion då. Så länge har jag använt ett hemmagjort bärnstenshalsband och hon har ännu inte haft några fästingar, om det beror på bärnstenen eller att de ännu inte är tillräckligt aktiva vet jag inte.
I längden vill jag ju dock ha något som fungerar även vid våt väderlek, så därför känns inte bärnsten som något helt bra alternativ.

Varför kan det inte bara komma något icke giftigt medel med bra verkan, eller så skulle gärna alla fästingar få utrotas. :devil:
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Jag använder Frontline (för katt eftersom hunden är liten) och hittils har vi inte haft en enda fästing på hunden varken krypande eller fast, men vi har bara bott i fästingområde sedan oktober 08.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Hur funkar det egentligen med bärnsten? Vet du någon som testat det längre tid med resultat? Jag har läst om det tidigare, och funkar det är det ju helt klart intressant. Och snyggt. :D ;)
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Jag känner ingen som använder det, men jag har läst på flera ställen på nätet om hundar det fungerar på. Det ska visst inte funka så bra på all sorts päls, men salukipäls borde gå bra.
Nackdelen tycker jag är att det som sagt inte sägs ge effekt när det är våt väderlek (bärnstenarna gör hundens päls lite statiskt, därför måste pälsen vara torr) samt att jag inte vet hur effektivt det egentligen är. Men det är ju absolut värt att prova, googla bärnstenshalsband hund så hittar du info och försäljare.
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

En av mina bästa vänner som har en whipp och en pumi har haft det på sina och det har fungerat bra. Hon rekommenderade det iaf till mig och sa att jag "måste" köpa det :p
 
Sv: Fästingmedel för unghund?

Jag fick hem bärnstenshalsband idag som jag satt på hundarna. Än har inte fästingarna vaknat till liv här uppe men det lär inte dröja...så tyvärr kan jag inte uttala mig om det fungerar på mina hundar, men har hört många andra som det fungerat på!
Och är man inte nöjd får man ju skicka tillbaka.
Kan inte bågon bara komma på ett sätt att utrota dessa otäcka kryp?! De har ju ingen som helst uppgift i näringskedjan:mad:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som trådrubriken lyder - finns det? Jag tänker alltså på preparat som verkar avskräckande på de små krypen, i likhet med de halsband...
Svar
5
· Visningar
657
Hundhälsa Har insett att fästingarna är i allra högsta grad aktiva trots att det är höst nu... Vår 13 veckors valp har flera krypande på sig efter...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag insåg att sommaren är på ingång och därmed kommer våra vänner fästingarna snart att göra sig påminda. Jag kommer vara...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 494
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Vad finns det för alterativ för katt egentligen? Jag bor i en helt vansinnigt fästingtät del av Sverige, dessutom har vi mycket...
Svar
3
· Visningar
700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp