Fästingmedel

Wille

Trådstartare
Tidigare har jag gett mina katter credelio och har tyckt att det funkar bra. Nu har katterna dock helt gått över till torrfoder och det går inte längre att lura katterna med en klick blötfoder där tabletten läggs.

Jag provade nyss att ge dem en halv påse Latz var, eftersom det är en favorit, men de lämnar tabletten.

Tvingade i Fluffet sin tablett och blev biten.

Återstår att tvinga i Snuffin sin tablett, men det får vänta en stund.

Vad finns det för alternativ som är lätt att använda och inte har tråkiga sidoeffekter?
 
Kan man ta på katten efter applicering?
Du bör inte klappa där du applicerat direkt efter, utan låta det torka först. Sen är det inga problem. Jag tror det står i bipacksedeln att man inte ska kela med eller sova med dem på 48 h, och att de inte får putsa varandra direkt efter behandling om man har fler katter. Jag har haft som mest tre katter som behandlats samtidigt och jag har bara låtit bli att klappa i nacken på den blöta fläcken. I övrigt har allt varit som vanligt. Ingen katt har velat putsa bort det från de andra, förutom en katt som provade en gång och sen dreglade våldsamt i typ 10 minuter och aldrig gjorde om det.

Om man har små barn skulle jag dock se till att hålla isär dem och katterna 1-2 dygn men det är ju inget problem för varken dig eller mig
 
Du bör inte klappa där du applicerat direkt efter, utan låta det torka först. Sen är det inga problem. Jag tror det står i bipacksedeln att man inte ska kela med eller sova med dem på 48 h, och att de inte får putsa varandra direkt efter behandling om man har fler katter. Jag har haft som mest tre katter som behandlats samtidigt och jag har bara låtit bli att klappa i nacken på den blöta fläcken. I övrigt har allt varit som vanligt. Ingen katt har velat putsa bort det från de andra, förutom en katt som provade en gång och sen dreglade våldsamt i typ 10 minuter och aldrig gjorde om det.

Om man har små barn skulle jag dock se till att hålla isär dem och katterna 1-2 dygn men det är ju inget problem för varken dig eller mig
Det kan bli svårt att hålla Snuffin på avstånd i 48 h. Hon är ett påfluget plåster och vill gärna sova i sängen.
 
Jag använde bravecto spot on när jag hade utekatter. Mycket god effekt och ingen fick några biverkningar.

Jag hittar inte bravecto spot on för katter utan bara hundar. Brukar sätta på Frontline och det har fungerat hyggligt tycker jag. Problemet är att Megara dels är mörkbrun och alltid sover under täcket mellan mina ben. Samt att jag inte får kolla igenom henne.
 
Har man mycket fästingar i området kan man lika gärna hälla vatten på katten som att använda frontline ärligt talat. Behandlade min förra katt med frontline pga öronskabb och sen hade hon helt hysteriskt med fästingar tills jag kunde behandla med bravecto eftersom dom måste tas med en månads mellanrum.
 
Jag hittar inte bravecto spot on för katter utan bara hundar. Brukar sätta på Frontline och det har fungerat hyggligt tycker jag. Problemet är att Megara dels är mörkbrun och alltid sover under täcket mellan mina ben. Samt att jag inte får kolla igenom henne.
Det är receptbelagt. Fungerar betydligt bättre än frontline.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 221
Senast: Marvin
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 156
Senast: Lilahnee
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 044
Senast: corona
·
Hästmänniskan Hej! I år så tänkte vi i stallet vara lite "smarta" och lata och i stället för att åka och hämta hö hos bönder beställa av någon som...
Svar
18
· Visningar
2 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp