Fågel som skriker VÄLDIGT högt?

På denna sidan och denna träffen när jag söker på Sparvuggla låter som det har gjort hos mig.
När man lyssnar på ljudfiler behöver man hitta mer än de vanliga "hoandet". Tror helt enkelt fåglarna här varnar när jag kommer ut.
ht
tps://xeno-canto.org/species/Glaucidium-passerinum
1663957112588.png
 
På denna sidan och denna träffen när jag söker på Sparvuggla låter som det har gjort hos mig.
När man lyssnar på ljudfiler behöver man hitta mer än de vanliga "hoandet". Tror helt enkelt fåglarna här varnar när jag kommer ut.
ht
tps://xeno-canto.org/species/Glaucidium-passerinum
Visa bifogad fil 101176
Vilken fantastisk sida!!! Har sökt på kattuggla där och det fanns ju en del skrik som lät lite läskiga. Edit: @IngelaH Om man lyssnade längre på det Youtube-klippet du länkade till blev det precis som du sa också mindre mysigt efter ett tag 😆
 
Hmmm okej, svårknäckt nöt detta!

*kl*
Youtubade rävläten nu bara för denna tråden. Är väl förtrogen med lätena både ur urbana och lantliga miljöer, men har aldrig sett dem. Men herrejisses så söta de ser ut när de låter så! Kommer aldrig mer kunna tycka det skapar en kuslig stämning 😂
Älskar rävljud, de är inte kusliga alls :) Bara härliga! Helt underbara läten! :)
 
Måste (eftersom detta är ett viktigt ämne) bara förtydliga att jag alltså har sett rävar men aldrig hade sett dem när de gör sina läten.

@bettysmatte Om du hör fågeln inatt kanske du kan spela in det trots allt? Är väldigt nyfiken!
 
I Midsomer Murders används de flitigt som ljudeffekt för att etablera att det är Kuslig Stämning.
Har aldrig sett Midsomer Murders.... men förstår effekten!

Fast jag tycker det låter sanslöst vackert på något vis! Enya The Dobermann stod dock vid fönstret och morrade dovt när hon hörde dem en kväll, vadan detta för märkligt läte utanför hennes fina boning?! Bäst att varna dem om att hon finns där och skyddar sin matte!
 
Ni har släppt räv-teorin men vill flika in ändå att i somras var det en rävunge/rävungar som lät högt och ihållande på nätterna här i skogskanten och grannens hund skällde ikapp. Vi sov med öppet fönster och det väckte mig minst två nätter om inte flera😡 så jag var uppe och spanade i fönstret och såg en rävunge vid några tillfällen, även tidiga mornar. Vår gamla katt brydde sig inte längre, låg ute på en stol på natten men även han hade några ”möten” med en rävunge här utanför för flera år sedan. Rävungen stod och skällde på katten en god stund här ute på trottoaren tills jag gick ut och sa till på skarpen och då sprang den iväg. Vuxna rävar har vid flera tillfällen haft span på katten som jag jagat iväg fast de är bra fina att spana in, långt trevligare än rådjuren som man inte vill ha in i trädgården och jagar bort just därför att de inte ska äta av allt fint.
 
Nä, det är väl långt ifrån fastslaget. OM det är en uggla så låter det för mig mest som en jorduggla. Men jag vet inte. Jag ska försöka få ljudet inspelat någon gång.... :)
Fast jordugglan är aktiv dagtid. Hornuggla då? Ungarna kan skrika rejält när de vill ha mat. Googla tiggläte hornuggla!
 
På tal om hornuggla hörde jag en sån förra hösten när jag var ute och gick själv med hundarna i en mörk park. Ungefär där det ofta sitter hemlösa hörde jag en röst som sa något som lät som ”Du!” Får tillägga att jag hör rätt dåligt och kan ha svårt att lokalisera ljud. Det var precis så att det lät som en människoröst…fast ändå inte. Blev livrädd men höll mig i närheten tills det blev uppenbart att det var en uggla och inte en alkoholpåverkad skåning som försökte ta kontakt 😂
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 105
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 722
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 374
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp